Bladgeometri - om formen på knivbladet - vad är bra?

Startat av Andreas, 2007-06-05 09:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Rob: När du säger bladgeometri, menar du då själva eggens utformning (som vi diskuterar i tråden Om knivseggar - eggtyper, eggprofiler, eggvinklar  http://matforum.nu/index.php?topic=190.0) eller menar du profilen på hela bladet?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Framförallt två saker.
1. Kurvan på eggen, en rakare kurva skär bättre igenom maten, inga irriterande bitar som hänger ihop när man är klar.
2. Hur tunn den är i eggen och en bit bakom den. Ryggen kan vara tjockare, det brukar inte spela så stor roll.

Eggens utformning , konvex, rak eller skål mm, spelar mest roll för hur hållbar och stark  eggen är, alla varianterna kan bli mycket vassa.

Andreas

Förstår jag dig rätt nu - när du säger rakare kurva så menar du att om man lägger knivseggen mot en plan yta så ska den alltså eggen följa den plana ytan så stor del av eggen som möjligt?

Hur tunn eggen är - den ska alltså vara så tunn som möjligt? Hur tunn? Och definiera "en bit bakom den" - några mm?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Yepp rakare om man lägger den på en skärbräda. Dock skall den ha lite lagom mage så man kan gunga den, själv tycker jag att de flesta europeiska knivar har för mycket mage, alltså för mycket bananform.

En bit bakom är 10-15 mm i mina ögon, gradvis tjockare ju högre du kommer. Precis bakom eggen skall den vara mycket tunn. Delar av mm? har inte mätt...

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal