En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Mjukost - Vattning - Få den fastare?  (läst 2249 gånger)

Pajen23

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Mjukost - Vattning - Få den fastare?
« skrivet: 2012-07-31 15:20 »
Hej!

Jag köpte mjukost (Philadelphia) i affären, men när jag kom visade den sig vara helt vattning. Det här brukar vara ett återkommande problem och jag har försökt med allt; Stoppa in den i frysen, Ställa den i skafferiet och t.o.m. värmt den i mikron. Trots galna försökt har den aldrig blivit fastare, snarare mer vattnig! När jag la i den i frysen var den visserligen NÅGOT fastare än innan men efter 2 minuter förvandlades den till rena gyttjan. Antar att man måste få bort vattnet på något sätt, men hur? För jag vet ju hur principen "torkning" fungerar - Ju mindre fukt, desto hårdare materia.

Hur gör jag mjukosten fast?

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4472
    • Visa profil
SV: Mjukost - Vattning - Få den fastare?
« Svar #1 skrivet: 2012-08-01 12:02 »
Lägg färskosten (Philadelphia är ingen mjukost) i ett kaffefilter. Då rinner vätskan av.

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6580
    • Visa profil
    • Matforum
SV: Mjukost - Vattning - Få den fastare?
« Svar #2 skrivet: 2012-08-03 15:58 »
Kaffefilter låter som ett bra tips. Men varför vattnar sig philadelphia? Det har jag aldrig varit med om själv.
Den som inte frågar får inga svar.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:
Write pancake in Swedish!:

- Annonser -