Blandas single malt whisky för att få fram rätt karaktär?

Startat av Anne, 2007-05-10 08:03

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne

Citat från: Urban skrivet 2007-05-08 20:50

Tror du att det är andra destillerier än Balvenie som gör på detta vis.. Alltså blandar ihop Whisky från olika fat för att få samma karaktär?



Jamen oh ja - alla. Det är standard. :)
Anne's Food - min matblogg

Urban

Tror att jag måste kontakta Ardbeg och Laproaigh bara för skoj skull.
Vore intressant att veta när dom gör denna sammanblandning. Gör dom det före lagring på fat eller efter?..
Fortsättning följer!

Anne

Citat från: Urban skrivet 2007-05-10 18:13
Tror att jag måste kontakta Ardbeg och Laproaigh bara för skoj skull.
Vore intressant att veta när dom gör denna sammanblandning. Gör dom det före lagring på fat eller efter?..
Fortsättning följer!


Efter. Poängen är ju att varje fat har en lite egen karaktär, men om man vill sälja en stor whisky så ska förstås varje flaska smaka lika, oavsett vilket fat det har legat på. Därav att man smakar av och blandar, så att slutprodukten är lika. Men det blir mer och mer populärt att sälja särskilda varianter som bara kommer från ett enda fat, och gärna speciallagrade varianter som doublewoods, eller specialwoods typ sherry- och portwoods.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Citat från: Anne skrivet 2007-05-11 07:21
whisky så ska förstås varje flaska smaka lika, oavsett vilket fat det har legat på. Därav att man smakar av och blandar, så att slutprodukten är lika.


Ja det låter logiskt. Men hur gör de för att få fram "rätt" saker att blanda med? Tar exempelvis Laproaigh med flit fram några olika grundkaraktärer när de gör grundblandningen? Och vilka är i så fall dessa karaktärer? Hur kan de vara säkra på att alltid ha alla karaktärer hemma som krävs för att få "rätt" smak? Och visst borde det bli massa spill kvar av karaktärer som inte kan användas då de inte passar in i blandningen de vill ha fram? Eller säljer de såna extra dyrt som specialwhisky?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Har skickat en E-mail till Laphroaig nu!. Ska bli intressant att läsa svaret senare  :).

Urban

Nu så har jag fått dom svar som jag sökt efter!.

Jag skickade ett E-mail till Laphroaig och inväntade ett svar angående detta.
Dock så tog det allför många dagar innan jag fick ett svar från dom, så jag ringde till en Whiskykännare här i Umeå som heter Jonas Lilja.
Han bekräftade det Anne sa om att dom blandar ihop olika tunnor med varandra för att skapa ett visst sorts märke Single-Malt.
Så var fallet i "nästan" alla fall.
Det finns en Single-Malt Whisky på Systembolaget som heter Aberlour a'bunadh som jag talat om tidigare i denna tråd.
Den blandas inte ihop på detta sätt för att skapa exakt smak från flaska till flaska.
Utan dom har en annan policy gällande denna goda Whisky. Här är det att whiskyn ska smaka olika från Batch till Batch.
Vad är då en Batch:
En batch är en laddning med mäsk som dom jäser innehållande dom rätta råvarorna.
Efter jäsning så destillerar dom mäsken till råsprit/råwhisky. Av en st. Batch får man ut ca: 100 fat Whisky som sedan lagras i antal X år på ekfat/burbonfat eller annan gällande.
Sen så blandar dom ihom endast dessa 100 fat tillsammans och buteljerar på flaska. Sen så märker dom varenda flaska med ett Batchnr. så man vet vilken batch just den flaskan kommer ifrån.
På detta sätt kan faktiskt samla på Aberlour a'bunadh eftersom var flaska från olika Batcher blir unika i sig.

I alla fall så fick jag till slut ett svar från Laphroaig. Och så här svarade dom på min fråga:

Hi there,

Thanks for your email.

Broadly speaking yes.
A 10 year Laphroaig is (and must be by law at least 10 years old). When Laphroaig (or any other single malt is bottled) casks (of in this case 10 years or more) are bought together. The master blender chooses from a selection of barrels (some may well be more than 10 years) and marries them together to ensure the correct final flavour is delivered. This is done as all barrels vary. Just because it is 10 years does not mean it is ready to be bottled. After it is married it is also reduced to the correct strength (40% abv in the case of 10 years.


Friends of Laphroaig
Customer Services



Andreas

Bra jobbat!

"some may well be more than 10 years" - undrar just hur mycket mer än 10 år den äldsta komponenten i en 10-årig whisky kan vara.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jonas Lilja sade att Whiskyn som blandades i för att skapa perfekt balans kunde i vissa fall vara 40 år och uppåt.

tauril

Om en whisky inte blandats anges det nästan alltid med "Single Cask" på flaskan. Rent namnmässigt får en Single Malt blandas av hur många fat som helst, bara de alla är från samma destilleri och endast innehåller maltwhisky.

Ålder angiven på flaskan är den av den kortast lagrade whiskyn (yngsta). Whiskyn kan även ha flyttats mellan olika fat för att ge olika karaktär.

En batch är en utgåva av ett antal blandade fat. Om det är en liten batch brukar batch-nummer stå angivet på flaskan, eftersom de ofta varierar mer i lukt, smak och färg.

Det kanske är på sin plats att rekommendera en whisky-bok? "En bok whisky" av Örjan Westerlund är bra som introduktion till ämnet.
Peat.se - En Whisky-blogg om bland annat rökig single malt whisky och spännande cask finish-buteljeringar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal