Överskattad mat.

Startat av bryggens, 2008-02-16 17:21

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Jag har bestämt mig - jag ska ge laxen en chans till. Så Andreas - hjälp mig nu - perfekt och god lax önskas. Snälla?  ;) Jag har en budgetvariant som är fryst (ja ja, jag vet men jag är mamma-ledig då blir det budget).

Andreas

Jelvis: Fast är inte köpta köttbullar minst lika poppis som falukorv? Och det du sa om tveksamt innehåll och låg köttprocent i falukorv är väl lika applicerbart på köttbullar. Dessutom är köpta köttbullar mycket mycket dåligare än falukorv. ;)

Mimmi: Lutfisk smakar inte så mycket så jag har svårt att säga att det är direkt dåligt. Jag har mest fått för mig att folk äter lutfisk "av tradition". Förutom Filippa då kanske? :)

Justrom: Man ska aldrig säga aldrig, det finns säkert något fabrikat eller någon sorts fiskbullar som är goda om man bara hittar igen dem - själva principen att göra biffar/bullar av fisk är det inget fel på och lägger man dem bara i en god sås blir det gott.

Underskattat, bra du nämnde ordet, naturligtvis ska vi ha en tråd som heter "Underskattad mat" också, här är den: http://matforum.nu/index.php?topic=1426.0

Filippa: Du har varit flitig med pastasalladen hör jag, hur kommer det sig att du tuggar i dig så mycket pastasallad?

Lappskojs fick jag i skolan nångång och jag kan inte minnas att jag tyckte det var så dåligt.

AnnaMaria: Du menar hur jag steker lax? :) Medelvärme, vänd bara en gång och knappt genomstekt, då blir den bäst. Fryst lax brukar inte vara nåt problem så länge den är av arten Salmo salar och inte nån skum kusin.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Vad har hänt med kassler? Jag tycker ofta att den är skumgummi-aktig i konsistensen och inte alls lika god som för några år sedan. Är det bara jag som tycker så eller?

roffekock

Svaret är att den är sprutad med en vätska som gör att den kan hålla kvar vatten i köttet polyfosfat för att vikten ska bli större. Detta är mycket vanligt att man sprutar med detta i rökta produkter. Om du någon gång köper julskinka så har du samma fenomen där och även i tex varmrökt bog mm. Ett fusk och dessutom behöver det inte att uppges att det är sprutat med detta preparat. Om du vill veta varför får du fråga Livsmedelsverket dom kan ge dej svar. Jag vet inte. Märkligt.

/rolf
Matforum är bäst

annamaria

Usch säger jag bara. Undrar vilket som är bäst/sämst - sprutat kött eller lite genmodifierat kött?

roffekock

Om jag fick välja två onda ting skulle det bli polyfosfat eftersom det är en sorts potatisfiber, så den är ofarlig på så sätt, men det är ju fusk eftersom köttet består av en massa vatten. Det är inte detta du betalar för+plus att köttet får gummihjulskonsistens. >:(

/rolf
Matforum är bäst

Filippa

Andreas, mitt minne är selektivt när det kommer till lunchlåda.... ;D

agnetasch

Sent omsider kommer jag rusande till annamarias hjälp; jag tycker inte heller om stekt eller grillad lax! Det är något otrevligt med lukten/smaken. För länge sedan lärde jag mig att de aminosyror som sitter på fiskens yta blir illasmakande när de kommer i direktkontakt med en värmekälla,därför brukar man panera fisk. Men lax brukar ju stekas o fr.a grillas utan panering o kanske har den ovanligt illasmakande aminosyror; strömming behöver ju inte paneras o den smakar ju ok ändå. Kan man panera lax?
Håll i er nu men jag gillar kinesiska kräftor :-[ Jag är uppfödd på morfars kräftor, fyller frysen med kräftor o äter hela året o äter då o då svenska kräftor (när jag blir bjuden) Det är konstigt nog de kinesiska kräftorna som smakar som morfars drömkräftor. De svenska kan vara stenhårda o ha råkat i klorna (!) på en oskicklig amatörkokare, kvaliten blir på så sätt lite ojämnare än hos mina kinesiska favoriter (som har mycket smör o en lite söt smak som hos kräftor förr) Alltså tycker jag att den svenska kräftan är överskattad, men jag är öppen för att bli överbevisad o tar tacksamt emot mängder med inbjudningar till kräftskivor ;D

annamaria

Skönt att höra agnetasch - att det finns fler. Jag har nu ett gäng laxbitar i frysen som jag ska göra något av - vet inte vad. Andreas tips med stekning...nja. Lukten får det att vändas...jag hittade en fiskburgare med lax och vit fisk med paprika, ingefära och koriander, kanske vore något.

Emma

2008-03-20 10:04 #49 Last Edit: 2008-03-21 08:55 by Emma



Som svar på tråden, olivolja som ska ringlas över lite allt möjligt. Blir det verkligen godare?

justrom

Emma: Jo så är det. Borde kanske inte återanvända nicken...

agnetasch

Blir verkligen allt godare av att påduttas av olivolja? Ibland tror jag det blivit en klyscha. Ungerfär som man säger:"Ha en bra dag" så avslutar man recept med "hyvla över lite parmesan o ringla över lite god olivolja" I italiensk matlagning hör det hemma, men annars :-\

roffekock

Nu har jag skrivit att det ska vara pumpakärnolja i stället och hör sen. ;)

/rolf
Matforum är bäst

agnetasch

Rättelse: "hyvla över lite parmesan o ringla över lite god pumpakärnolja" Bättre så? ;D

crlhrv

varför inte ringla över lite ogod olivolja?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch


roffekock

Inte fel men förnyelse skadar inte. Dessutom en angenäm sådan.
Tack agneta. ;)

/rolf
Matforum är bäst

Cohen

Håller med om att olivolja över maten blivit en farsot. Ibland passar det men ibland (kanske oftast?) blir det bara fel. Olivolja i svensk husmanskost? Nej fy tusan!

Andreas

Nämen överdriver ni inte nu.. vad är det egentligen för sammanhang ni sett all den där olivoljan ringlas över alltmöjligt i?

Jag tycker det är nåt helt annat används alldeles för mycket i mat - mejeriprodukter.
Den som inte frågar får inga svar.

smakakarin

Jag kan inte annat än hålla med! Smaken i olivolja är för mig för klen för att jag ska tycka att det blir någon vidare smaksensation om man ringlar det över sallader osv.

Citat från: Emma skrivet 2008-03-20 10:04


Som svar på tråden, olivolja som ska ringlas över lite allt möjligt. Blir det verkligen godare?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal