Syra Hemma

Startat av kurt, 2008-04-01 16:43

Föregående ämne - Nästa ämne

kurt

Just det syra hemma, eller kanske sura hemma!

Tomas Larsson skriver en mycket bra artikel om mjölksyrejäsning på Taffel:

http://taffel.se/artiklar/trend-syra-hemma

Jag är ju mycket förvånad att ingen??? matbloggare (det finns ju ändå VÄLDIGT många) har provat på att mjölksyra grönsaker?

annamaria

Jag tycker själva processen låter spännande att göra men hur gott är det egentligen - jag har inte provat. Är det gott Kurt?


kurt

De syrade grönsakerna kan ju både ätas kalla om sallad och varma som grönsaker. Syrningen gör också de blir mycket snällare för magen, för de som ev annars har problem med råa grönsaker.

Surkål i hör ju till de mattillbehör som åter börjar bli mycket populära, det finns många olika sorters grytor där det antingen ingår surkål, eller där man serverar det som ett tillbehör. Tänk bara på alla tyska eller mellaneuropeiska kötträtter, det är sällan fel med surkål i stället för potatis! Och sukålen på burk kan inte jämföras med den som man gör själv.

Andreas

Syra hemma... hehe den som kan sin knarkarslang får konstiga associationer av den här trådtiteln. :)

Citat från: kurt skrivet 2008-04-01 16:43
Jag är ju mycket förvånad att ingen??? matbloggare (det finns ju ändå VÄLDIGT många) har provat på att mjölksyra grönsaker?


Hur kan du veta att ingen matbloggare provat på det? ???
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Du menar LSD, oj jag minns på 70 talet i Lund på AF café där var en kille från USA som gick runt och droppade sådant på gästernas kakor och mackor f.n va ballt efter en timma var det raketanfall på gator och torg i Lund.  ;D 8)
Passa er för detta. Mjölksyrade grönsaker är en annan grej liksom och är väldigt sunt att äta eftersom syrajäsningen har en positiv inverkan på matsmältningen.

/rolf
Matforum är bäst

roffekock

Ni som tänker börja med att mjölksyrajäsa behöver att införskaffa ett bra kärl och då helst med ett vattenlås jag har köpt ett sådant och är väldigt nöjd med detta.
Jag tycker att det är konstigt att vi svenskar är så dåliga på detta med att syra grönsaker,det är underbart gott +att det är vrålnyttigt.

/rolf
Matforum är bäst

Per-Erik

Gjorde ett ryck och syrade lite vitkål, men efter en vecka så började det dyka upp lite mögel öar (som jag tog bort). Jag antar att det är ett tecken på att allt inte är som det skall...

Jag gjorde det i en stor kastrull, nästa gång skall jag ta en plast hink med ett vattenlås på (sånt som man har då man jäser, ser ingen anleding till att köpa ett stort keramik krus.. men ett keramik krus ser ju lite mer rustikt ut )

Men en sak jag undrar är hur jag skall riva vitkålen för att likna kommersiell surkål?
Jag började med att riva men det blev bara små bitar så jag skar upp kålen med kniv men jag skar nog lite för grovt. Skulle vara smidigt om man kunde använda något verktyg för att underlätta.


Ringo

Citat från: Per-Erik
Men en sak jag undrar är hur jag skall riva vitkålen för att likna kommersiell surkål? Skulle vara smidigt om man kunde använda något verktyg för att underlätta.

Skiva fint i matberedare är väl vanligast. Osthyvel funkar säkert om du inte har matberedare liksom mandolin.
Citat från: Per-Erik
nästa gång skall jag ta en plast hink

Har hört andra som använt plast,även plastpåsar, med gott resultat, men Jens Linder skriver i sin bok "det glömda köket" att man inte ska använda plast- eller aluminiumkärl då de kan lösas upp av mjölksyran.

Per-Erik

Ja mandolinen, varför tänkte jag inte på det, Tack!

Jaha, va kul då får jag en anledning att köpa en ny bok. Dubbel tack.

Tom

Rolf,
Var fick du tag på det där kärlet?

Per-Erik

Verkar vara denna:
http://www.udumbara.fi/se/tuotteet/hapatusruukku.php
Det finns återfösäljare där men bara finska...


Ringo

Per-Erik,
Har du syrat något mer än vitkål eller var det första försöket nu?

Per-Erik

Det var första försöket, förutom syrning/jäsning av fläsk i sommras.

(En thailändsk specialitet, feg som jag var så vågade jag inte äta så mycket av fläsket men det smakade utmärkt.
Då fuskade jag med en påse med pulvergrunks som man skulle blanda i köttslamsorna och låta ligga i rumstemperatur 1 dygn.)

Ringo

ok, ja, det är kanske inte riktigt säsong för grönsaker. Kul, vet du ett namn på den thailändsk specialiteten? Vart hittade du pulveret?

Traste

Syrat fläsk heter "Naem" (????) på Thailändska, ofta görs det med glasnudlar och skivad chili i, jätte gott och ett utmärkt tilltugg till en kall öl.
I Thailand används det ofta i sallad, eller grillad.

Har inte testat själv men det kanske jag borde göra, men först ska jag göra en laddning Kimchi!

Det finns många olika varianter, hittade ett recept på engelska som jag inte provat:
http://www.foodrecap.net/recipe/naem-pork/

Fröken Dill

Syrat fläsk, spännande!
Själv har jag gjort underbar surkål i år. Vi frossar till hemgjord korv. Tidigare har jag syrat både morötter och gurkor med gott resultat. Absolut dags att blogga om det, fast ett problem är att just surkålen inte direkt gör sig så bra på bild...

tant mossa

Försökte göra surkål hemma. Släpade fram en gammal Höganäskruka, stor och tung. Stod och skivade för hand 6 kg vitkål! Det gör jag inte om, fick ont i handen till slut. Varvade kålen med salt och kummin och bankade ihop kålen med näven så den packade sig. Glad i hågen täckte jag över krukan och väntade. Kollade nästan varje dag i krukan att processen börjat. En dag flöt det något äckligt vitt som jag försökte skumma bort. Under vätskan var kålen svart och slemmig, vidrigt! Bara att slänga allt. Fy vad jag blev besviken. Vad kan jag ha gjort för fel? Var får man tag på stora, raka glasburkar med glaslock och snäpplås. Som gammaldags konserveringsglas? 3-4 lit skulle vara bra.

Tobias

Jag försökte också syra vitkål nyligen, men fick mögel. Troligen på grund av att jag använde salt med jod. Det ska man tydligen inte göra, då jod är bakteriedödande och det är ju bakterierna som ska sätta igång jäsningsprocessen.

Om du testar utan jod, så berätta gärna hur det gick. Jag har inte hunnit testa på nytt ännu.

Konserveringsglas på runt 2-3 liter tyckte jag mig se på Clas Ohlsson sist jag var där.

JanneG


tant mossa

Jo, jag såg också dom där glasburkarna på Clas Ohlson men hade inte tid att kolla närmare. Jag hade tänkt mig större burkar, 3-4 liter kanske men det verkar svårt att få tag på. Jodfritt salt, ska ta det nästa gång. Tänkte faktiskt på om det skulle ha betydelse när jag höll på med min misslyckade surkål. En bra mandolin är ett måste, det förstår jag nu. Strimla för hand är ett hästjobb! Intygas härmed!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal