En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Varför blev laxen blöt?  (läst 910 gånger)

Skogis

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 486
    • Visa profil
Varför blev laxen blöt?
« skrivet: 2018-09-29 10:27 »
Har kallrökt lax några år nu och vill nog påstå att jag har rimlig koll på resultatet.
Men senaste laxen dryper av "laxolja" Den är mycket god men väldigt blöt, vad har hänt?

Normalt förfarande har varit torrsaltning med enbart grovsalt av laxfilén 1dygn, torkning i kyl 1 dygn och kallrökning 4-6 timmar beroende på storlek.

De senaste gångerna har jag dock kört 2/3 grovsalt och 1/3 rörsocker, kan det vara det? Laxfilén jag rökte den här gången var rätt stor så jag skulle kanske låtit den ligga längre i torrsaltningsfasen.

Zibi

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Varför blev laxen blöt?
« Svar #1 skrivet: 2018-11-25 15:04 »
Många laxtrådar idag. :-D

Har du provat röka den längre men på en lägre temperatur? Det bör torka ut laxen och göra den mindre vattnig.

Har laxen varit fryst tidigare eller är den färsk? Problemet kan vara laxen i sig och inte hur du hanterat den. Framförallt om du hanterat lax på samma vis under flera år, för att vid ett tillfälle bli för våt. Med största sannolikhet är det någon avvikande med laxen då.

Mat-Janne

• Diskare
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-12-01 15:58 »
Kycklingfiléer är ju av någon outgrundlig helt laglig anledning fyllda med vatten.
Kan denna tendens att späda ut råvaror med vatten även ha kommit till laxen?
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Skogis

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 486
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-12-02 10:19 »
Nästa helg är det hög tid att röka på årets jullax, har en sida i frysen men behöver två så det blir till att köpa en färsk också. Det blir alltså en fullskaletest.
Förhoppningsvis var det en engångsföreteelse med oljig lax och gissningsvis var det själva laxen som var problemet. Har ju inte förändrat något vad det gäller hantering.

Zibi

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-12-02 21:09 »
Nästa helg är det hög tid att röka på årets jullax, har en sida i frysen men behöver två så det blir till att köpa en färsk också. Det blir alltså en fullskaletest.
Förhoppningsvis var det en engångsföreteelse med oljig lax och gissningsvis var det själva laxen som var problemet. Har ju inte förändrat något vad det gäller hantering.

Ja med största sannolikhet är det nog så. Håller tummarna inför jullaxen :)

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:
Write pancake in Swedish!:

- Annonser -