Banta med Svarta lådan som Katrin Schulman? Reinfeldt tappade 14 kilo.

Startat av Andreas, 2008-09-12 08:24

Föregående ämne - Nästa ämne

kjpil

Är det stor prestige i det här med att laga egen mat, kanske utan recept, som måste få ta tid etc?

Tänkte på det - om man har vägda och näringsberäknade måltider för hela dagen som man håller sig till, då kan man veta säkert hur man ligger till i energiintag. Allt annat är bara en gissning, som ofta blir fel - mat som inte är vägd och beräknad alltså.

agnetasch

Men väga o beräkna kan man väl göra själv? SÅ svårt är det inte; man börjar med att skaffa sig en våg o en näringsvärdestabell. Dom grejerna har man tjänat in många gånger om när man inte köper Svarta Lådan ;)

Då får man också känna av den tillfredsställelse (inte prestige) man upplever av att kunna laga sin egen mat.

kjpil

hehe jo det har du helt rätt i - då får man dessutom kunskap på köpet när man näringsberäknar, ser vad som händer med näringsvärdena så det blir lättare att uppskatta etc.
Jag brukar göra det då och då - men orkar sällan hålla på längre än ett par veckor i streck, tar ändå lite tid och jobb att väga och registrerar precis allt - utan näringsberäkningsprogram hade jag aldrig orkat hålla på. Men det är ju faktiskt enkelt att iaf energiberäkna helfabrikaten man köper i butiken också om man vill.

mariaaa

Alltså skämtar ni eller?
Den här tråden visar verkligen det rätta ansiktet av svensk avundsjuka.

Det finns tusentals dieter där man verkligen utsätter sin kropp för fara genom piller, pulver, extremt låg kalorimängd, ensidig kost och annan idioti.

Sedan kommer en vettig "diet" för en gångs skull där man kan få riktig mat (för det är vad det är) hemlevererad tillsammans med andra vettiga servicetjänster så som kostråd osv.
Det är ett alternativ för den som vill och kan lägga en slant på sig själv.

Visst, men kan räkna och väga mat själv. Man kan även laga mat själv och låta bli halv- och helfabrikat i affären, man kan träna själv, man kan laga egna soppor. Det finns mycket man KAN göra själv men som någon skrev här så pallar man ju sällan mer än ett kort tag. Så varför inte ta den hjälpen om man kan och vill? Är det så fel?

För övrigt är Svarta Lådan mitt absolut favorithak för lunch i stan! Handlar där minst tre gånger i veckan och alla ni med fördomar om deras mat. Så jääääkla fel ni har! Menyn är fantastisk och ny för varje/varannan dag.

Häromveckan åt jag en biffgryta med bulgur och råkostsallad. Dessutom passade jag på att snappa åt mig ett mellanmål, favoriten "Bärkesella". Gott! Bra mycket bättre, nyttigare, vettigare och sundare alternativ en någon förbannad pulveräckelsoppa.

Så till alla er med åsikter om något ni inte vet något om.. sluta upp med fördomarna och den otroligt låga sandådenivån på de avundsjuka åsikterna. Stick ner till deras butik och köp en lunch. Det har ni alla råd med - så får ni se själva!

Tack för ordet!

ena

Hej mariaaa och välkommen till Matforum.

Här försöker vi hålla en trevlig ton och diskutera allt och var och en får lov att ha sin åsikt men man pådyvlar inte anda sin på ett otrevligt sätt.

Berätta gärna mer om maten du köper därifrån, de flesta av oss här på mtforum bor INTE i Stockholm har har möjligheten själva.

Däremot står det oss andra fritt att ha vår åsikt om dylika dieter etc... tror ingen av oss här inne gått på en sådan diet då vårt förhållande till mat ligger på en betydligt högre nivå än hos "Svensson" och vi därför vill kunna ge oss ut på gator o torg och hitta just våra favoritråvaror...

och du, handen på hjärtat -höjde du nivån med ditt inlägg?

//ena
man kan prova allt -minst en gång!!;)

kjpil

Jag hade gärna själv drivit någon buisness likt svarta lådan, synd att jag inte är först med ideen :)

mariaaa

Hej!

Mitt inlägg handlar inte om att vara otrevlig eller klanka ner på andras sätt att gå ner i vikt och jag ber om ursäkt om ni uppfattat det så.

Det jag blir upprörd över är hur folk hackar ner på nya koncept och företag, i detta fall ett som jag upptäckt vara kanon, uppenbarligen utan att veta vad det handlar om. Hela tråden är fylld av risiga kommentarer och pikar som inte har någon grund eller mening.

Jag tycker att det är synd att vi avfärdar en tjänst som denna endast för att det råkar finnas alternativ som kostar mer än många har råd med. Om vi nu ska fortsätta inom konceptet med Svarta Lådan så kan jag förklara lite kort vad de står för för er som var nyfikna (och hoppas att jag uppfattade killen i butiken rätt).

De individanpassar maten och tror därmed inte på någon särskild diet i sig utan att det är olika för olika personer. Även i butiken kan man välja olika portionsstorlekar på både proteiner, kolhydrater, sallader. Dessutom jobbar de mycket med mellanmål som är små maträtter i små format.

Får man maten hemlevererad så får man alltså så mycket mat som är "rätt" för en själv beroende på vem man är och vilket mål man har. Har inte stenkoll på vad det kostar men det låter ju som en del jobb så det kostar säkert en del.

Går du till butiken så kan du ju köpa en hel dag (5 mål mat) för runt 200-250 kr vilket för mig inte alls är dyrt i jämförelse med mycket annat. De förespråkar alltså att man äter 5 gånger per dag (inkl. 2 mellanmål).

Det står säkert mer om konceptet på deras hemsida men det jag uppskattade var att det inte är någon hysteri i att äta så lite som möjligt, ingen "dietmat" och möjligheten att välja själv hur man vill ha det.

Så summan av kardemumman. Ledsen om jag uppfattats som otrevlig. Jag fick bara samma kommentarer från en del bekanta när jag berättade för dem om detta och det vara bara fördomar och "öh, dyrt" och ledsnar på hur förutfattade meningar vi har.

Dagens lunch blev: Halstrad Fläskkarré med avocadoröra och sallad (skippade alltså kolhydraterna idag vilket lätt kan göras då allt är uppdelat). Supergott!


Mickan

Det är svårt med nyanser när man uttrycker sig i skrift...

Svarta lådan kan säkert vara bra för vissa personer. Jag tycker att idén har en svaghet gemensamt med t ex pulverbantning och det är att man köper en kortsiktig lösning. Man undviker att själv lära sig! Laga själv, fundera över vad som är bra för dig osv.

Jag tror att många trogna forummedlemmar tänker på hur otroligt mycket god och nyttig mat man kan laga för de pengarna...
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Citat från: mariaaa skrivet 2009-06-23 12:30
Går du till butiken så kan du ju köpa en hel dag (5 mål mat) för runt 200-250 kr vilket för mig inte alls är dyrt i jämförelse med mycket annat
Tycker du verkligen inte att det är mycket pengar? När jag räknar får jag 5 mål mat hämtade hos svarta lådan till 295:- om dagen (Frukost 55:-,lunch o middag 100:- vardera o 40:- för två mellanmål) För att vara konsekvent köper man detta 30 dagar i månaden.Det blir 8850:- per månad enbart för mat.Tycker du inte att det är mycket.? Lagar man själv maten o tar med matlåda till jobbet beräknar Konsumentverket att det ska gå på högst 1580:-/mån (för kvinnor) Men vill du kosta på dig själv detta så är det ju upp till dig själv.

Citat från: mariaaa skrivet 2009-06-23 12:30
Jag fick bara samma kommentarer från en del bekanta när jag berättade för dem om detta och det vara bara fördomar och "öh, dyrt" och ledsnar på hur förutfattade meningar vi har.
Det kanske inte är förutfattade meningar, det kanske är sunt förnuft ;)

Hasse

Om vi utgår från Agnetasch siffror innebär detta att man sparar 7220 kr per månad om man lagar maten själv. Antag att man ägnar två timmar om dagen till matlagning. Det blir sextio timmar per månad, och då skulle man spara 121 kr för varje timme man lagar mat. Skattat och klart, rakt ned i fickan! Åtminstone tycker jag, att det är mycket pengar!

Men självklart väljer var och en hur man prioriterar.

mariaaa

Agnetasch och Hasse:
Jodå.. det är mycket för mig också. Men däremot tycker jag inte att det är dyrt. Jag anser att det är skillnad på "mycket pengar" och "dyrt" vilket handlar om innehållet och vad man får för pengarna.

Visst, hemkörningen är, för mig, en massa pengar, men inte dyrt. Sen betyder inte det att jag nödvändigtvis har råd - önskar att jag hade. :) ...och självklart är det billigare att både handla och laga själv... något annat vore ju konstigt. Eller? Det vore lite uppåt väggarna om man tjänade på att ha nutritionister och kockar som lagar mat till just dig och kör hem det till dig.

(Å så tänk på allt skit man köper på t.ex pressbyrån och 7-eleven? DET är dyrt tycker jag när man lagt 50 spänn så en livlös macka och 20 spänn på bubbelvatten. )

Då är det ju kanon att möjligheten finns tycker jag. Jag tror också att man lär sig en hel del. Om man t.ex tar det inte supervetenskapliga programmet Supersize vs. Superskinny på trean... där ska folk lära sig om sina matvanor genom att äta annorlunda.
Jag tror att detta kan funka på ungefär samma sätt. Att man lär sig mycket av själva rutinerna med 5 mål, lär sig av portionsstorlekarna osv. Det man inte lär sig är väl matlagningen då men det gör man u inte med pulver och piller heller... eller halvfabrikat på ICA. :)

Det jag tycker är att man ska uppmuntra folk att satsa pengar på sig själva.
Istället för att lägga pengarna på till exempel antirynk-cremer, krogkvällar, gymkort som kanske inte används, eller andra preparat eller kosmetika för att "gömma" sig i, istället för att investera de pengarna i sådant som till exempel mat som verkligen kan göra skillnad.

Eller operationer. Skönhetsoperationer till exempel eller till och med magsäcksoperationer.
En magsäcksoperation ligger väl kring 100.000:- om jag inte har fel. Då skulle man ju kunna köra Svarta Lådan rätt länge för de pengarna. Vet inte om det ger samma resultat men då har man i alla fall inte utsatt sig för dödlig risk, "förstört" sina matvanor för livet så att man inte kan äta vissa produkter och i onormalt små mängder. Det är ju en annan aspekt.

Nåja... nu ska jag inte tjata längre.
Jag har inte råd med Svarta Lådan... ännu :) men jag gillar konceptet skarpt och grattar de som har möjlighet att köra detta! Kul med nya koncept och nytänk. :) ...och som sagt. Det kommer alltid att vara mycket billigare att träna själv, laga mat själv, handla mat själv osv... och klarade alla detta så vore ju fetma inget problem. Men det är ju bra att det finns alternativ att välja på för de som inte klarar detta


agnetasch

Du tycker helt enkelt att Svarta Lådans produkter är prisvärda. Precis som andra tycker att kläder från affären är prisvärda p.g.a att de inte kan sy o sticka, att städhjälp är prisvärt om man tycker städning är urtrist.
Men när du jublar över Svarta Lådans koncept på ett matforum kan du väl knappast räkna med en massa medhåll. De flesta medlemmarna här kan laga mat o förstår vad maten innehåller. Det är ungefär som att göra reklam för KappAhl på pysselsiten "Vi syr o stickar"
Du tycker det är bra att man kan få hjälp när man inte klarar av att träna, handla eller laga mat själv. OK, men det borde kanske vara en annan sorts hjälp än att någon kommer hem o matar en. Är man för slapp för att försöka lära sig dessa elementära vardagssysslor så får man väl sitta därhemma o vänta :D
Du jämför hela tiden Svarta Lådan med en massa hemska alternativ; pulver, piller o operationer. Men det finns ju andra dieter som inte är så svåra att följa; Viktväktarna, Atkins o LCHF, där får man ju varsågod o lära sig att laga deras mat o får näringsläran på köpet. Dessutom får man köpa o kånka på maten så man behöver inte gå o träna ;D
Operationer förresten, går de bra är de ju en permanent lösning för en massa olyckliga människor. För samma kostnad (105 600:- exkl hemkörning) får du 1 år med Svarta Lådan. Vad har du fått då förutom att du fått äta kokt lax varannan dag? Du kan fortfarande inte laga mat, du vet inte hur man handlar, vet inte när du ska äta om du inte får ett SMS. Du kanske har gått ner en massa kilo men du har inte pengar att köpa några nya, mindre kläder. Du har inte råd att resa bort på badsemester för att stila i någon ny bikini. Förresten är det bra att du spar dina stora kläder för hädanefter går du ju tillbaka till dina gamla matvanor när ingen annan tänker åt dig. För inte kan du laga så komplicerade rätter som Svarta Lådan; steka en skiva fläskkarré o mosa en avocado. Eller blanda bär o kesella själv. ;)
Men du har ju rätt att bli salig på din tro. Själv är jag tvungen att hålla matkostnaden på en rimlig nivå för att kunna bekosta mina resor, kläder o bilar. Suck :'(

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

mariaaa

Suck... jaja
Jag har inte skrivit för att göra någon reklam.
Jag slank in i en diskussion som jag tycker är helt uppåt väggarna.
Varför ska man över huvud taget hacka på nya koncept och möjligheter. Varför stör det dig att folk som har råd kan få möjlighet till sådana här saker? Jag har inte heller råd men jag kan förstå vilken hjälp en person kan få!
Jag har inget ont att säga om ex. Viktväktarna utan det är precis samma sak med dem - bra att de finns!
och jag argumenterar inte emot dig ang. att man borde kunna göra detta själv. Så är det ju. Men som sagt, uppenbarligen klarar inte alla det. Det kan ju även vara en räddning för andra, de som jobbar väldig mycket och vill spara tid så att de istället kan umgås med sina barn osv.

Kokt lax ett år... mm exakt. Fördom nummer 38. Men men... det är som det är. Själv tror jag att jag ska gå och köpa deras Pannbiff med chilisås idag.


Strunt samma. Du får tycka precis som du vill. Jag tycker bara att det är trist att allt nytt som kan hjälpa folk ska hackas på. Så onödigt och svenskt.

Jag gick in med tanken att ni som jobbar med mat dagligen kan uppskatta företag som jobbar med hälsosam mat med bra råvaror och som gör något åt människan. Ta till exempel skolor. Ni vill förstås hellre ha Sodhexo och de andra leverantörerna. Själv är jag överlycklig att mina barn får Svarta Lådans mat i skolan. Nu slipper vi pulvermoset, överkokt pasta och uppvärmda fabrikstillverkade slembollar.

Men som sagt... ja, jag är salig. Hoppas du hittar något som du blir det över också.


agnetasch

Jag är lätt att tillfredställa; ge mig en burk surströmming så blir jag salig ;D

Citat från: mariaaa skrivet 2009-06-26 08:51
Varför ska man över huvud taget hacka på nya koncept och möjligheter
Om du läser forumet i sin helhet så upptäcker du att en av huvudsysselsättningarna här är att uppmärksamma nyheter inom kostvärlden. Det vänds o vrids o tycks högt o lågt. Alla nyheter får inte lovord, inte för att dom är nya utan för att dom inte håller måttet på ett eller annat sätt. Det du uppfattar som att det "hackas" lite godtyckligt är helt enkelt (ofta) väl genomtänkta invändningar.

Citat från: mariaaa skrivet 2009-06-26 08:51
Varför stör det dig att folk som har råd kan få möjlighet till sådana här saker? Jag har inte heller råd men jag kan förstå vilken hjälp en person kan få!
Jaha! Det är därför du nämner ordet avundsjuka; att jag inte skulle ha råd att anlita Svarta Lådans tjänster. Det tror jag nog jag har, jag skulle t.o.m ha råd med hemkörning. O då bor jag i Göteborg ;D

Citat från: mariaaa skrivet 2009-06-26 08:51
Det kan ju även vara en räddning för andra, de som jobbar väldig mycket och vill spara tid så att de istället kan umgås med sina barn osv.
Är det helt uteslutet att man umgås med sina barn i köket? Det vore kanske idé att barnen lärde sig lite matlagning så vi inte får en generation till som sitter o väntar på sin matlåda.

Citat från: mariaaa skrivet 2009-06-26 08:51
Kokt lax ett år... mm exakt. Fördom nummer 38
Ett urdrag ur deras butiksmeny v.26 visar detta:
Må: Laxfilé med örtsås
Ti+Ons: Lax med fetaostsås
To+Fre: Kokoslax
Ursäkta att jag reagerat mot denna fantasilöshet,men jag är väl petig.

Citat från: mariaaa skrivet 2009-06-26 08:51
det är trist att allt nytt som kan hjälpa folk ska hackas på. Så onödigt och svenskt
Om det är en svensk egenskap att kunna kritiskt granska något o precisera vad det är som inte är bra DÅ är jag glad att jag är svensk

Citat från: mariaaa skrivet 2009-06-26 08:51
Ta till exempel skolor. Ni vill förstås hellre ha Sodhexo och de andra leverantörerna
Om du läser i länkarna kommer du att upptäcka att Sodexho inte är favoritföretaget här på forumet, anklaga oss inte för något vi inte har påstått.

Citat från: mariaaa skrivet 2009-06-26 08:51
Själv är jag överlycklig att mina barn får Svarta Lådans mat i skolan
Bra att du är nöjd. Ännu bättre hade det väl varit om fler barn hade fått bättre skolmat.
Svarta Lådan lagar alltså mat till Futuraskolan på Lidingö om jag förstår saken rätt.Maten kostar 25:-/port. Sodexho på Lidingö tar mellan 20,58-21,89/port. En friskola som Futuraskolan sköter väl sin egen ekonomi o kan väl betala vad dom vill. Eller? Dom andra skolorna har förnumstiga kommunalråd över sig som alltid tycker att skolmaten ska kosta så lite som möjligt (medan deras egna barn går på Futuraskolan?)
Kosthållningen på Futuraskolan verkar bra; mest pasta med grön sås (?), smörgåsar o gröt. Barnen blir inte bortskämda i alla fall ;)


Jomael

Mariaa: Jag gillar ditt sätt att resonera! Och jag måste säga, att även jag gillar konceptet med Svarta Lådan. Och då älskar jag verkligen att laga mat.... :)

Kul med nytänk hos företagare, bra att tillgängligheten på bra färdiglagad mat ökar, så att det kommer fler valbara alternativ på marknaden.

Sedan visst, det är mycket pengar att köpa alla sina mål från dem... men bra att alternativet finns som sagt.

Nästa gång jag åker till stockholm skall jag handla mat från dem, bara för att stödköpa... Kanske kan de även etablera sig i fler städer om det går bra i stockholm.

agnetasch

Vad kostar maten i Svarta Lådans butik? Det står inga priser på menyn annat än för mellanmålen.

Morsan

Jah minns en kille på min sambos jobb som tjatade om svarta lådan förra året.
Ja, vi tyckte han var en sucker.
Det är inte så att jag tycker det är dumt om människor äter gott och hälsosamt. Inte heller lägger jag in någon lutheransk moral i att man minsann ska vara lagom lagom.
Men faktum kvarstår att man får en hiskelig matkostnad om man betalar för den tjänsten. Jag tyckerockså att det är tragisg2t att det blivit något övermänskligt svårt med att hinna med att laga god och bra mat.
Ibland tycker man att vissa företeelser är korkade, inte för att de är nya, utan för att de är korkade.
I detta fall, inte svarta lådan i sig, men däremot att vissa människor anser att detta är den enda vägen till viktnedgång.

mariaaa

maten i svarta lådans butik kostar mellan 59 och 85 kr tror jag (beroende på storlek) och mellanmål ligger på kring 20-25. själv blir jag mätt på de mindre portionerna så det blir ju inte så dyrt att handla där. :)

det stämmer att svarta lådan använder lax ofta (omåttligt populära bland vänner och bekanta!) men det finns ju alltid andra alternativ som kött, vegetariskt, fågel osv. Så visst, möjligheten att äta lax nästan varje dag finns men det är ju inte det enda alternativet.

Jag instämmer i att det är det finns andra bra metoder och att det är "synd" att alla inte lyckas/hinner laga sin egen mat. Jag instämmer i att man kan umgås i köket... men som med allt annat så är det aldrig samma för alla så därför tycker jag att det är bra. Däremot instämmer jag inte i att det nödvändigtvis måste vara en kortsiktig lösning.
För en del - säkerligen. Men när jag ser min bekanta som då har testat detta körde hon inte särskilt länge men fick verkligen en förståelse för tider, portionsstorlekar och ingredienser - fick in rutinerna helt enkelt - och detta har visat sig att hon lyckats hålla mycket bra efteråt. Jag tror att hon lärde sig mycket just på tider och mängder. Vilken typ av mat hon borde äta visste hon säkert innan men just dessa saker spelade väldigt stor roll. ...och då kan jag lova att det inte handlar om små fågelportioner. :)

jaja, att jag är supernöjd vet ju alla vid det här laget. men jag tycker att man borde testa innan man avfärdar ett helt koncept. ;)

Skolmaten. Jaa det var där det började för oss och vårt intresse för svarta lådan. Barnen är så nöjd! De får lunch och mellanmål varje dag. En annan rolig sak för dem är att de har introducerat olika småsaker som förhöjer tiden kring maten i skolan. De har olika roliga och pedagogiska metoder för att få barnen att ta så mycket de äter, och kasta så lite som möjligt samt uppmana barnen att äta enligt tallriksmodellen. Dessutom har det enormt stora överskott som blivit (genom att mängden kastad mat minskat avsevärt) gjort att barnen istället fått "priser" och roliga happenings. De fick ex. en "nobelmiddag", 3rätters med riktig lyxmat där svarta lådan klädde upp sig som servitörer och så vidare.

Jag kan ju inte svara på vad skolan betalar för maten men vi betalar inte en krona mer nu än förr så det är nog i alla fall ingen skillnad mot innan.



kjpil

En liten åsikt. Eftersom diskussionen handlar mycket om ekonomi - så tycker jag inte hälsa kan mätas i pengar. Det bästa hade väl varit om alla kunde få äta bra och träna gratis. Orkar man inte/hinner inte (eller whatevva) laga bra mat är det väl bra och värt att betala för bra mat på samma sätt som det är bra/värt att betala årskort på sats om man inte gillar att träna ute. Det är väl kul om det finns så många alternativ som möjligt till en bättre hälsa, som kan passa många, så att fler kan må bättre?

Min prioriteringslista i ekonomi och tid (nu har jag iofs inte barn eller så).
1. Träning
2. Mat
3. Allt annat
Två första punkterna kompromissas med väldigt sällan rent ekonomiskt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal