Vilken matberedare?

Startat av Jimmy80, 2014-10-08 09:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Jimmy80

Hej,

Vi har på senare tid tittat på matberedare. Enligt tester på internet och folk på olika forum så ser det ut som att man inte kan gå fel med Bosch.

Maskinen kommer användas för att hacka, skiva potatis, göra pommes frites och till lite mindre degar(ex chokladbullar och liknande).

Den maskin som står ut enligt antal omdömen och test(även testvinnare i vissa fall) är Bosch MCM5540(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1940030)/ MCM5530(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=133554):



Hittar inte hur man infogar bild så här är en länk : www.prisjakt.nu/produkt.php

Denna modell är dock på väg ut så de finns inte med på Boschs egna sida längre.

En annan modell i Bosch serie som ligger runt samma kraft är Bosch MCM64085(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2429150)



Det finns inga test på den vad jag kunnat hitta, därmeot finns det ett fåtal omdömen ex på Amazon och genomsnittet ligger på samma som MCM5540 och MCM5530. Dock vet jag att man ska ta Amazon´s betyg med en nypa salt.

Enligt Bosch själva så är inte MCM64085 en ersättare utan en ny modell bara. En anställd på Bosch support menade på att denna skulle personligen valt MCM5540 då den fått bra omdömen och den anställde själv har en sådan och är mycket nöjd.

Vad hade ni valt här? Och varför?

Andreas

Jag har två Bosch, dock ingen av de där modellerna, men jag är tyvärr inte 100 nöjd med någon av mina...

Om användningsområdet är "hacka, skiva potatis, göra pommes frites och till lite mindre degar" så innehåller maskinerna ovan väldigt många onödiga tillbehör. Och jag tvivlar på att degfunktionen är så mkt att hänga i julgranen. Jag hade nog valt en enklare maskin för hackandet och skivandet. Och en mer dedikerad maskin för deblandandet. Ungefär så som jag har nu. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Jag håller med Andreas, en bra degmaskin behöver ordentlig styrka för att bli bra.
Jag har ingen egentlig matberedare, jag har en Bamix med ett litet tillbehör till den som hackar, river och mixar. Degar gör jag i en Kitchen aid och så har jag en Hotmix för lite tuffare jobb och specialtillämpningar.

lmannheimer

Hellre mer kraft än många tillbehör, tycker jag personligen. Det är så sällan, i alla fall för min del, som tillbehören kommer till användning ändå. Hellre stark motor och vassa blad än juicepressar, köttkvarnar och allt som kan ingå.

Själv satsade jag stort, på en Magimix 5200XL. Jag är medveten om att den är i dyraste laget men som investering tror jag ändå att den vinner i längden. Som matberedare är den magnifik och tanken är att den ska vara kvar i mitt kök i många decennier.

Å andra sidan är det som du skriver, många gillar Bosch och jag tror säkerligen att båda maskinerna duger alldeles ypperligt för de flesta. Chokladbollsdegar lär de nog fixa båda två, däremot blir det vanskligare med tunga bröddegar.

Jimmy80

Citat från: Andreas skrivet 2014-10-08 20:01
Jag har två Bosch, dock ingen av de där modellerna, men jag är tyvärr inte 100 nöjd med någon av mina...

Om användningsområdet är "hacka, skiva potatis, göra pommes frites och till lite mindre degar" så innehåller maskinerna ovan väldigt många onödiga tillbehör. Och jag tvivlar på att degfunktionen är så mkt att hänga i julgranen. Jag hade nog valt en enklare maskin för hackandet och skivandet. Och en mer dedikerad maskin för deblandandet. Ungefär så som jag har nu. ;)



Vilken klass rör dig Bosch maskinerna du har i? Är det kanske den lägre 400-500 kr klassen med runt 500w?

MCM5540 Har 1100 W vilket anses ligga i den högre klassen. detta gör att den orkar med en hel del mer men man ska såklart veta att större degar kommer inte att fungera. Enligt anvisningar så klarar den degar på max 2.1 KG medan den nyare versionen klarar max 1.5 KG.

Vi bakar bröd väldigt sällan så att köpa en dedikerad maskin för detta lär inte hända. De få gångerna vi bakar kan vi lika bra köra manuellt.

Min tanken är mer att köra enklare saker så som hacka, skiva potatis och göra pommes frites, sen även göra enklare degar så som pajdeg eller Chocklad bullar.

Citat från: webguide skrivet 2014-10-09 06:22
Jag håller med Andreas, en bra degmaskin behöver ordentlig styrka för att bli bra.
Jag har ingen egentlig matberedare, jag har en Bamix med ett litet tillbehör till den som hackar, river och mixar. Degar gör jag i en Kitchen aid och så har jag en Hotmix för lite tuffare jobb och specialtillämpningar.


Ja jag funderade först på en kitchen aid liknande produkt som även kan hacka och skiva men vad jag förstod så blev det ganska omständligt för de vardagliga sysslorna. Främst är troligen disken som blir lite väl överdriven. Dessutom är det sällan som dessa maskiner erbjuder någon form av shake.

Citat från: lmannheimer skrivet 2014-10-09 18:25
Hellre mer kraft än många tillbehör, tycker jag personligen. Det är så sällan, i alla fall för min del, som tillbehören kommer till användning ändå. Hellre stark motor och vassa blad än juicepressar, köttkvarnar och allt som kan ingå.

Själv satsade jag stort, på en Magimix 5200XL. Jag är medveten om att den är i dyraste laget men som investering tror jag ändå att den vinner i längden. Som matberedare är den magnifik och tanken är att den ska vara kvar i mitt kök i många decennier.

Å andra sidan är det som du skriver, många gillar Bosch och jag tror säkerligen att båda maskinerna duger alldeles ypperligt för de flesta. Chokladbollsdegar lär de nog fixa båda två, däremot blir det vanskligare med tunga bröddegar.


Jo, jag har fullt medveten om att jag inte kommer använda merän helften av tillbehören, det är pommes frites järn, slicer järn, riv järn, skär, shake och debkrok som kommer användas. Citrus press och cetrefuger och grejer lär aldrig användas och tyvärr tar de upp en hel del plats. Iallafall har jag märkt att billigare maskiner saknar oftast en del av dessa detaljer och att köpa till blir många fall ganska dyrt. Bara ett pommes frites järn för Bosch kostar ca 200 kr.

Skulle jag gått upp i pris från 1700 kr så hade jag förväntat mig glasskål eller något åt det hållet för jag gillar egentligen inte plast. Jag tvivlar dock inte på att en dyrare maskin ger mer kvalité(så länge som det inte bara är ett dyrt märke).

Mina föräldrar har haft en liknade den matberedaren som MCM5540 i många år och använt den en hel del, än så länge inga direkta problem så även lite billigare maskiner kan hålla länge.

Jimmy80

Jag har nu fått möjlighet att prova 2 maskiner, dels Bosch MCM5540 och även en Kenwood Compact FPM250.

Kenwood kändes välbyggd och hade glas shaker men den lät extremt högt och skålen var aningen liten för större jobb, ex potatis till Jansons eller Gratäng. Jag läste runt lite och såg att det var många som hade fått bränd motor på Kenwood maskinen så jag antar att de har någon form av fel konstruktion. Dessutom så hade den ingen överhettningsspärr som ex MCM5540 har så Kenwood tryckte tydligt hårt på att den bara fick gå i 30 sek när supportärendena började trilla in.

För att få plats med min chockladbulle deg i Kenwood så var jag tvungen till att först hacka havregrynen en hel del. Även efter detta så fyllde chockladbulle degen hela skålen och det tog lång tid för deg slicern att blanda runt allt. Maskinen är på ca 700W och man hörde klart att den gick ner i varv på chockladbulle degen så även om den lät högt så var den inte särskilt effektiv.

Kenwood maskinen såg snygg ut och ganska liten så den hade kunnat få stå på bänken alltid men tyvär levde inte prestandan upp till förväntningarna.

Bosch MCM5540 är helt klart en mycket större pjäs med 1100W motor och 4 liter bringar istället för 2 liters. Maskinen gick mycket tystare och varven gick aldrig ner även under hög påfrestning. Degkroken gjorde helt klart ett bättre jobb med att blanda degen. Problemet jag hade var dock att vispa smör och socker, det mesta satte sig på sidorna ovispat så man fick gång på gång öppna och trycka ner massan. Man kan konstatera att vispen behöver mer flytande vätska för att fungera bra. Det kan också vara så att den nådde inte ut tillräckligt bra i kanterna. Detta var aldrig något problem på Kenwood men så var den också precis på gränsen till för liten.

På det stora hela så är MCM5540 en helt klart mycket mer mångsidig produkt. För oss som ändå bara är 3 personer så är Kenwood maskinen med sina 2 liter på tok för liten.

Sen står såklart valet kvar mellan MCM5540 eller den "nya" varianten. Men då den nya varianten saknar degkrok och klarar mindre deg så lutar det åt en MCM5540.

Det ända som gör en skeptisk är att alla modeller man ser nu på marknaden(och som inte är budget) kör på den mer stilrena designen som den nyare Boschen och även Kenwood. Man funderar på om den nya designen tar något annat till bordet som vi missat.

lmannheimer

Låter ändå som att du verkar ganska nöjd med MCM5540. :)

Att lite fastnar på sidorna tror jag är gemensamt för de allra flesta matberedarna. Men en bra slickepott/degskrapa löser det mesta.

mallan79

jag skulle aldrig köpa en matberedare för flera tusenlappar om inte alla tillbehör följer med de blir dubbelt så dyrt att sköpa till alla dom sakerna man ska ha   

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal