Svensk mat nästan dyrast i Europa

Startat av Andreas, 2007-07-14 18:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=670959
"Sverige placerar sig i topp i alla kategorier. Den enda mat som är någorlunda billig i vårt land är mjölkprodukter, ost och ägg."

Någon som är överraskad?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Inte direkt.

Jag hade förmånen att segla genom flera av europas länder i våras och det var märkbart billigare på alla ställen.

Mest sved att man i Spanien och Portugal kan köpa lufttorkad skinka (serrano eller annan liknande) i charken för runt hundralappen per kilo. Vi köpte rejäla bitar och skar som godis... Dessutom kunda man få ett riktigt bra vin att dricka till för runt 30-40 kronor.
   

Andreas

Citat från: Rob skrivet 2007-07-14 21:53
Mest sved att man i Spanien och Portugal kan köpa lufttorkad skinka (serrano eller annan liknande) i charken för runt hundralappen per kilo.


Det som är så gott! Borde det inte finnas nån webbshop där man kan beställa sån skinka direkt från de länderna?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Kan man säkert, men jag vet inte vilken.....

Martin_Blomberg

Willys i Stockholm säljer Serrano skinka skivad i olika förpackningar. Kostar ca 150kr kg. PrisExtra säljer hela bitar Parmaskinka för ca 139 kr kg. CityGross i Stockholm har ett bra urval av olika lufttorkade skinkor till ca 140-250 kr kg.

Om ni bor nära Norge, så rekommenderar jag varmt att åka över dit och köpa "Spekeskinke" som är lufttorkad skinka som t.o.m exporteras till Italien! Sist jag var i Norge köpte jag en halv sådan skinka för 59kr kg (Norska kronor dock).

Det går att köpa italiensk Parmaskinka på nätet (159 kr kg):
http://www.italiantradition.com/home.asp?vcat1=Charcuterie

agnetasch

Vi kanske har ett lite högt pris på våra livsmedel,men vilket utbud vi har!Varje gång mannen o jag är utomlands joddlar vi till att börja med över alla skojiga nyheter o låga priser.Men efterhand ledsnar vi på det smala utbudet både i livsmedelsaffärerna o på restaurangerna o sitter på flyget hem o konstaterar för hundrade gången att Sverige är världens bästa matland.Ok att t.ex USA har ett enormt utbud,men av vad?400 sorters drickfärdig juice i 4 l-dunkar (o försök att hitta en tampong som inte är parfymerad ,OT jag vet)
Är man lite om sig o kring sig lär man sig att inte bara gå till närmaste ICA/Konsum.Vågar man botanisera bland lite udda affärer kan man göra fynd.Jag upplever det som om att vi i Sverige har en stor valfrihet både vad det gäller livsmedel o typer av livsmedelsbutiker.Jag är bara sååå nöjd.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal