Vattenkokare - spara energi

Startat av agnetasch, 2007-08-28 09:57

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Jag började använda vattenkokare för att spara energi,men sedan upptäckte jag att jag sparar tid också.Är inne på min tredje nu och har en ny i reserv.Går dom sönder går det fort o jag kan inte leva utan en vattenkokare.

mums

Citat från: agnetasch skrivet 2007-08-28 09:57
Jag började använda vattenkokare för att spara energi,men sedan upptäckte jag att jag sparar tid också.Är inne på min tredje nu och har en ny i reserv.Går dom sönder går det fort o jag kan inte leva utan en vattenkokare.


Vattenkokare använder vi också till allt som skall kokas. Om man sparar enegi vet jag inte, vatten kräver ca 1,16 w per grad o liter oavsett vad man värmer med. Men fortare tycker jag det går. Har funderat på att köpa en till att bara kok.... det blir i en annan tråd.
Vi har också en gammal ångkokare i skåpet, men det är bara jag som gillar potatis som kokats i en sådan. Man kan dessutom koka annat tillsammans med potatis utan att det tar smak

Andreas

Lite OT: Energiåtgången är samma för att värma själva vattnet, men energin ska ram till vattnet också. Det blir mycket lägre förluster när spiralen ligger i direktkontakt med vattnet som i en vattenkokare jämfört när värmen ska gå från platta till kastrull. Den snabbare uppvärmningtiden gör också att mindre energi hinner läcka ut till omgivningen. (Jag var tidigare inne på att det borde vara effektivt att koka potatis i riskokare i denna tråd: http://matforum.nu/index.php?topic=119.0)
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Hrmm, host, host. Nu måste fysikläraren i mig kommentera även om det är lite off topic.    8)

En vattenkokare är effektivare än en vanlig kastrull på platta, eftersom det strålar ut mindre värmeenergi till omgivningen, precis som Andreas skriver. Värmen blir s.a.s. kvar i vattnet och värmer detta, istället för att stråla ut i omgivningen och värma köket.

Mums, jag tror att du har blandat ihop saker lite grand. Det krävs 4,19 kJ (kilojoule) för att värma en liter vatten en grad, om ingen värme alls strålar ut i omgivningen. När jag får tid ska jag skriva en artikel och försöka reda ut begreppen energi, effekt, watt, joule, kalorier och allt vad det heter.

mums

2007-08-28 20:54 #4 Last Edit: 2007-08-28 20:58 by mums
Jo det är ju sant, förvisso, men då blir det istället det kokta vattnet som hjälper till att värma omgivningen. Enda besparingen som jag ser är att kokkärlet är väl issolerat.

Utan att verka besserwisser, 4186 joule kg/K skall det vara =w/sek 4186j/36000=1,1628w

Hasse

Nej, mums. Med all respekt, men det går inte att omvandla joule till watt. Joule är en enhet för energi och watt är en enhet för effekt.

1 W = 1 J / s, eller omvänt
1 J = 1 Ws

mums

Nu skall väl inte vi kökspraktikanter kiva om en sån sak? Men för att bringa klarhet i vad det handlar om så besök den här länken.
http://www.konvertera.nu/konvertera_energi.php

Hasse

Jag håller med, vi lägger ned diskussionen. Men eftersom det är mitt yrke att undervisa om precis sådana här saker, så är jag hyfsat insatt i det jag pratar om.    ;)

Som jag skrev tidigare så ska jag, när tiden finns, försöka reda ut begreppen i en lite längre artikel. Då kan vi ta upp diskussionen igen.

mums

Experiment vattenkokare.
Vad användes:
Vattenkokare effekt 1880w
Kokplatta effekt 2040w
Rostfri kastrull 1½ L med kopparbotten
Termometer
Vattnets temp innan uppvärmning 17 grader
1Lvatten x 4

Vattnet kokas upp med vattenvärmaren. Tid 3,2 min enegiåtgång 0,09 kWh  . Vattnet  hälles därefter i kall kastrull på kall värmeplatta. Platta sätts på max och vattnet kokar återigen efter 3min enegiåtgång 0,09 kWh

Kallt vatten hälles i kastrull på kall värmeplatta. Max effekt på plattan. Vattnet kokar efter 6½ min enegiåtgång 0,2 kWh

Slutsats: man sparar både energi och tid men kanske inte så mycket man skulle tro.
Boven är troligen kastrull och platta vilka suger energi av vattnet. Att koka enbart i en vattenkokare ger större besparing i både tid och energi, faktiskt så mycket som hälften.

Anne

Jag kokar lite vatten i kastrullen, och resten i vattenkokaren - då går det snabbt, eftersom det blir en hel kastrull kokande vatten på sisådär tre-fyra minuter. Använder enbart när jag behöver mycket vatten, främst vid pastakokning.
Anne's Food - min matblogg

Hasse

Tack, mums. Två själar med samma tanke. Jag har faktiskt tänkt göra att liknande experiment själv, men har inte haft tid. Då återstår att mäta energiåtgången för kokning av potatis. Vem blir först? Jag har inte tid förrän tidigast i nästa vecka.

Andreas

Testade själv att koka upp en liter, använde en 1,2 liters kastrull med inte alltför tjock botten och värmde på glaskeramikhällen på en zon med 1200W effekt, vattnet var 13,7 grader innan uppvärmning och kokade efter 8 minuter. Energiåtgång: 0,16 kWh.

Mums: Var får du tag i 17-gradigt vatten att koka?

Hur gjorde du för att avgöra att vattnet kokar? Inte alldeles enkelt med locket på... eller hade du glaslock? Jag bestämde mig för att mitt kokade när det tydligt började blåsa ånga på sidan av locket, då var där mycket riktigt också stora bubblor i vattnet.

Anne: Det där är ett bra tidssparar-knep! Men pasta kräver mycket vatten, har du en väldigt stor vattenkokare?

Hasse: Ang. mäta energiåtgången för att koka potatis, hur har du tänkt göra det - det är enkelt när plattan står på full effekt vid uppkoket, men sen under själva kokningen när den är lågt ställd, hur vet du då vilken effekt som används - har du en energimätare på spisen din?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas - tja, 1,7 liter. Och så drygt en liter i kastrullen. Kokar oftast i min trelitersgryta - men jag kokar inte så mycket pasta, vi är ju bara två personer här hemma :)
Anne's Food - min matblogg

Sweber

När vi skaffade induktionshällen förra året åkte vattenkokaren ut. Det går minst lika snabbt att koka vatten i en kanna på hällen som i en vattenkokare. Jag jämförde och de skillnader jag uppmätte till hällens fördel var så små att den kan ha varit skillnader i vattenmängd,temp osv som gav upphov till skillnaden. Nackdelen med att koka på hällen är att den inte stänger av sig själv när vattnet kokat upp. Å andra sidan kan man komma runt detta problem genom att med ett par enkla kknapptryck få hällen att stänga av plattan efter en viss tid. Vi har löst det med att använda en kanna som visslar/tjuter.

Jag har dessvärre ingen bättre bild på kanna än denna tillgänglig just nu.
ttt

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Jag tycker mig märka ett visst motstånd mot att koka upp vatten i vattenkokaren.Varför?Är det finare att koka upp vatten i en kastrull/panna på spisen trots nackdelarna?Blir det kokta vattnet godare?Finns det inte plats i köket (p.g.a alla bakmaskiner, expressomaskiner,bänkfasta korkskruvar, huggkubbar, fritöser, riskokare, pastamanglar o andra livsnödvändiga apparater) ???

Sweber

Jag kan ju bara svara för mej själv. I vårt nya kök passade inte den gamla plastiga vattenkokaren in. Det handlar med andra ord om estetik för oss. Tidigare har vattenkokaren varit oumbärlig. Nu hittade vi ingen som vi tyckte var så snygg som den röda kannan. Dessutom är det skönt att få bort en pryl som måste ha en sladd i väggen från köket.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Fin bild på visselkannan Sweber! Men nog måste det väl finnas snygga vattenkokare att få tag i nånstans?
Den som inte frågar får inga svar.

mums

Citat från: Hasse skrivet 2007-09-03 23:24
Tack, mums. Två själar med samma tanke. Jag har faktiskt tänkt göra att liknande experiment själv, men har inte haft tid. Då återstår att mäta energiåtgången för kokning av potatis. Vem blir först? Jag har inte tid förrän tidigast i nästa vecka.


Du blir först oavsett.

Citat från: Andreas skrivet 2007-09-04 08:57
Testade själv att koka upp en liter, använde en 1,2 liters kastrull med inte alltför tjock botten och värmde på glaskeramikhällen på en zon med 1200W effekt, vattnet var 13,7 grader innan uppvärmning och kokade efter 8 minuter. Energiåtgång: 0,16 kWh.

Mums: Var får du tag i 17-gradigt vatten att koka?

Hur gjorde du för att avgöra att vattnet kokar? Inte alldeles enkelt med locket på... eller hade du glaslock? Jag bestämde mig för att mitt kokade när det tydligt började blåsa ånga på sidan av locket, då var där mycket riktigt också stora bubblor i vattnet.

Nä, använde inte lock. Anade att frågan skulle komma. Det var enklare utan lock, hade det gått hade jag så klart plockat bort locket från vattenkokaren, så det är lite favör till experiment 1.
Tyckte också att kranvattnet var väl varmt, kan vara termoetern, men det saknar i o f s betydelse, bara det är lika varmt vid varje upptappning så är det ok.

Citat från: agnetasch skrivet 2007-09-04 11:01
Jag tycker mig märka ett visst motstånd mot att koka upp vatten i vattenkokaren.Varför?Är det finare att koka upp vatten i en kastrull/panna på spisen trots nackdelarna?Blir det kokta vattnet godare?Finns det inte plats i köket (p.g.a alla bakmaskiner, expressomaskiner,bänkfasta korkskruvar, huggkubbar, fritöser, riskokare, pastamanglar o andra livsnödvändiga apparater) ???


Hmm, låter nästan som i gnälltråden. Nej jag är inte emot vattenkokare. Skall prova koka korv i en sån och kanske skaffa riskokare till potatisen. Så de så!

agnetasch

I en stor vattenkokare får väl både korv o potatis plats.

Sweber

Citat från: Andreas skrivet 2007-09-04 11:35
Fin bild på visselkannan Sweber! Men nog måste det väl finnas snygga vattenkokare att få tag i nånstans?


det finns det säkert, men vi föll för denna. Vårat kök går i grått med klarröda inslag som tema och då passar denna perfekt. Och som sagt, man slipper en pryl som ska sitta permanent kopplat till ett elurtag.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal