Varför blev laxen blöt?

Startat av Skogis, 2018-09-29 10:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Har kallrökt lax några år nu och vill nog påstå att jag har rimlig koll på resultatet.
Men senaste laxen dryper av "laxolja" Den är mycket god men väldigt blöt, vad har hänt?

Normalt förfarande har varit torrsaltning med enbart grovsalt av laxfilén 1dygn, torkning i kyl 1 dygn och kallrökning 4-6 timmar beroende på storlek.

De senaste gångerna har jag dock kört 2/3 grovsalt och 1/3 rörsocker, kan det vara det? Laxfilén jag rökte den här gången var rätt stor så jag skulle kanske låtit den ligga längre i torrsaltningsfasen.

Zibi

Många laxtrådar idag. :-D

Har du provat röka den längre men på en lägre temperatur? Det bör torka ut laxen och göra den mindre vattnig.

Har laxen varit fryst tidigare eller är den färsk? Problemet kan vara laxen i sig och inte hur du hanterat den. Framförallt om du hanterat lax på samma vis under flera år, för att vid ett tillfälle bli för våt. Med största sannolikhet är det någon avvikande med laxen då.


Mat-Janne

Kycklingfiléer är ju av någon outgrundlig helt laglig anledning fyllda med vatten.
Kan denna tendens att späda ut råvaror med vatten även ha kommit till laxen?
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Skogis

Nästa helg är det hög tid att röka på årets jullax, har en sida i frysen men behöver två så det blir till att köpa en färsk också. Det blir alltså en fullskaletest.
Förhoppningsvis var det en engångsföreteelse med oljig lax och gissningsvis var det själva laxen som var problemet. Har ju inte förändrat något vad det gäller hantering.


Zibi

Citat från: Skogis skrivet 2018-12-02 10:19
Nästa helg är det hög tid att röka på årets jullax, har en sida i frysen men behöver två så det blir till att köpa en färsk också. Det blir alltså en fullskaletest.
Förhoppningsvis var det en engångsföreteelse med oljig lax och gissningsvis var det själva laxen som var problemet. Har ju inte förändrat något vad det gäller hantering.



Ja med största sannolikhet är det nog så. Håller tummarna inför jullaxen :)

Skogis

Det var laxen som var grunden till problemet!
Rökte på 2 laxsidor förra helgen varav en från frysen som köptes tillsammans med den sidan som blev blöt/oljig.

En blev som tänkt och den andra blev blöt :(
Inget fel i smaken men lite väl slabbig för min smak.

Hasse

Var det alltså den färska som blev blöt?

Annars brukar ju fruset släppa mer vatten än färskt.

Skogis

Bägge sidorna kom från frysen så där var det samma förutsättningar och vattnet i sig är inte problemet, det lakas ju ur när laxen saltas.

Var kanske lite oklar om vilken konsistens laxen hade, den blev väldigt mjuk och det lakades ur rätt mycket laxolja när den låg i påsen eller var uppskuren. Jag var tvungen att tömma ur oljan ur burken med uppskuren lax för att de sista bitarna inte skulle bli helt täckta av olja.
Den ena av sidorna blev som det brukar bli, så det var nog bara den andra laxsidan som inte var helt hundra.



Skogis

Det är definitivt laxen som är problemet, inte att den varit fryst. Senaste sidan som rökts är fast och fin. Den smakar dessutom bra vilket alltid är trevligt  :) 

Andreas

Men om nu laxen är problemet, vad är det som har hänt med den? ???
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

Har kanske hittat en möjlig anledning till varför det händer.
Laxen odlas vanligtvis i Norge, men om det är för dyrt att rensa den i Norge skickas den glatt till Kina, och för att laxen inte ska bli dålig fryser man den nog. Sen tinas den och rensas och fryses igen innan den skickas tillbaka.
 
Lite beroende på hur snabb nerfrysningen är skadas nog cellväggarna och fisken släpper olja.
Inget man märker när man steker eller kokar den men just kallrökt är känsligare.

Att det kan ske med "färskt" billig lax kan nog också bero på om den varit fryst vid något tillfälle.

Hasse

Det låter väl som en möjlig förklaring. Jag läste någonstans att även fisk som varit fryst får kallas färsk.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal