Finns inga gränser för hur många recept man får stjäla?

Startat av Andreas, 2009-05-10 19:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Citat från: Hasse skrivet 2009-05-09 20:06
För övrigt omfattas inte recept av upphovsrättslagen och kan därmed svårligen stjälas.


Citat från: Anne skrivet 2009-05-09 20:45
Ingredienslistor omfattas inte nej, men beskrivningar kan göra det - det beror ju lite på hur man skriver. "1. knäck äggen 2. vispa med mjölk" osv lär inte täckas, men har man mer pratiga beskrivningar så lär de däremot täckas...


Citat från: Hasse skrivet 2009-05-09 21:56
Anne, vi är helt överens om tolkningen av upphovsrättslagen. Emellertid förstår jag inte nackdelen med att få "sitt" recept publicerat någon annanstans än på sin blogg. Men detta är off topic och bör kanske inte avhandlas här.


Citat från: Anne skrivet 2009-05-09 23:45
Det ÄR inte en nackdel - om man erkänns som upphovsrättsman. Om någon annan däremot publicerar "min" beskrivning som sin egen - det är mindre roligt. I synnerhet när det sker kommersiellt. Precis som det inte är så kul att se sina bilder användas i andra sammanhang...


Men visst måste det finnas gränser även om man står omnämnd som upphovsman?

Att en privatperson på sin egen hemsida eller i sin blogg med källhänvisning återger ett begränsat antal av någon annans recept mer eller mindre ordagrant säger förmodligen ingen något om.

Men på internet är det jättelätt att utan kostnad samla recept, om en receptsajt sätter i system att plocka in recept från andra sajter (antingen mer eller mindre automatiskt eller låter receptsajtens medlemmar lägga in dem) så kan ju i princip vartenda recept från exempelvis Annes food finnas med där till sist, är det verkligen helt OK och inget man som bloggare/upphovsman kan göra något åt?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Min ståndpunkt är klar.

Om ett material omfattas av upphovsrättsskydd ska det inte kopieras och publiceras på en annan site över huvud taget. Oavsett källa anges eller inte.

Om materialet inte omfattas av upphovsrättsskydd kan det kopieras och publiceras fritt, även utan uppgivande av källa.

kjpil

Min ståndpunkt är att internet är internet, att ange källa en fråga om stil. Sen håller jag med Anne angående kommersiella syften. I en bättre värld så hade allting varit open source.

Hasse

Citat från: kjpil skrivet 2009-05-10 21:37
I en bättre värld så hade allting varit open source.


Här håller jag med dig fullständigt! Men hur når vi dit? Jag tror inte det nås genom att stjäla upphovsrättsskyddat material.

Härmed tänker jag dra ett litet, men dock symboliskt, strå till stacken. Jag deklarerar min egenhändigt tecknade avatar fri för var och en att använda efter eget gottfinnande. Det samma gäller de bilder jag har publicerat, och kommer att publicera, på Matforum.

kjpil

Citat från: Hasse skrivet 2009-05-10 21:53
Här håller jag med dig fullständigt! Men hur når vi dit? Jag tror inte det nås genom att stjäla upphovsrättsskyddat material.

Det har du rätt i. Men kanske genom att undvika upphovsrättsskyddat material?

Citat från: Hasse skrivet 2009-05-10 21:53
Härmed tänker jag dra ett litet, men dock symboliskt, strå till stacken. Jag deklarerar min egenhändigt tecknade avatar fri för var och en att använda efter eget gottfinnande. Det samma gäller de bilder jag har publicerat, och kommer att publicera, på Matforum.

Helt rätt!

Om jag inte minns fel så är inget jag lagt upp på internet copyrightat heller :)

Hasse

Och så väntar jag naturligtvis på att du, och alla andra, släpper sina bilder på Matforum fria...    ;)

Anne

Nej, det finns en massa sajter som skimmar matbloggar, och helt enkelt återpublicerar allt. Det är förstås sajter som gör det för pengar - de har annonser, men sällan särskilt många besökare. Det är *inte* lagligt att publicera annat material som sitt eget, åtminstone inte i USA där de flesta av de här sajterna finns, så det brukar räcka bra med att säga till. Problemet är att upptäcka det...

Jag blir inte heller ett dugg glad när jag på svenska bloggar återfinner mina recept, ord för ord, och ibland med bild. Jag säger förstås till, och de brukar  vara ganska omedvetna om att det varit ett problem. Mest oroande är att en bild återfanns på en blogg jag faktiskt läser - jag blev jätteförvånad och mailade henne, och hon visste inte alls att den var från mig utan hade hittat den på en gratis bildbank. DET är verkligen inte okej, förstås - tyvärr kom hon inte ihåg adressen dit.

Nej, det är klurigt det här. Jag har en disclaimer i min rss-feed om att den inte får återpubliceras, men visst, vill man så kan man alltid...
Anne's Food - min matblogg

kjpil

Citat från: Hasse skrivet 2009-05-10 22:40
Och så väntar jag naturligtvis på att du, och alla andra, släpper sina bilder på Matforum fria...    ;)

Alla mina bilder på matforum är helt fria (om nån nu skulle vilja ha dem).

-det var ju vad jag sa i inlägget över trodde jag. Måste man inte skriva copyright om man vill ha dem skyddade?

Anne: att citera ord för ord och med bild utan angiven källa... det är stil-löst, är det inte till och med olagligt när disclaimer finns?

Det här med att "skimma matbloggar"... är det typ rss samlare.. eller publicerar de som eget material?

Hasse

Citat från: kjpil skrivet 2009-05-10 23:40
-det var ju vad jag sa i inlägget över trodde jag. Måste man inte skriva copyright om man vill ha dem skyddade?


Förlåt mig! Då missuppfattade jag dig. Nej, man måste inte skriva copyright för att upphovsrättsskyddet ska gälla.

Andreas

Precis, copyrightmärkning är bara en upplysning, en upphovsman äger alltid automatiskt upphovsrätt i alla de >160 länder som skrivit under Bernkonventionen. (Just USA var sena, de skrev under först 1 mars 1989, innan dess var copyrightsymbolen ett krav där.)

http://www.alis.org/index.php?id=101&parent=99

http://en.wikipedia.org/wiki/Berne_Convention_for_the_Protection_of_Literary_and_Artistic_Works

Citat från: Anne skrivet 2009-05-10 22:44
Det är *inte* lagligt att publicera annat material som sitt eget, åtminstone inte i USA där de flesta av de här sajterna finns...


Knappast någon annanstans heller, se ovan.

Citat från: Anne skrivet 2009-05-10 22:44
Nej, det är klurigt det här. Jag har en disclaimer i min rss-feed om att den inte får återpubliceras, men visst, vill man så kan man alltid...


Disclaimer borde inte behövas lika lite som det behövs på själva bloggen, som jag ser det är det ingen skillnad på själva webbsidan och rss-flödet vad gäller rättigheter.
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Nej, en disclaimer på rss-en varken behövs eller gör nån skillnad, men det det gör är att det upplyser de som läser den "nya" sidan om att de stjäl material, och har jag tur så mailar de mig och berättar det. That's all, liksom. För rss-samlare orkar ju inte manuellt skära bort en del av feeden, utan de återpublicerar ju rubbet...
Anne's Food - min matblogg

Kari

Citat från: Hasse skrivet 2009-05-10 22:40
Och så väntar jag naturligtvis på att du, och alla andra, släpper sina bilder på Matforum fria...    ;)


Sedan tidigare vet forumadminstrationen (läs = Andreas & Urban) att de bilder och texter jag lägger upp här på Matforum.nu gärna får användas på Matforum.nu i alla upptänkliga syften.

I övriga fall där privatpersoner i icke kommersiellt syfte vill använda bild eller text som jag ligger bakom och är publicerat på Matforum.nu - varsågoda, förutsatt att forumadminstrationen inte har några invändningar.

--

Edit: Oj så OT det blev, kanske vi skulle haft en egen tråd här? :-[







Andreas

Haha rejält OT.  :) Det är schangdobelt att ni vill dela med er men jag förstår över huvud taget inte poängen i att ni deklarerar att ert material är fritt i nån tråd över huvud taget, chansen är närmast obefintlig att någon hittar igen den tråden för att få reda på att just era bilder är fria. (För den delen tycker jag det är vettigt att känna till i vilket sammanhang ens material skall användas innan man säger ja till återpublicering, icke-kommersiellt är inte nödväntigtvis samma sak som bra.)
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: Anne skrivet 2009-05-11 09:35
För rss-samlare orkar ju inte manuellt skära bort en del av feeden, utan de återpublicerar ju rubbet...


Nja... tyvärr är det inte alls svårt att med automatik klippa bort alla rader som innehåller copyrighttecken ur ett rss-flöde. Vill du göra något som är svårare att ta bort så vattenstämpla dina bilder.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: Hasse skrivet 2009-05-10 19:40
Min ståndpunkt är klar.

Om ett material omfattas av upphovsrättsskydd ska det inte kopieras och publiceras på en annan site över huvud taget. Oavsett källa anges eller inte.

Om materialet inte omfattas av upphovsrättsskydd kan det kopieras och publiceras fritt, även utan uppgivande av källa.


Jovisst, tänker man svart och vitt så är allt glasklart, men recept är ju något av en gråzon?

Dessutom, som jag skrev i första inlägget, något enstaka med källa återgivet recept accepterar nog de flesta, det kan man ju se som reklam för till exempel en bok, men vänder vi på det så att så stora delar av boken är återgiven att själva boken inte längre är eftertraktansvärd så har det definitivt gått för långt. Frågan är var gränsen går?

Titta dig omkring och du skall finna receptsajter som innehåller hundratals ja säkert tusentals recept tagna med beskrivning rakt av. Och det blir bara fler och fler hela tiden. Kommer någon att säga stopp?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Fast jag har inget copyrighttecken i min rssfeed, utan skriven text om var den får publiceras. Och de sajter jag sett verkar inte klippa..

Vattenmärken på bilder är så himla fult så det gör jag ogärna. Då tar jag hellre ett par strider om upphovsrätt, tror jag. :)
Anne's Food - min matblogg

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2009-05-12 11:02
Det är schangdobelt att ni vill dela med er men jag förstår över huvud taget inte poängen i att ni deklarerar att ert material är fritt i nån tråd över huvud taget,


Poängen är symbolisk, som jag ser det. Upphovsrättslagen är ursprungligen från 1960 och mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Jag tycker nog att en uppfräschning kunde vara på sin plats, i synnerhet om det handlar om digitala medier. Jag ser ingen mening med ett regelverk där det i stort sett är omöjligt att övervaka att det efterlevs.

Citat från: Andreas skrivet 2009-05-12 11:10
Jovisst, tänker man svart och vitt så är allt glasklart, men recept är ju något av en gråzon?


För att en text ska vara skyddad ska den vara ett litterärt "verk." Om ett recept kan anses vara ett verk är nog högst osäkert. I så fall måste det nog vara skrivet på ett alldeles särdeles originellt sätt. Jag vet inte om frågan någonsin prövats i domstol.

Citat från: Andreas skrivet 2009-05-12 11:10
Dessutom, som jag skrev i första inlägget, något enstaka med källa återgivet recept accepterar nog de flesta, det kan man ju se som reklam för till exempel en bok, men vänder vi på det så att så stora delar av boken är återgiven att själva boken inte längre är eftertraktansvärd så har det definitivt gått för långt. Frågan är var gränsen går?


Vi är kvar vid frågan om vad som är ett litterärt verk. Om ett recept inte är det, blir "verkshöjden" större enbart genom att stapla många recept efter varandra i en bok eller på en site?

Min uppfattning är att recept inte är skyddade av upphovsrättslagen. Om jag skulle starta en receptsite, måste jag följaktligen räkna med, och acceptera, att recepten kopieras. Om min uppfattning vore att recept är skyddade, måste jag vända mig till domstol för att få saken prövad.

Självklart är jag medveten om att det är kostsamt att driva en sådan sak i domstol, och att det förmodligen inte är lönt. Men rimligen är det den vägen man måste gå.

(Jag vill inte diskutera juridiska detaljer, för jag är verkligen inte insatt i detta.)

Andreas

Citat från: Anne skrivet 2009-05-12 15:56
Vattenmärken på bilder är så himla fult så det gör jag ogärna. Då tar jag hellre ett par strider om upphovsrätt, tror jag. :)


Mjo fast det går ju att göra mer och mindre diskret. Och vill man vara riktigt diskret kan man koda in saker i en bild som inte alls syns (steganografi) men som gör det lätt att bevisa vems bilden är.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: Hasse skrivet 2009-05-12 18:10
För att en text ska vara skyddad ska den vara ett litterärt "verk." Om ett recept kan anses vara ett verk är nog högst osäkert. I så fall måste det nog vara skrivet på ett alldeles särdeles originellt sätt. Jag vet inte om frågan någonsin prövats i domstol.


Fast jag trodde vi var överens om att en ingredienslista inte är ett litterärt verk men att ett komplett recept med största sannolikhet är det om det innehåller "en personligt präglad beskrivning"?

Citat från: Hasse skrivet 2009-05-12 18:10
Min uppfattning är att recept inte är skyddade av upphovsrättslagen. Om jag skulle starta en receptsite, måste jag följaktligen räkna med, och acceptera, att recepten kopieras. Om min uppfattning vore att recept är skyddade, måste jag vända mig till domstol för att få saken prövad.


Så du menar att det är fritt fram för vem som helst att "dammsuga" alla befintliga receptsajter och matbloggar på recept för att använda som material till grund för nya receptsajter? Vilken rundgång och jag tycker det låter heltokigt men kanske är det så det är...
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Jo då, vi är överens. Men det är väl inte helt solklart hur originell, eller personligt präglad, en beskrivning måste vara för att den ska klassas som ett litterärt verk.

Om ett recept är skrivet på ett sådant sätt att det inte uppfyller lagens krav för att vara upphovsrättsskyddat, finns det rimligen inte några juridiska hinder att kopiera det och publicera det någon annan stans. Även om det handlar om många recept.

Om det är moraliskt riktigt är en helt annan sak. Till god etik hör kanske att man t.ex. uppger källan, men så länge inte lagen kräver det så finns det, som jag ser det, ingen anledning att göra någon affär av detta.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal