Tunnbottnad pizza toppad med marinerat kycklingbröst, tomatsås, ost, spenat, vitllök, basilika och paprika. Väger in på 335 gram och storleksmässigt tillhör den alltså mellansegmentet bland färdigpizzor. Fabrikanten rekommenderar 12-15 minuter i ugnen på 230 grader (vanlig ugn, inte varmluft) men jag valde att plocka ut den redan efter 10 då den såg tillräckligt klar ut. På förpackningen anges även tillagningstid för både varmluftsugn och gasugn vilket underlättar för dem som har det. Bra! Pizzan kan inte tillagas i micro.
Överlag tycker jag att bilden på förpackningen återspeglar verkligheten. Visserligen blev pizzan lite mörkare än på bilden men hellre äter jag en gyllenbrun pizza framför en blek. Hur som helst så är det viktiga att den produkt man plockar ur ugnen inte är en helt annan produkt än den som visas på förpackningen, vilket ofta kan vara fallet med t ex micro-rätter.
Om kycklingköttet är marinerat eller inte låter jag vara osagt men bitarna verkade mycket riktigt vara bröstbitar och inte några restbitar. Botten var tunn och frasig utan att vara alldeles sönderkremerad, dock kanske den hade blivit det om jag lät pizzan ligga i ugnen hela den rekommenderade tiden. Spenaten var god men osten något för tråkig och lös, jag var till och med tvungen att titta en extra gång på innehöllsförteckningen för att kontrollera att de vita bitarna inte var något annat. Som vitlöksälskare blev jag positivt överraskad av den relativt distinkta smaken av vitlök i pizzan. Möjligvis hade man kunnat önska sig lite större bitar paprika och lite mer majs men för 23 kronor (Willys) var pizzan välfylld och mycket välsmakande.
Dr. Oetker är en pizzafabrikant jag absolut kan tänka mig att köpa igen, jag vågar nog påstå att det är den godaste, fräschaste (inte fettdrypande) och välsmakande fryspizzan jag provat.
Betyg: 5/5