En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Recension: Kitchen Confidential - En kocks bekännelser  (läst 5901 gånger)

Anso

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
Kitchen Confidential - En kocks bekännelser
av Anthony Bourdain

Ibland börjar man läsa en bok man tror att man inte vill läsa. Köpte denna på bok-rean i vintras men har dragit mig för att läsa den. Vem vill egentligen veta hur det går till? Men i brist på annat så hamnade den i min hand, och lite nyfiken var jag allt.

Börjar läsa denna självbiografiska bok. Kommer på mig själv med att starkt ogilla huvudpersonen, jag vill inte tycka om boken. Jag tycker inte om honom, han är osympatisk, hemsk och jobbig. Han skriver rakt på sak, inga omskrivningar eller ursäkter. Rakt upp och ned, den här är/var jag och jag skäms inte. Och är det inte om honom så är det om andra på samma uppriktiga sätt.

Att han knarkar och använder ett "samtals-språk" i köket som jag inte ens vill citera gör att jag ogillar honom. Även hans negativa uttalande om vegetarianer och veganer är trista, visst jag gillar kött men klankar inte ned på dom som valt bort det. Men jag sitter fast i alla fall och kan inte lägga ned boken. Jag tyckte att inledningen var lite lång, men det är snart förlåtet. Han skriver så bra. Jag gillar verkligen hans no nonsens stil.

Då han inte berättar om sig själv och sina vänner/bekanta/övrigt folk ger han kökstips och berättar vad som skiljer en kock mot en vanlig "hemmalagare". Han är frikostig med tips och trix, även om han även här kan dra på sig min ilska genom att säga att endast färska kryddor duger (köpte senast förra veckan en färsk kryddört för 15kr till en maträtt, nej så kan jag inte hålla på) eller att pressad vitlök inte längre är vitlök, den ska vara skivad/hackad. Mest väntade rådet var skaffa bra knivar, oväntat var dock att han rekommenderade en global kockkniv OCH en brödkniv med handtaget uppåtvänt (sågtandat blad och hantaget vinkelrått uppåt). Brödknivsmodellen ska vara bra till allt! Ska inköpas tillsammans med mandolin(er) för skivor och strimlor som han också rekommenderade.

Om vad som händer bakom kulisserna, ja något ska du få läsa själv ;) Men ett par "smakprov":
Jag är tacksam för för att det numera är rökförbud på resturanger i Sverige, han nämnde saker som silat smör där smulor och fimpar togs bort innan dom gjorde hollandaise-sås... Sedan var det diskussioner om specialer, kunder som beställer well done och vilka dagar man kan äta fisk.

Det var mycket mindre "risk-varningar" än vad jag trodde det skulle vara, boken presenteras som om den kommer ge resultatet "du vill aldrig mer besöka en resturang" men så känner jag inte alls.

Trots att jag inte ville gilla boken så gör jag det. Jag älskar berättarstilen och vill läsa mer av Anthony Bourdain. Han blir dessutom en trevligare person i slutet av boken  ;D

Kitchen Confidential - Anthony Bourdain
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9100579319

Boken är inte ny utan utkom med första svenska utlagan 2001.

roffekock

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1269
  • Ta inget för givet !!!!!
    • Visa profil
Jag tycker att du ger en rätt bra bild av boken. Jag hade samma känsla men kunde inte släppa den när jag väl börjat. Man får en sorts hatkärlek till det hela. Men klart läsvärd.
Matforum är bäst

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6581
    • Visa profil
    • Matforum
Tack Anso!

Det låter som en klart läsvärd bok och vad billig den är, fast jag skulle gärna läsa den på orginalspråket, fast då blev det visst nästan 3 ggr dyrare...

Berättade han varför pressad vitlök inte längre är vitlök?

Och ang. "Brödknivsmodellen ska vara bra till allt!" - definierade han "allt"?

roffekock: lärde du dig som kock något nytt köksknep av att läsa boken?
Den som inte frågar får inga svar.

Anso

• Köksbiträde
    • Visa profil
Japp han berättar utförligare i boken :D Fast jag har svårt att hålla med om det om vitlöken, eftersom jag gillar pressad vitlök  :-[ En av orsakerna till att jag inte gillade honom 8)

Anso

• Köksbiträde
    • Visa profil
Ursäkta att jag är kortfattad, väntar besök vilken sekund som helst. Får vara utförligare nästa vecka då dom åkt igen ;D

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6581
    • Visa profil
    • Matforum
Ingen fara Anso! Ser fram emot nästa vecka. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Anso

• Köksbiträde
    • Visa profil
Nu äntligen kommer knivarna:

Varför globalkniv:
"De flesta yrkesmän som jag känner har på senare år pensionerat sina Wusthofknivar och ersatt doem med de lätta, lättvässade och relativt billiga vanadiumstålknivarna från Global, ypperliga japanska produkter som - förutom sina många andra goda egenskaper - dessutom har den fördelen att de ser verkligen coola ut."

Vilka knivar:
Alltid:
En kockkniv.

Kan komma till användning:
Böjlig fiskkniv (används till filea fisk, stycka hela filerader, bena ur lammläggar, fransyska, kalvkotletter och trimma kött)
Tornerkniv (används till tornera grönsaker (vad är det???), pipskära svamp och mikrokirurgi  ;) (hänvisning till Dimitri i boken)).

Verkligen användbar:
Sågtandad kniv med ergonomiskt handtag.
"Det är i stort en sågtandad kniv met ett ergonomiskt utformat handtag; den ser ut som ett förlängt och utdraget Z. Det här är verkligen en cool grej som blir oumbärlig när man börjar använda den. Eftersom handtaget inte ligger i linje med knivbladet utan sitter vänt uppåt från skärytan, kan man använda den inte bara för vad man traditionellt använder sågtandade knivar till - att skiva bröd, tjockhudade tomater etc. - utan även till alla sorters grönsaker, potatis, kött och till och med fisk. Min sous-chef använder sin till nästan allt. F. Dick tillverkar en bra sådan kniv som kostar kring tjugofem dollar. Den är i rostfritt stål, men eftersom den är sågtandad gör det egentligen inget; när tänderna börjar nötas ner efter några år köper man bara en ny."

Text inom "" är hela stycken från boken.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:
Write pancake in Swedish!:

- Annonser -