Rimmat fläsk på många sätt

Startat av Nilsson, 2008-11-02 17:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Nilsson

Hej alla glada.
Tänkte passa på att be om hjälp gällande min största kulinariska betongsugga just nu: Rimmning av fläsk.

När jag skriver fläsk menar jag nästintill uteslutande vildsvin eftersom det råkar vara det som finns till hands...
Problemet består i att jag med stor framgång rimmat det mesta för rökning, rimmat skinkor som sedan ugnsbakats, rimmat lägg och smakat av med rotmos och så vidare, MEN;

Rimmat sidfläsk blir aldrig bra som stekfläsk. Jag har provat olika lag med 10 del salt, ägget som flyter/sjunker, salpeter och inte, och så vidare...
Visst, en starkt rimmad sida blir kalas i röken men en svagt rimmad sida som stekfläsk blir antingen som om den inte ens sett saltkaret eller så får den amerikafläsk att smaka "sött".
Det verkar som att den varierande fetthalten i sidorna är en parameter för hur salt fläsket sedan smakar efter rimningen. Vissa svin har ju markant fetare sida än andra, men om man tittar i affären på färdigrimmad sida så förefaller fetthalten vara den samma nästan hela tiden... Jag kanske missat något där...

Någon som sitter på ett fint tips på hur jag ska rimma mitt sidfläsk för att kunna svänga till det med lite potatis och kanske lite bönor?

-->Nilsson
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

Mohedakocken

Hej.
Jag brukar köpa färdigskivat stekfläsk och lägger det i saltlake ca: 1timma.
Det tycker jag blir lagom salt.
Jag har endast 5% salt i min saltlake men det är givetvis en smaksak.
Steker sedan med en gång och äter med goda tillbehör.
Med vänlig hälsning
Mohedakocken
Mohedakocken

agnetasch

Jag förstår inte riktigt vad det är ni skriver om  ???

Citat från: Nilsson skrivet 2008-11-02 17:49en svagt rimmad sida som stekfläsk blir antingen som om den inte ens sett saltkaret eller så får den amerikafläsk att smaka "sött"


Varför inte bara rimma den lite mer då?Vad är problemet?

Citat från: Mohedakocken skrivet 2013-03-29 15:56Jag brukar köpa färdigskivat stekfläsk och lägger det i saltlake ca: 1timma


Köper du färskt eller rimmat fläsk? Om det är rimmat, är det inte enklare att bara salta lite på det när man steker det? Om det är färskt; VAR hittar du det? Här i Göteborgstrakten finns inte det färdigskivat  :(

Mohedakocken

Ok. Det är tydligen olika benämningar på fläsket hos handlarna.
I butikerna här är det som heter stekfläsk skivat fläsk som är färskt och inte rimmat eller saltat.
Det andra fläsket heter rimmat stekfläsk och är ganska hårt saltat i våra butiker.

Så jag använder skivat orimmat fläsk som jag rimsaltar själv för att få mitt stekfläsk lagom salt.
Med vänlig hälsning
Mohedakocken
Mohedakocken

agnetasch

Lyckliga människa :) här är det nästan omöjligt att få tag på orimmat fläsk. Det blir en utflykt till Birgers Chark i Lerum då o då

Kan man inte gå andra vägen också för att få lagom salt fläsk; lägga det rimmade fläsket i blöt en timme? Det brukar fungera för bacon o borde göra det för fläsk också.Har du testat nån gång?

Mohedakocken

Att lägga saltat fläsk och annat kött i vatten för att minska salt mängd och salt smak brukar man alltig göra.
Det är den metod som man alltid använder om något har blivit för salt och så har man gjort i århundraden.
Jag röker många charkprodukter för eget bruk och använder mycket saltlag.
(Saltlake 10% salt).
Köttet ligger oftast i saltlake i många dygn för att bli genomsaltat.
Sedan lägger jag köttet i rent vatten ett par timmar för att inte få ytan på det rökta köttet att smaka salt utan få en genomgående god smak.
Men om det gäller färdigrimmat fläsk så vet jag faktiskt inte om det blir bra.
Det butiksrimmade kan innehålla annat än salt.
Prov med ett par bitar butiksrimmat fläsk i vatten i kylen i en timma och se vad du tycker.
Jag brukar krydda mitt stekfläsk med en blandning av vit och kryddpepper ifrån peppar kvar eller mortel.
Ganska ordentligt med peppar.
När du rimmar själv kommer ditt kött att bli gått på färgen när du steket det om du inte använder nitritsalt när du rimmar.
Nitritsaltet ger den färg som ditt butiksrimmade fläsk har.

Med vänlig hälsning
Mohedakocken
Mohedakocken

agnetasch

Citat från: Mohedakocken skrivet 2013-03-31 11:52Prov med ett par bitar butiksrimmat fläsk i vatten i kylen i en timma och se vad du tycker
Jag har provat med bacon o det fungerar så tillvida att köttet blir mindre salt MEN inte helt osalt. Du skrev om osaltat stekfläsk i paket; vilket firma är det som gör det, jag kanske kan jaga upp detta fläsket här någonstans?

Citat från: Mohedakocken skrivet 2013-03-31 11:52
När du rimmar själv kommer ditt kött att bli gått på färgen när du steket det om du inte använder nitritsalt när du rimmar.
Nitritsaltet ger den färg som ditt butiksrimmade fläsk har.
Jag tar smällen med grått kött ;D Jag använder inte nitritsalt längre i saltlake, ju färre tillsatser desto bättre.

Mohedakocken

Citat från: agnetasch skrivet 2013-04-01 10:24
Jag har provat med bacon o det fungerar så tillvida att köttet blir mindre salt MEN inte helt osalt.

Givetvis blir saltade köttvaror inte osaltade när man lägger dem i rent vatten. Man lägger saltade köttvaror i rent vatten för att minska saltmängden i köttvaror som är för salta. När jag var barn använde man fortfarande fläsk som saltades i stora träkar.
Detta gjorde man för att konservera fläsket.
Man dränkte fläskbitarna i grovsalt. Detta fläsk var enormt salt och omöjligt att äta.
När man sedan skulle använda fläsket för matlagning låg fläsket i rent vatten flera dagar för att minska saltmängden så att fläsket gick att använda i matlagningen.
Vi hade också frysbox men många på den tiden tyckte att smaken blev bättre om man använde saltat fläsk i rätter som gjordes med buljong t.ex ärtsoppa.
Mohedakocken

Mohedakocken

Citat från: agnetasch skrivet 2013-04-01 10:24
Du skrev om osaltat stekfläsk i paket; vilket firma är det som gör det, jag kanske kan jaga upp detta fläsket här någonstans?

Vanligt osaltat stekfläsk finns i min lokala ICA butik.
Mohedakocken

Mohedakocken

Citat från: agnetasch skrivet 2013-04-01 10:24
Jag tar smällen med grått kött ;D Jag använder inte nitritsalt längre i saltlake, ju färre tillsatser desto bättre.
Jag använder endast nitritsalt när jag gör egen korv, salami och liknande.
Dvs. när jag använder malet kött. När man gör egna korvar osv. måste dessa hängas för att torka  en eller flera dagar.
Detta för att det kan finnas en viss risk för botulism.
Annars använder jag inte nitritsalt eller onödiga tillsatser.
Att inte använda onödiga tillsatser är liksom vitsen med att göra egna charkvaror.
Mohedakocken

Bengt röker

Jag har rökt sex kilo sidfläsk, skivat till bacon, vacuumpackat o stoppat i frysen.
Köpte rimmat sidfläsk av vår duktiga charkbutik. Tror dock att det blev något missförstånd eller fel vid deras rimning, för nu är det ingen smak alls på baconet. Har gjort det flera gånger tidigare med bra resultat.
Skulle jag kunna rimma det skivade baconet i efterhand? Hur stark lake och hur länge tror ni?

Skogis

Jag tror att du får en rätt slabbig bacon om du rimmar den en gång till, men du kan ju alltid prova att torrsalta baconen innan du steker det.
Du får prova med ett paket. Det är väl annars inte så lyckat att tina och frysa kött utan tillagning.


Mat-Janne

Citat från: Skogis skrivet 2016-06-19 09:40
Det är väl annars inte så lyckat att tina och frysa kött utan tillagning.

Vore intressant att höra vad som händer då. Eller är det bara någon man säger?
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Skogis

Intressant, du måste läsa en hel del trådar här. Dina senaste inlägg är i trådar som legat orörda i 1 1/2 år eller mer.

Gissar att det är en gammal sanning om att man inte ska frysa kött som tinat men vill du frysa om kött själv så är det bara att köra. Tydligen helt ofarligt om köttet inte legat på diskbänken någon timme.
Mest troligt kommer köttet att tappa vätska var gång det tinar och bli torrare och torrare för var gång.

Missade du mitt väl?
Det är väl annars inte.....
Skrev så för att jag inte själv har koll.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal