Söker perfekt maträtt för hemkunskapen

Startat av Ankaan, 2009-08-30 14:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Ankaan

Hejsan!

Jag behöver tips på maträtter som går laga på ca/knappt 1h och som är väldigt nyttigt och hyfsat såvrt att laga. Det är så att vi ska i skolan till hemkunskapen ta med oss egen mat och laga en rätt. Men för att få högre betyg så ska man göra något mer kompliserat och det ska innehålla lite från alla delar i "matcirkeln" eller vad den heter, om ni nu känner igen den. Men Någon som har ett bra tips? Skulle behöva det ganska snabbt så jag hinner fixa det som behövs. Någon som vet något perfekt recept för ett mvg?

Hasse

Hej och välkommen till Matforum!

Jag tror det blir lättare att hjälpa till om du själv har lite idéer. Kött, fisk, kyckling? Eller kanske vegetariskt? Kokt eller stekt, kanske i ugnen?

Har du någon egen favoriträtt?

CII

Citat från: Ankaan skrivet 2009-08-30 14:56
Hejsan!

Jag behöver tips på maträtter som går laga på ca/knappt 1h och som är väldigt nyttigt och hyfsat såvrt att laga. Det är så att vi ska i skolan till hemkunskapen ta med oss egen mat och laga en rätt. Men för att få högre betyg så ska man göra något mer kompliserat och det ska innehålla lite från alla delar i "matcirkeln" eller vad den heter, om ni nu känner igen den. Men Någon som har ett bra tips? Skulle behöva det ganska snabbt så jag hinner fixa det som behövs. Någon som vet något perfekt recept för ett mvg?
För att vara värd MVG måste du tänka själv. Det här forumet är fullt av idéer som du kan använda. Gör som Hasse skrev och fundera ut om du själv har någon idé, då kanske du kan få hjälp att komma igång. Men, som sagt för att vara värd ett MVG, så måste du kunna tänka själv och inte förvänta dig att någon annan ska göra ditt skolarbete. /Läraren

bryggens

Håller med! Annars blir det bara "fusk och bedrägeri".

Andreas

Nu låter ni nästan lite stränga! :) För även om vi kommer med tips på saker att laga så ska det ju lagas till på ett bra sätt också, "bara" att laga till mat är en rejäl utmaning för en nybörjare.

Fisk i tomatsås med fullkornsris och kokt broccoli borde väl vara riktigt nyttigt och täcka in kostcirkeln?
Den som inte frågar får inga svar.

Ankaan

2009-08-30 19:42 #5 Last Edit: 2009-08-30 19:47 by Ankaan
Det kanske är lite så som du säger men det är inte egna recept man ska göra, man ska laga det och de är vad som är svårt. Att fråga efter ett bra recept kan väll inte vara så fuskigt? Annars kollar jag väll runt på internet på en hemsida, är det också fusk? Det är ju bara det att jag inte kan någon maträtt som är väldigt bra och nyttig, men aja om ni tycker att det är fusk får jag väll skippa det då. Man ska bevisa att man kan laga mat och inte att man gör egna recept. Men nu drar jag från detta place.

Ankaan

2009-08-30 19:57 #6 Last Edit: 2009-08-30 20:13 by Ankaan
Okej jag har funderat ut lite och vill ha lite små delar som hjälp.

Funderar på marienrad kyckling med potatis som jag ska göra något speciellt med med kommer inte på vadl, får fundera ut det. Men sedan en sallad med det vanliga och kanske små äpple bitar och några rotfrukter.
Även en mindre sallad till som består av kokta morötter och kokt broccoli.

Funderar även på något bröd till, tror ni vitlöks bröd passar in där eller låter det helt fel till den rätten?

Hasse

2009-08-30 20:16 #7 Last Edit: 2009-08-30 20:21 by Hasse
Om du ska marinera kycklingen så tror jag inte att du hinner på en timme. Men om du får ta med kycklingen färdigmarinerad, så går det bra förstås. Pasta låter bra som tillbehör, kanske fullkornspasta?

Vill du inte ha någon sås till? Tomatsås kan du göra av en burk krossade tomater, lite lök och kryddor. Eller om du vill ha en kall sås så kan du använda creme fraiche som du kryddar med något gott.

Vitlöksbröd är säkert gott, men jag skulle nog tycka att det blir lite för mycket med både bröd och pasta.

Fråga gärna mer och glöm inte att berätta hur det gick när du ska visa upp det hela!

Edit: Oj, nu ser jag att du ändrat tillbehör från pasta till potatis. Det blir säkert också bra och vill du göra det lite festligt så kan du göra pressad potatis.

Ankaan

2009-08-30 20:37 #8 Last Edit: 2009-08-30 20:45 by Ankaan
Hmm kanske inte marinerad kyckling är det bästa då, men finns det något sånt lite svårare man kan göra med kyckling eller en kött bit? Som ger mig en liten utmaning?

Funderar även på att ris kanske är något som brukar passa bra till kyckling, men måste då hitta någon liten "sås" eller något liknande.

EDIT: Kanske Bechamelsås sås blir bra, verkar kanske lite för enkel men har hört att den är god till kyckling och ris.

Ia

Hej!
Varför inte göra en god pastasås med en smarrig sallad till!? Jag gjorde en pastasås med fläskfilé, soltorkade tomater ,röd paprika, körsbärstomater, färsk basilika, parmesanost, matlagningsgrädde, köttbuljong och sambaloelek. Den var riktigt god! Kan du göra en sallad med avokado och lite gott i! Mängder på ingredienserna finner du på länken nedan.

http://iasmatblogg.blogspot.com/2009/08/kramig-kycklingpasta-med-parmesan.html

Eller känns pasta lite tråkigt?

Ia´s Matblogg

Andreas

En nackdel med en mjölkbaserad sås som bechamelsås är att man bränner den väldigt lätt om man inte är försiktig och rör om hela tiden.

Om du vill göra nåt lite roligare med potatis är potatiskaka inte dumt, men i och för sig inte så nyttigt. Hur viktigt är egentligen "väldigt nyttigt" som du skrev i första inlägget, hur nyttigt måste det vara?

Angående kött så - fyllda lövbiffrullar brukar bli gott och är lite pyssligt.

Men tror det kan bli lite jäktigt för dig att hinna med nåt alltför komplicerat, en timme går väldigt fort i köket.
Den som inte frågar får inga svar.

Ankaan

2009-08-30 21:02 #11 Last Edit: 2009-08-30 21:09 by Ankaan
Har du något recept på fyllda lövbiffrullar? Så jag kan se hur det ser ut och så...?

Det ska helst vara så nyttig mat som möjligt.. Det nyttiga får nog gå före det gora den här gången..

Hasse

Jag tycker att både kyckling och fylld lövbiff är bra idéer. Du kan googla på fylld lövbiff och ett recept är detta:
http://recept.nu/1.2791/nils_emil_ahlin/fylld_lovbiff

Vill du göra något med kycklingbröst (filé) så blir det gott om man först bryner i en stekpanna och sedan sätter in kycklingen i ugnen på 120 grader för att bli färdig. Det går också bra att göra kycklingen i ugn utan att först bryna i stekpanna.

Jag skulle inte satsa på att göra det tillkrånglat. Gör något som du säkert behärskar så att du är säker på att det blir gott!

Ankaan

2009-08-30 21:26 #13 Last Edit: 2009-08-30 21:34 by Ankaan
Okej, jag är väldigt interreserad av fylld lövbiff... Så jag tar den. Men jag skippar champinioner för gillar inte det och vi har ett maximum i pengar som får användas till att köpa maten och kan behöva det till annat. Förresten det går väll åndå om man skippar det? Smaken sabbas väll inte?

Men nu till vad jag ska ha till den rullade lövbiffen. Vad passar bäst till det, något med potatis eller pasta? Själv tycker jag potatisen gör det men vad tycks av er? Om jag tar potatis klyftor med någon super god sås kanske det blir bra, men jag är kass på såser, kan inga alls så ett tips på det vore bra.

EDIT: Funderar annars på potatisgratäng, som inte är det lättaste och det är faktisk riktigt gott man passar det till fyllda lövbiffar?

Ia

Potatis och rotfrukter i ugn!? Med lite färsk timjan på. Gott och nyttigt! Sen kan du göra en sås på matlagningsgrädde,köttbuljong,soya och timjan.
Ia´s Matblogg

Ankaan

hmm det verkar lite för "lätt" för min smak som du beskriver det men kan du ge något recept? Någon bild kanske så jag får veta och se lite?

Ankaan

Eller tror ni det skulle bli ännu svårare och mer kompliserat med fylld panerad kycklingfilé?

Ia

Hittade detta recept
http://recept.nu/1.246886/recept.nu_redaktionen/smaratter_amp_tillbehor/gronsaker/kryddkokta_rotfrukter
Men allt du gör behöver ju inte vara svårt. Gör du fyllda lövbiffar så tycker jag det är godare med rena smaker till. Exempelvis gott potatismos (kan ha i parmesan för att piffa till smaken)Hur lång tid har ni på er?
Ia´s Matblogg

Ankaan

60 min.

Vi har även bara ett visst antal pengar vi får använda och dom har bara grund grejer där... Så den senaste du sa blir nog lite dyrt...

Ankaan

2009-08-30 22:06 #19 Last Edit: 2009-08-30 22:09 by Ankaan
Tror jag har bestämt mig för detta:

Rullad panerad kyckling filé med ris och tomatsås. En sallad som innehåller allt det vanliga och sedan lite rotfrukter och även äpplen. Kanske något mer om det finns något bra.

Så vad tycker ni om detta? Finns det något jag kan lägga till så skriv gärna det! Säg även vad ni tycker om det jag har valt och motivera gärna varför ni tycker som ni tycker xD

agnetasch

Ska det vara nyttigt ska du väl inte ha panerad kyckling? Panaden suger åt sig fett o det tycker inte "nyttighetsivrare" om. Hade jag varit du så hade jag överraskat med en uppiffad gammal favorit; kokt kyckling med currysås o ris. Kokt kycklingfilé som övergjutes med en krämig currysås innehållande lite lök o äpplen (bättre med äpplen i den varma maten, i salladen mörknar de) + fullkornsris eller kamutvete. Franska ärtor till (ärtor o brynt lök) o en marinerad rotfruktssallad. Då har du nog med representanter från många av matcirkelns delar.

Detta skrev jag för att jag inte tycker om tomatsås ;D


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal