Har någon gjort riktiga pretzels?

Startat av Hankki, 2010-05-25 17:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Hankki

Jag var på jobb i österrike förra veckan och när jag väntade på flyget hemåt i München så åt jag en pretzel och den var så god. Jag köpte hem förpackade pretzels men dom var skarpa, smakade salta pinnar. Det jag söker är de mjuka och salta, smaken lite som salta pinnar med konsistensen som kringlor.
Hittade olika recept på google men tänkte höra om någon här har erfarenheter.

Mickan

Jag har bakat dem och det var inga problem. Viktigt att ha rätt grovlek på saltet ovanpå. Har gjort ett par bra recept och kan skriva in ett från en bok om du vill. Annars googlar du och tar ett tyskt!
Video meliora proboque deteriora sequor

Matmamma Karin

Tyvärr har jag aldrig gjort det ännu men det står på listan över sånt som man vll testa!
Matmamman

Hankki

Jag fick ett recept av en tysk vi har här på jobbet, han är bagare och hans föräldrar har bageri i Frankfurt, så nu är det bara att se om apoteket vill sälja lut i mindre mängd än 1kg, kostar ca 400kr/kg för lut till matlagning. Går ju att använda som propplösare till avloppet om inte annat.
Många recept har soda istället för lut men enligt tysken så får man inte rätta färgen och konsistensen i ytan, och det är ju det bästa med pretzels.

agnetasch


Hankki

Snart är det jul. Lutfisk.. Den är ju förstås sköljd många gånger.

Om jag inte minns fel så är det ca 150ml 38% lutlösning som skall blandas med nästan 2 liter vatten och den ska penslas snabbt över strax före dom går in i ugnen.

agnetasch

Jag har oerhörd respekt för lut, minns hur man i det regementskök jag praktikjobbade i lade melaminservisen i lutvatten över natten. På morgonen var de skinande rena, sedan skurade man stengolvet med vattnet. Magen blir nog ren o fin av lite lutkringlor ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal