Om du inte vill förgifta dej och dina barn ! (undvik sodastreamkoncentrat)

Startat av Rollson, 2009-02-14 08:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Rollson

Köp inte SodaStreams smaker !
Om du använder Kolsyremaskin.

Köp tex BoBs och Kiviks lättdryck, med naturliga ingredienser, 3-4ggr billigare och mycket godare.

Innehåll i SodaStreams smaker.

Färgämne

E104 (kinolingult)
E110 (para-orange)
E122 (azorubin)
E133 (briljantblått)
E150d (sockerkulör)
E160a (betakaroten)
E160e (beta-apo-8'-karotenal)

Konserveringsmedel

E211 (natriumbensoat)

Sötningsmedel

E950 (acesulfam K)
E951 (aspartam)
E952 (natriumcyklamat)
E954 (natriumsackarin)
E955 (sukralos)

Aromer

Koffein
Kinin

Aromer
Aromer, med undantag för koffein och kinin, behöver inte specificeras i ingrediensförteckningen
enligt dagens lagstiftning. Detta är ett problem för konsumenten, eftersom vissa av de aromer som
används idag är allergener. Det finns över 2400 substanser som används som aromer i livsmedel.

Anne

Aga har släppt en serie smak-för-vatten som innehåller bättre saker, trevligt nog.
Anne's Food - min matblogg

annamaria


Rollson

Ja annamaria, jag har också sett det.

Men jag tror att det är bättre än rena gifter. Azofärger, Sukralos m.m.

Jag fick en i Julklapp och rusade iväg och köpte en massa smaker,
tyckte dom var hemska.

Sedan kollade jag upp vad det var i dom, och då var det ju inte så konstigt.

Började experimentera med div. hemmagjorda safter, det blev lyx.
Fick sedan se att det fanns en massa lättdrycker, med enbart naturliga ingredienser i och inte var "sönder sockrade"

Favoriterna är BoBs och Kiviks Tranbär/Hallon, Lingon, Hallon/Björnbär,
och Lingon/Tranbär.

annamaria

Nu ska jag erkänna något pinsamt - jag gjorde då den första "läsken" med kiviks lättdryck. Gjorde dock misstaget att hälla i saften innan jag körde den med kolsyran....jajajajaja idiot! Sprutade i hela köket.....Men jag håller med - läsken blev god den dl som fanns kvar. Jag har inte testat Soda streams egna läsksmaker. Fick min maskin i onsdags.....

Urban

Jag köper www.sonjo.se koncentrat på ICA Maxi i Umeå. Dom innehåller inga sötningsmedel och det fina är att dom har mina favoritsmaker Trocadero och Portello. Men jag ska absolut prova göra på saft nån gång.

PerG

Varför inte kolsyra MER?.. ;)... Om man jämför ex. en avslagen Fanta med MER så är MER godare... då borde ju kolsyrad MER bli godare än kolsyrad Fanta?..


Andreas

Är ni alldeles säkra på att ALLA sodastreamkoncentrat är lika dåliga eller är kanske vissa av deras koncentrat bättre?

Vad gäller lättdrycker så är jag alltid misstänksam mot sånt som heter nåt på "Lätt-" eftersom det nästan alltid innebär nåt mer eller mindre kemiskt jox för att ersätta fett eller socker. Så vad exakt är det som gör Bobs och Kiviks lättdrycker lätta?
Den som inte frågar får inga svar.


Andreas

Mindre socker låter bra så länge det inte innebär konstgjorda sötningsmedel. Fast mindre socker än vad?

Du vet alltså inte om alla sodastreamkoncentrat är lika dåliga?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

I Kiviks lättdryck blåbär/lime ingår följande: vatten, socker, stärkelsesirap (vad gör det för nytta?), blåbärsjuice, svart vinbärsjuice, limejuice, fläderjuice, citronsyra och aromer.

Färdig dryck 3.5% och 6.5% tillsatt socker. Undrar hur den fördelningen ser ut i vanlig saft - som inte anses vara lätt?

ivanl

Citat från: annamaria skrivet 2009-02-15 19:58
I Kiviks lättdryck blåbär/lime ingår följande: vatten, socker, stärkelsesirap (vad gör det för nytta?), blåbärsjuice, svart

Stärkelsesirap är en billigare sötningsprodukt än socker. Används mycket i läsk och drycker som denna.
På engelska heter det "high fructose corn syrup". Den ger ännu häftigare blodsockersvar än vanligt socker.

annamaria


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal