Anka

Startat av agnetasch, 2011-11-17 12:07

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Jag skulle behöva lite anktips/ankecept. Jag har en anka i frysen o 3 dl ankfett i kylen (vilket inte behöver innebära confiterad anka) Av detta skulle jag vilja göra dels något till julbordet på julafton (12 pers) o något förrättsaktigt till nyårsafton (6 pers) Vi ska röka innan jul. Några idéer?

Rookie-T

Confitera låren och dela av köttet. Blanda detta med linser, plockad brysselkål och lök, svamp. S o P. Grädda upp med en veloute du gjort av skrovet.

Grava bröstet lätt. Stek det i smör innan serveringen och skiva tunt och servera.

När man steker bröstet så är det att föredra att börja med en kall panna och låta stekningen ta lite tid på skinnsidan så att man renderar bort fettet från skinnet och får det krispigt.
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

agnetasch

Du sätter ännu mer myror i huvudet på mig ;D
"Grädda upp med en veloute"? Vad ska jag göra då menar du? Blanda ihop rasket (kött, grönsaker o sås) o servera det varmt?
"Grava bröstet lätt" Hur länge är lätt? Vilken salt/sockerhalt? Som fisk eller vildfågel?
Vilken av rätterna passar till julafton resp. nyårsafton? Frågor, frågor.......

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal