Skillnaden på fikabröd, efterrätter och godis?

Startat av Äppelförsäljare, 2014-12-31 17:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Äppelförsäljare

Ja, som titeln lyder, vad är skillnaden på fikabröd, efterrätter och godis? Hur avgör man om någonting är det ena eller det andra? Till exempel, glass skulle jag inte säge var fikabröd eller godis utan en efterrätt, medan lussekatter är fikabröd och inget av de andra. Men varför det är så vet jag inte. Har någon en förklaring på det?

Något jag kom på var att efterrätter i stort sett alltid äts med en sked eller en gaffel, medan fikabröd och godis oftast kan hållas i handen. Även om det känns som ett ganska vagt test för att avgöra om något är en efterrätt eller inte. Och sen förklarar ju inte det skillnaden på fikabröd och godis. Håller ni med eller finns det undantag?

Hasse

Så här tycker jag:

En efterrätt avslutar en måltid. Den äts med bestick liksom måltidens övriga rätter.

Fikabröd är bröd eller kakor som äts till kaffe. Det är inte en hel måltid, utan snarare ett mellanmål.

Allt som är gott kan jag kalla godis, men menar väl oftast karameller och liknande.

Äppelförsäljare

Vad jag menar är snarare, hur vet man vad som skulle passa att användas som efterrätt, vad som skulle passa som fikabröd och vad som skulle passa/klassas som godis?

Att man äter efterrätt efter en måltid och fikabröd till fikat håller jag med om och det var nog underförstått i min fråga. Jag skulle däremot inte kalla allt som är gott för godis, bara vissa sötsaker, dessutom tycker jag inte att allt godis är gott.

webguide

Citat från: Äppelförsäljare skrivet 2014-12-31 17:58
Vad jag menar är snarare, hur vet man vad som skulle passa att användas som efterrätt, vad som skulle passa som fikabröd och vad som skulle passa/klassas som godis?

Att man äter efterrätt efter en måltid och fikabröd till fikat håller jag med om och det var nog underförstått i min fråga. Jag skulle däremot inte kalla allt som är gott för godis, bara vissa sötsaker, dessutom tycker jag inte att allt godis är gott.


Allt som serveras sist i en måltid är ju en efterrätt, det kan vara i princip vad som helst. Men är vanligen något sött. De övriga rätterna på menyn avgör vad som passar till efterrätt. Så om man bara äter glass så är det inte en efterrätt. Sen kan man ju krångla till det med att äta en avsmakningsmeny med efterrätter, då blir det ju lite fel att kalla allt annat än sista rätten för efterrätt. :)

Fikabröd avser rent bokstavligt ett bröd som man äter till fikat, men det kan ju vara kakor, bakelser eller bullar eller en smörgås med för den delen.

Godis, ja det är ju lite klurigare. Jag har t.ex. fått minidammsugare på prallinbrickan på restaurang och då blir det ju godis av något som annars skulle anses vara ett fikabröd. Jag håller med Hasse om att allt som är gott kan kallas för godis. Men vi anser nog i allmänhet att godis avser Choklad, skum, vinigum, kola etc. Enligt den definitionen behöver man inte tycka om en sak för att det ändå skall vara ett godis.
Det finns också en kulturell aspekt av alla de här orden. I många kulturer äter man t.ex. frukt som godis.

Äppelförsäljare

Ja, jag håller med om att om man bara äter glass så är det ingen efterrätt. Men om man har en meny, hur avgör man utifrån resten på menyn vad som passar som efterrätt då?

Det verkar minsann som att det finns olika uppfattningar om vad godis är. Jag håller nog med om att minidamsugare skulle kunna gå som godis då de blir mer som munsbitar. Men allt som är gott? Skulle ni kalla hela menyn för godis då om allt på den var gott? Själv har jag aldrig hört någonting som inte är sött kallas godis, inte heller större kakor och bakverk såsom bullar, pajer, tårtor etc. även om de flesta tycker att det är gott. Att man i vissa kulturer äter frukt som godis var intressant, är det då frukt som är hackad till mindre bitar och/eller behandlad på något speciellt sett, till exempel torkad?

webguide

Citat från: Äppelförsäljare skrivet 2015-01-01 13:33
Ja, jag håller med om att om man bara äter glass så är det ingen efterrätt. Men om man har en meny, hur avgör man utifrån resten på menyn vad som passar som efterrätt då?

Det verkar minsann som att det finns olika uppfattningar om vad godis är. Jag håller nog med om att minidamsugare skulle kunna gå som godis då de blir mer som munsbitar. Men allt som är gott? Skulle ni kalla hela menyn för godis då om allt på den var gott? Själv har jag aldrig hört någonting som inte är sött kallas godis, inte heller större kakor och bakverk såsom bullar, pajer, tårtor etc. även om de flesta tycker att det är gott. Att man i vissa kulturer äter frukt som godis var intressant, är det då frukt som är hackad till mindre bitar och/eller behandlad på något speciellt sett, till exempel torkad?


Om man har en meny och vill göra den konsekvent så bygger man upp den enligt en röd tråd, tråden kan antingen bestå i att man jobbar med liknande smaker och man kan t.ex. plocka in rödbetor eller persiljerot i desserten om man har använt rotsaker i övriga rätter, eller så jobbar man utifrån en viss region, man kan jobba med liknand eutseende på läggen och det går ju att köra olika regioner inom en världsdel t.ex. Förrätt från Peru, varmrätt från Brasilien och efterrätt från Chile.

Jag tror att man räknar frukt i allmänhet som godis, man äter alltså frukt när man vill äta godis. Ursprungligen är det nog så vi gjorde, även om vi kanske åt frukt i största allmänhet. Men vi har säkert alltid gillat sötsaker och mumsade på frukt, bär och honung i Afrika när vi utvecklades till det vi är idag.

I många asiatiska länder äter man t.ex. torkad fisk som godis (ofta kryddad på olika sätt). Inekter säljs som godis men används även som mat (t.ex. weaver ant eggs i sallader). Just insekter skulle behöva en egen tråd faktiskt, ett intressant livsmedel i sig. Både insekter, torkad fisk och torkat kött finns ju att köpa i Sverige och visst är det också godis.

En avsmakningsmeny kan nästan ses som små godisbitar, t.ex. El Bullis menyer där varje severing bestod av ett par rätter som vardera bara är en tugga. Man äter ju inte den typen av mat i första hand för att man vill bli mätt. Man äter den för att äta gott (eller annorlunda, intressant etc.). Och då börjar vi ju närma oss godistanken, lägger man till att det inte alls är ovanligt med både maränger och kolor i de rätterna (utan att de egentligen är söta och absolut inte är efterrätter) så är vi ännu närmare begreppet godis.

Äppelförsäljare

2015-01-02 23:32 #6 Last Edit: 2015-01-03 00:15 by Äppelförsäljare
Jag förstår vad du menar, men jag skulle nog inte kalla det godis, utan gormetmat, snacks eller liknande. För mig är godis sött och äts oftast för sig självt och i munsbitar, ungefär som snacks fast sött. Jag antar att det finns godis i bredare mening, och godis i smalare mening, eller godis-godis så att säga, och att man vanligtvis menar godis i smalare mening. Jag har iallafall inte hört någon kalla torkat kött eller liknande godsaker för godis förrän nu. :) Jag skulle nog däremot kunna kalla det för snacks.

Men betydelsen man lägger i orden man använder beror väl i mångt och mycket på erfarenhet. Min upplevelse är att man ibland tenderar att ge ord som finns inom ett område bredare betydelse ju mer erfarenhet man har av det området. Jag kanske bara inte är tillräckligt erfaren inom gormet-världen ännu. :)

webguide

Hehe, det är bara ut å testa på den, den är både rolig och underhållande! :)

Snacks och snask har ju samma ursprung (etymologiskt), godis kallas ofta för snask i Svenskan. Ordet snacks kommer från ord som är relaterade till att ta något snabbt (t.ex. snatta, snatch) och har betydelsen att man tar något snabbt att äta.

Ja, det ligger nog mycket i det du säger, ju mer man kan om något desto mer brukar man ju säga att man inte vet. Det betyder nog egentligen att man inser att saker inte är så enkla och svart/vita. Det finns inte alltid ett antingen eller (det finns det aldrig avsett inom vilket områdeman diskuterar) godis kan vara gjort av kött och en varmrätt kan vara gjord av sirap, grädde och socker. Och allt där emellan, i slutänden är det ju kocken som bestämmer vilken rätt som vad serveras och när under en måltid. Det är också genom att gå emot standarden som nya maträtter uppkommer, genom att blanda in influenser från andra rätter, kulturer och råvaror som ett kök utvecklas (precis som ett land)- Utan det så skulle vi inte värma maten eller tillaga den alls för den delen. Det är genom kreativitet och ständigt ifrågasättande av rådande standarder som vi utvecklas.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal