Rimmade fläsk från rapsgris med udda resultat

Startat av Skogis, 2023-07-28 08:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Som vanligt går inköpen över styr när jag är på snabbgross. I början av april inköptes det 5 kg sidfläsk till rimligt pris, svenskt och från rapsgris. Här skulle det göras bacon och varmrökt sidfläsk :)
Funderade inte något på att det skulle kunna skapa eventuella problem men det gjorde det.

Efter något mer än en månad i 10% saltlake var laken grön :o

Luktade och kände på laken men hittade inget fel mer än färgen, provstekte lite fläsk och bortsett från en markerad rapssmak var där inget fel på det. Men jag vill inte att varken bacon eller sidfläsk ska smaka raps >:(

Bytte till ny lake och lät fläsket ligga tills för några dagar sedan, så nu är jag på banan igen. Fruktansvärt salt men det gick att lösa med att laka ur fläsket några dagar, så i helgen ska det både kallrökas bacon och varmrökas sidfläsk.

Undrar varför det blev grön lake? Det borde vara rapsoljan som man matar grisen med men att den skulle sätta färg på laken var inget jag skulle gissat på.
 

agnetasch

Rapsgris? Det var nytt för mig. Smakar det som det luktar när man , en varm sommardag, cyklar genom ett rapsfält? Då vill jag inte ha rapsgris.
Den gröna färgen då? Rapsolja är väl gul, inte grön. Grisarna kanske får färsk/torkad raps, den är ju delvis grön.
Tur att smaken kan lakas ur ;D

Skogis

Rapsgrisen har funnits i rätt många år. Är oftast vakuumpackad och ser lite vattenskadad ut. Provade när det kom men köttet var slabbigt och smaken var inte imponerande.
Hur laken kunde bli så grön som den blev är ett mysterium och att rapssmaken skulle gå igenom förvånade mig också.
Jag lär inte köpa rapsgris fler gånger.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal