Synpunkter på forumet

Startat av kryddburken, 2007-05-03 22:58

Föregående ämne - Nästa ämne

kryddburken

Tycker på nåt vis att "Dagens matblogg" bör ha "tillhörande bild" (eller var kommer bilderna ifrån?) med "Dagens bild" plus att "Dagens blogg som presenteras ska vara klickbar! Själva namnet på bloggen, inte bara recepten!

Andreas

Bra fråga! Bilderna under "en matbild" är sådana som jag, Urban eller bekanta till oss har tagit själva. De har alltså ingenting med bloggarna att göra, vi skulle få skämmas om vi gick och ryckte bilder ur bloggar. Vill nån förresten bidra med någon trevlig matbild vi kan visa i den rutan så skicka gärna ett PM (klicka den lilla symbolen "Skicka privat meddelande" under mitt namn här bredvid texten) till mig.

Själva namnet på bloggen under "dagens matblogg" klickbart, bra synpunkt, tack! Skall försöka ordna det framöver men det kan ta några dagar.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: Andreas skrivet 2007-05-03 23:31
Själva namnet på bloggen under "dagens matblogg" klickbart, bra synpunkt, tack! Skall försöka ordna det framöver men det kan ta några dagar.


Klart och betalt!
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Toppen toppen! :-)
En sak till... ni tycker nog jag är gnällig... Men en ruta för en liten presentationstext på varje medlems sida vore trevligt!!! ;-)

Andreas

Nej det är inte alls gnälligt att ha synpunkter, tvärtom, jag tycker det är väldigt värdefullt. Kom gärna med fler!

Jag lovar ingenting, men ska ta en titt på det här med presentationstext vid tillfälle och se om det går att ordna på något bra sätt, det är både en teknisk och desingmässig fråga.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Förslag och kritik är alltid välkommet i denna tråd, så var inte rädd att tycka till.

roffekock

Ett önskemål hade varit lite mer utrymme för bilderna, 100kb per bild är snålt till taget då utrymme på wehotellen kostar inget idag. 2kb för profilbild känns även det lite tight.
Matforum är bäst

Andreas

Jo fast det handlar inte bara om utrymme utan även om att större bilder tar längre tid att ladda ner vilket i sin tur innebär segare sidor (lider personligen av svår allergi mot sega sidor ;)). Det finns dessutom de som fortfarande sitter med mycket långsam uppkoppling och för dem blir det en ren pina ifall vi släpper upp filstorlekarna.

100 kB räcker väldigt långt om man komprimerar bilderna rätt och tar bort all onödig information från dem. Vad jag önskar mest vore ett mycket lättanvänt program för att få fram det "rätta" formatet. Irfanview som jag gjort en guide för här: http://matforum.nu/index.php?topic=13.0 är gratis och gör rätt jobb men det kan kännas lite trixigt i början och dessutom blir det ganska många steg per bild (finns iofs ett mass-läge där man kan välja att bearbeta flera bilder i stöten men det kan kännas lite avancerat).
Den som inte frågar får inga svar.

johannao

Jag tycker att en tråd om dessert och efterrätt skulle försvara sin plats jämte "bakat"tråden. Matbröd och fikabröd i alla ära men tryfflar,glass och annat "obakat" får gärna synas mer enligt mig iaf!

Andreas

Välkommen till forumet johannao!

Toppen att du har förslag på en ny avdelning direkt, det bådar gott! (Hoppsan det blev visst oavsiktligt vitsigt med ordet "gott" här apropå vad du föreslår.)

Visst förtjänar efterrätter och snask en avdelning! Det enda jag funderar på är hur man vet vad som är bakning och vad som är efterrätt - är exempelvis en paj fikabröd eller efterrätt?

Eller blir det kanske enklast om man lyfter ut fikabrödet från bakningsavdelningen och lägger det tillsammans med efterrätter och snask i en "fikabröd, efterrätter och snask" avdelning?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Nu är det slutfunderat - nya avdelningen Fikabröd, efterrätter och godis här: http://matforum.nu/index.php?board=58.0
Den som inte frågar får inga svar.

johannao

toppen, du löste problemet fint där tycker jag!  ;)

Kari

Skulle man kunna ha så att man fick välja hur många inlägg man vill visa istället för dom fasta 15 per sida? 1,2,3,4,5...34 är lite jobb när man vill skumma många inlägg. Default värde tex 25 och user definable 10, 25, 50, 100?

Och en annan sak jag tänkt många gånger, att ha möjligheten som användare att få sista inlägg överst?

Andreas

2007-10-20 17:34 #13 Last Edit: 2007-10-20 17:50 by Andreas
Att göra så att varje användare fritt kan ställa antal visade inlägg per sida är svårt och att höja från ex. 15 till 25 är tyvärr problematiskt då inte alla har så snabb uppkoppling.

Visa sista inlägg överst gör du så här: Klicka Profil>Klicka "Utseende- och layoutinställningar"(under rubriken "Ändra i profil")>Kryssa rutan "Visa nyaste inläggen längst upp">Klicka "spara ändringar".
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Tack Andreas! 

Jo, alla har ju inte bredband, men så länge det inte är grafiskt intensivt skulle man väl kunna höja lite? Sitter själv på bredband som är riktigt smalt..

Fråga två där som jag hade, fixat!

Andreas

Hänger inte med riktigt, hur menar du "så länge det inte är grafiskt intensivt"?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Jag menar att så länge det är mest text så blir inte skillnaden på att ladda sidan så stor att man skulle uppleva att det går mer eller mindre långsamt.

Jag startar en omröstning i hur många det av oss som gör modem, kan ju vara intressant, eller?

Andreas

Det är sant men då det inte går att göra olika inställningar för trådar med bilder och trådar utan bilder måste vi förutsätta att alla trådar har bilder.

Och visst är det intressant att veta hur många som har modem men en omröstning bland de som är registrerade i forumet säger tyvärr inget om vad alla besökare har - det är ju betydligt många fler som besöker forumet än som är registrerade.

Nåja ska fundera på detta.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

2007-12-01 14:22 #18 Last Edit: 2007-12-01 14:39 by Hasse
Är det jag som drabbats av sinnesförvirring, eller har vänsterspalten med "en matbild" och länkar försvunnit? Visst har den spalten funnits på startsidan? Men nu ser jag den inte längre.    ???

Edit: Jag ser inte spalten med Mozilla Firefox 1.5.0.12, men jag ser den med Konqueror 3.3.1. Båda under Linux. Men jag vill ju använda min favorit, Firefox.    :(

Edit 2: Nej, så här är det. Jag ser spalten när jag inte är inloggad, oavsett webläsare. Men jag ser inte spalten när jag är inloggad som Hasse. Ska det vara så?

Andreas

Det var märkligt, spalten ska synas både när du är inloggad och utloggad.

Vi har inte ändrat nåt på sajten... har du uppgraderat din webbläsare nyligen?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal