När använda röd/gul lök ?

Startat av rbiake, 2021-09-07 18:56

Föregående ämne - Nästa ämne

rbiake

När jag handlar säljs gul lök i nät för nästan ingenting. Röd lök är mycket dyrare. På Kreta, där jag vistas mycket, är den gula löken pytteliten. Som körsbärstomater, nästan. Lite ohanterlig. Men den röda löken verkar mycket mer poppis. Dom är normalstora, och alla köper den röda. Jag har förstått det som att den röda löken är lite mildare i smaken. Hur använder ni röd/gul lök ?

Hasse

Det är väl som du skriver, att den röda är lite mildare. För min egen del använder jag nästan alltid gul lök. Om jag ska snofsa till det använder jag schalottenlök, som också är mildare än den gula.

agnetasch

Röd lök=rå lök, gul lök=tillagad lök. Så tänker jag. Rödlök i grekisk sallad, som dekoration på snittar och i ättiksinläggningar. Gul lök i Jansson, sjömansbiff m.fl varma rätter.
Enda gången jag blandar färgerna och alltså har röd lök i varm mat är i klyftpotatis.

rbiake

Tack, agnetasch, nu fick jag något att tänka på. Och, det stämmer det du säger. All röd lök är i sammanhanget "icke tilllagat".

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal