Agnetas solroskransar med nässlor

Startat av Andreas, 2007-10-08 13:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2007-05-07 18:46
Andreas,faktiskt så provbakade jag ett hyfsat bröd som jag ska ha till ett kalas.Efter många om o men blev det så här:
Solroskransar 2 st
6 dl mjölk         1 pkt torrjäst
2 tsk salt         2 msk råsocker
2 msk smör/rapsolja      900 g Vetemjöl Special = 15 dl
Fyllning:
Olivolja 2msk
100 g rostade solroskärnor
Lite torkade nässlor.
Ev.oregano c:a 1 msk
Värm mjölken,vispa ut den med jästen o lite mjöl.Tillsätt salt,socker o fett.Rör i mjölet o låt jäsa 30 min.Dela degen i två delar.Kavla ut varje del i en kaka, 30x40 cm. Strö på solrosfrön o pressa ner dem i degen.Pensla med olivolja o strö på nässlor o oregano.Rulla ihop,vrid om några varv o forma degen till en krans.Lägg på plåt o låt jäsa i 30 min.Sätt ugnen på 250°Pensla kransen med ljummen mjölk o sätt in den i nedre delen av ugnen i 250°.Sänk värmen till 200° o grädda i  25 min.Låt kallna på galler under duk.


Det här blev ett långtidprojekt. När Agneta postade recepet den 7:e maj tänkte jag att det här ska jag snart prova på.

Torka nässlor har jag emellertid aldrig gjort och när jag aldrig har gjort nåt förr tar det alltid längre tid att komma till skott. Först den 29:e augusti blev det äntligen av att plocka nässlor, men då var de flesta nässlor inte så fina - tror det beror på att det regnade extremt mycket här i augusti - så det blev ingen vidare stor skörd direkt. Och brändes gjorde de små nässelrackarna! Men jag hämnades genom att hänga dem i ett snöre fastknutet i gardinstången.

Väl på tork torkade nässlorna ganska snabbt, på bara några dar såg de rätt torra ut. Men tiden gick ändå till den 3:e oktober innan det faktiskt blev av att baka.

Jag följde receptet till punkt och pricka. Men tyvärr räckte nässlorna bara till det ena brödet. Så det fick bli ett bröd med bara nässlor och ett med bara oregano. I och för sig var det lite roligt att det blev så, då fick jag möjlighet att få känna skillnaden dem emellan.

Är osäker på om jag förstod det här med kransformandet rätt, men jag tyckte det var svårt att få till det snyggt.

Hur smakade det då? Ja bägge bröd blev goda, men det med nässlor var avgjort godast, faktiskt gav nässlorna ganska mycket smak, lite åt spenathållet tycker jag det var.

Tack för ett roligt recept Agneta!!

Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vadå svårt att få till det snyggt? Kransarna blev ju jättesnygga!
Det lustiga är att jag aldrig använde mig av nässelkransarna på kalaset utan det blev istället justroms Nyttiga Havrebullar! Mycket goda de också :P

Andreas

Nädå de är inte fula men tyckte det var pyssligt att få dem någorlunda jämntjocka när de var skarvade och snurrade. Försökte också få vridningarna jämnt fördelat längs med brödet och det lyckades inte alls, du tänker aldrig på det här med vridningsfördelning när du bakar?

(Varför skulle du nämna justroms nyttiga havrebullar nu måste jag ju baka dem också! Och vad var det förresten för ett konstigt kalas när du bjöd på nyttigheter?)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Frisksportarnas Höstfest ;D några havrebullar o en massa sädesbaserade drycker.

justrom

Jag tycker också kransarna var snygga. Mumsigt, men svårt att göra när man inte får tag på några nässlor.

agnetasch: Kul att du provade havrebullarna. Själv har jag inte testat dem igen, men när min upptäcksbakande tid är över tänker jag definitivt göra dem igen.

Andreas

Borde man inte kunna köpa torkade nässlor nånstans? Hälsokostbutik? Kryddbutik?

Och annars tror jag att det skulle kunna bli ett nästan lika trevligt bröd om man använde spenat istället!
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Nässlor finns hos Bonderbyns Ekologiska Lanthandel (bonders-ekolivs.se) dom har 25 kg-förpackningar t.o.m! Så sätt igång o storbaka ;D

justrom

Hehe, beställa nässlor över nätet. Då skulle min mamma inte bli så glad. Hon har alldeles för mycket nässlor på gården. Jag får tänka på det till nästa år tror jag.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal