Var hitta vört?

Startat av hoff, 2008-12-13 10:35

Föregående ämne - Nästa ämne

Anna Kröss

2012-10-23 08:18 #20 Last Edit: 2012-10-23 13:26 by Hasse
Flytande vört hittar ni i "baka hemma"-sortimentet intill bageriet på ICA Focus (Mittemot Liseberg).
Anna

Edit: Lätt redigerad av Hasse för att inte bli reklam.

Hankki

Citat från: Anna Kröss skrivet 2012-10-23 08:18

Edit: Lätt redigerad av Hasse för att inte bli reklam.


Butiken med tre bokstäver och nöjesfältet med åtta är väl också reklam?

Hasse

Att nämna ett företagsnamn behöver inte vara reklam enligt Matforums regler. Om man själv är företagare ska man vara extra försiktig, men ett inlägg som Annas ovan är i sin ordning. Jag citerar Matforums regel 3a:

"Saklig information om dina egna produkter eller tjänster kan vara tillåtet om det är föranlett av en pågående diskussion eller konkret fråga, men du får aldrig uppmana någon att handla av ditt företag, eller ens att kontakta dig."

webguide

Roffekocks bageritips funkar bra, jag har köpt surdeg av bageriet på Maxi här i Nacka och vört lär också gå bra att köpa, även om jag inte har frågat dem om just det.

Björn Kempel

Min mormor bakade vörtbröd och jag förutsätter att vörten kom ifrån deras eget bryggeri i Kristianstad. Själv höll jag på i flera år att experimentera med porter m.m. Jag hittade vört hos Spendrups bryggeri i Vårby söder om Stockholm. Jag åkte dit varje år och hämtade 2st 5litersdunkar. Körde till bryggeriets leveransingång. Prata med vakten som talar om hur du skall köra inom området. Där går man upp för en trappa och kommer in där cisternerna finns och ber att få så mycket vört du vill ha. Då kostade det inget. Jag började faktiskt att hämta vört hos Pripps under många år före Spendrupstiden.

Vörten kokte jag ihop till, vill jag minnas, 40%. Enligt recept jag sett kokar man ihop det till 30%. Det måste väl vara vörtens styrka som bestämmer. Hoppas du hittar vört. Jag skall baka vörtbröd i år, men inte enligt vårt eget recept. Skall försöka göra vört själv om jag kan.

Pär Andersson

Hej! Det man kan göra om man har tid och lust är att koka egen vört. Det gjorde jag (http://www.bakahemma.com/wordpress/2011/12/14/nu-kokar-vi-vort/). Vört är ju ingen krydda i sig utan det genol kokning reducerade resultatet av kokning, filtrering och reducering av kornmalt - ljus eller mörk.

/Pär

lmannheimer

Jag utgick också ifrån Martin Johanssons recept på vörtbröd, fast från ett något nyare blogginlägg: http://paindemartin.se/2012/12/lucka-7-julens-viktigaste-brod/

Jag hittade flytande vörtextrakt på Cajsa Warg på Renstiernas gata i Stockholm, de hade mängder kvar när jag var där för någon vecka sedan.

Hittar man inte vörtextrakt finns det också flera alternativ, bland annat:

  • Byta ut vattnet i degen till julmust och öl.

  • Koka ner svagdricka/öl

  • Köpa färdig vörtmix (finns flera olika märken)


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal