Svenska barn - 11% överviktiga, 2% feta, <50% äter grönsaker varje dag

Startat av Andreas, 2009-04-20 08:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

En ny undersökning på 1800 svenska barn mellan två och nio år utförd av forskare vid Sahlgrenska Akademin* visar att 11% är överviktiga och 2% feta. Dessutom visar undersökningen att bara 50% av barnen äter färska grönsaker varje dag, mindre än 25% äter kokta grönsaker varje dag, knappt 75% äter frukt varje dag samtidigt som "konsumtionen av bullar, kakor och godis är betydande", vad nu betydande betyder.

*) Inom det europeiska forskningsprojektet Idefics som "skall ge en vetenskaplig grund för europeiska riktlinjer och rekommendationer när det gäller kost och fysisk aktivitet...".

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=490071
Den som inte frågar får inga svar.

bryggens

Har inga barn själv, men kan tänka mig att  många barn rör sig lite för lite nu för tiden.
Datorer och tv-spel har tagit över från det som var när jag var barn.
Då var det  lekar som ; klättra i träd, palla äpplen, t.o.m spela Bondespelet när det var regnigt.
Det var i allafall oftast att vi var utomhus och lekte.
Hur funkar gymnastik/idrott på skolorna idag?

ena

I den skolan min yngste går i har de idrott två ggr i veckan...
sen har de så mycket undervisning som går utomhus och rasterna måste alla gå ut även om det regnar (bara att se till att de har bra kläder) känns som de rör på sig mkt där... vid väldigt bra väder kan det tillochmed bli längre raster :D
Sen är kanske skillnaden med att ha en skola som har en skog som granne och en som ligger mitt i stan rätt avgörande.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal