Fotografera mat, vill lära mig!

Startat av Kari, 2007-06-25 20:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Sweber, dunken jag har kosta 69:- på Brisak här på ön, 25L. 500W, får nog ställa den en bit ifrån?? Dunken smälter väl annars? Inplastad mat på köpet? *hehe*

Sweber

Jo, den blir duktigt varm. Minst en meter ifrån, ska den nog stå.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Jag har också en sån där liknande ljusbox som Kryddburken visar, dock var bakgrunderna av tyg som följde med hopvikta med skarpa veck och svåra att hålla helt jämna vilket inte ser så bra ut på bild - bättre att använda fräscha plana pappersark som bakgrund.

Har du förresten hunnit se om det går att laborera med tiden på din slow synk flash mode Sweber?
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Slow synd, jag är inte säker på vad du menar med frågan, Andreas.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Ah jo det var tidigare här i tråden jag frågade apropå att du berättade om din slow synk flash mode:

Citat från: Sweber skrivet 2007-08-21 13:31
Sant. Jag har just köpt en digital systemkamera och har itne hunnit med mer än ca 1000 testbilder varav 99% är skräpbilder för att just testa vad som hände vid olika inställningar. Men att använda slow synk flash mode gör att det blir mer liv och djup i bilderna. Men om det funka på mat vet jag inte (än).


Citat från: Andreas skrivet 2007-08-21 15:01
Sweber går det att laborera med tiden på din slow synk flash mode? Har inte provat själv (och har ingen kamera där det är möjligt) men det verkar klart användbart att kunna ställa tiden mellan det att blixten blixtrar och det att själva fotoexponeringen träder in för att balansera andelen blixtljus i bilden.
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Precis, det var den frågan jag inte riktigt fattade. Vilken tid menar du att man ska kunna laborera med? Det kameran gör är att tillåta längre slutartider för attfå in mer omgivande ljus i kameran för att inte få mörka bakgrunder. Samtidigt kan man få rörelseoskärpa i bilderna. Jag vill minnas att denna funktion bara kan användas med i-TTL-kompatibla blixtar, dvs blixtar som pratar med kameran och som kameran man bestämma över. I normalläget där man vill använda blixt och något automatiskt program i kameran som tex p-läget, anpassar kameran slutartid och bländare efter blixtljuset. Med en liten inbyggd blixt får man då gärna tex ett upplyst ansikte och näst intill svart bakgrund. Detta gäller innomhus och i svag belysning. Med slow sync väljer kameran längre slutartider så att omgivande ljus tillåts ljusa upp områden i bakgrunden som inte blixten förmår lysa upp. Detta kan ge mjukare bilder med mer liv i. Samtidgt kommer med längre slutartid oxå risken att någon eller något rör på sig i bakgrunden och detta ger då oskärpa på det objektet. Om slutartiden blid mycket lång finns risk att även ansiktet blir suddigt pga att man itne kan hålla kameran stilla. Men slutartiden är valbar, om det var det som var frågan. Jag har inte testat detta så mycket pga att jag lånat en gammal stor blixt som inte pratar ett dugg med kameran och som gör att jag måste styra kameran efter vad blixten gör. Men den kan jag intet använda slow sync, å andra sidan eftersom jag kör kameran helt manuellt och bara väljer bländare efter vad blixten säger att jag ska ha, kan jag välja en slutartid på en timma (bulb) om jag vill. Däremot kan man använda rear sync, men det är en helt annan historia.

jag märker att jag får läsa på om slow sync igen, jag tycks ha glömt bert en del. Jag återkommer i frågan.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

crlhrv

sweber: är inte slow sync och rear curtain sync samma sak? båda synkar blixten med andra ridån?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Sweber

Nix, slow sync kan användas vid bländarstyrd automatik och programautomatik, dvs när man väljer bländare och kameran väljer slutartid eller om man låter kameran välja båda. Skillnaden mot vanlig sync är att kameran väljer en längre slutartid för att ge bakgrundsljus. Den synkar fortfarande på första ridån.

Andreas, kameran väljer tid vid slow sync, jag kan inte påverka den.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Sweber

Nyfikenheten fick mej i sittgrepp i går kväll, så jag tog fram en plastback från IKEA, ett A3-papper, stora blixten och stativet. Uppställt enligt bild.



Plastbacken är givetvis för grund, detta vad bara menat som ett experiment. Kameran ställde jag på slutartid 1s och bländaren på 14. Den långa slutartiden gav mej möjlighet att trycka av blixten manuellt (med pekfingret) medans kameran var öppen. Jag var tvungen att köra blixten på fullt flås, den går inte att reglera anant än i autoläge och då blev den för svag. I taket sitter 50W-spottar och med blixten riktad uppåt, vid sidan om lådan som bilden visar, fick jag följande resultat. Notera att jag inte har haft tid att testa så mycket, endast en kort stund igår kväll. Bilderan är helt oredigerade så när som på att dom är förminskade för att passa på forumet.







Slutsats:
1. Boxen är för grund för att kunna användas till detta, jag ska till IKEA idag och se om dom har någon större, med lock så att jag kan förvara papper eller tyger med olika färger till bakgrunder i den och stapla den i förrådet när den inte används.

2. Blixten är för kraftig när jag använder den som igår, jag får fundera ut något annat sätt att rigga den på eller använda andra ljuskällor, tex byggstrålkastaren.

3. Trots att uppställningen var långt från oprimal, tycker jag att bilderna blev ganska bra. Ska man sälja nått på blocket tror jag att även denna enkla uppställning kan ge bilder som ser seriösa ut. (många bilder på blocket är ganska usla, att överträffa dom är ingen större match) Jag kan tänka mej att en kompaktkamera som ställs på en boktrave och lutas med hjälp av tex ett ihopvikt papper i bakkant, en plastback, ett papper som bakgrund, körd med tidsutlösning utan blixt, kan ge liknande resultat. Kan vara nått att testa om man vill sälja nått på nätet.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Tack Sweber. Kanske jag som missuppfattat det med slow sync- har fått för mig att det skall gå att laborera med tidpunkten för själva blixten i förhållande till tidpunkten för exponeringen dvs att man förskjuter när det blixtrar utan att förändra exponeringstiden.

Jovisst blev bilderna helt OK, men de känns lite gråa nåt vis, man skulle haft lite mer "liv" i dem. (Solljus är fantastiskt för sånt fast då kan det å andra sidan bli väldigt skarpa skuggor ibland.)

Tänkte också på det här med att du har blixten riktad uppåt mot taket - då tänkte du att blixten skulle reflekteras mot taket ner hela vägen mot lådan - tror du inte det blir betydligt mer ljus om du riktar blixten mot en vit skärm som står närmare lådan?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jag tycker att bilderna blev fina... Specielt clementinen och kaffebönorna  :).

Hasse

Jag tycker inte att man ska vara rädd för att experimentera med mer extrema ljussättningar och skuggor. Ett par vanliga lampor som går att rikta duger bra. Motljus är spännande, likaså om man låter ljuset falla parallellt med en yta. Man bör tänka på att inte använda ljuskällor av olika typ, för då kan man få problem med färgåtergivningen. Vanliga glödlampor fungerar bra, men problem kan uppstå om man t.ex. blandar glödlampor och blixt, eller glödlampor och lysrör.

De bilder jag visar här är inga mästerverk, utan arrangerade mycket hastigt. Men jag tycker de visar att man kan få till hyfsade bilder med mycket enkel utrustning.

Urban

Jag tycker att det var bra exempelbilder på vad man kan hitta på med billigare utrustning!.
Såna här saker kan verkligen skapa inspiration för dom som tror att det inte går!.

Sweber

Urban, tack

Andreas, den funktion du frågar efter kan ju finnas på andra kameror.

Vad gäller solljus så är det ont om sånt efter 20.00 så här års. Dessutom är det ju så att hela vitsen med en ljuslåda är att ha en kontrollerad ljusmiljö med mjuka skuggor och diffust ljus. Annars kan man ju slå blixten rakt på eller rikta en lampa rakt på eller fota i direkt solljus. En ljuslåda blir ju då bara ett hinder.

Det där med en vit skärm förstår jag inte, du får förklara bättre om jag ska fatta.

Jag skriver att det stora problemet var för starkt ljus, varför skulle jag vilja ha det starkare genom att inte rikta blixten i taket? 

Det här var bara ett första snabbtest och bilderna är helt obehandlade. Resultatet är givetvis därefter. Men allt handlar ju om vad man är ute efter för något, vilken typ av bild man vill ha.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Hasse: Det där var kul arrangemang! Men kan du få fram en bild utan några skuggor alls?

Sweber: Ang. funktionen - ja det är sant, ska hålla korpgluggarna öppna. Vad jag tänkte på när jag skrev om solljus är att det är något jag skulle vilja kunna reproducera utan sol!

Ang. blixten - jo du skrev om starkt ljus men också "den går inte att reglera anant än i autoläge och då blev den för svag" - då tänkte jag att om du så att säga "sänker taket" genom att rikta blixten mot en pappskärm så kanske den räcker till?

Förresten den här plastbacken du använde - är den alldeles neutral i färgen?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

2007-10-25 13:39 #55 Last Edit: 2007-10-25 13:42 by crlhrv
andreas: att få fram en bild _helt_ utan skuggor på en vit yta är nog mycket svårt. däremot kan man ju alltid redigera bilderna i efterhand och ställa in t.ex. vit-/grå- och svartpunkt tills önskad bild uppnås, det brukar funka väldigt bra men är kanske lite för "fuskigt" enligt vissa?

ett annan typ av ljuslåda, utöver plastback, är att klippa hål i t.ex. en flyttlåda och sätta för transparenta papper. så har jag byggt min ljuslåda och kan enkelt justera transparensen, tätheten och också i vissa fall nyansen i det ljus som går genom papperet. att bygga en ljuslåda bara för att ta produktbilder med helt utfrätt/utbränd bakgrund är inte speciellt svårt, det gäller bara att fläska på ordentligt med ljus, både blixt och flera olika källor av indirekt ljus. att däremot få fram snygga skuggningar och ljustoningar kräver lite mer jobb.

jag tog dessa bilder för en tid sedan och rent tekniskt är de väldigt lätta att få till ljusmässigt, ös på med ljus och efterjustera lite i t.ex. photoshop. insekten har kanske inte matanknytning för västerläningar, men ser kanske mumsig ut för någon annan =)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Sweber

Andreas, reproducera solljus utan sol, då förstår jag. Intressant tanke.

Vad gäller blixten så tror jag inte att det hjälper att sänka taket då den i autoläge mäter ljuset som reflekteras tillbaka. Om man sänker taket tror jag att den blir svagare på grund av att reflektionen blir mer koncentrerad. Det är i alla fall vad jag tror, jag är inte helt 100 på hur blixten funkar i detalj, den är lånad och ca 20 år gammal och jag har ingen instruktionsbok eller manual till den. Jag tror att man ska ha en blixt som man kan reglera effekter på. Jag tror att man kan det på en del nyare blixtar.

Jag har köpt en större låda som är tänkt att använda som ljuslåda, men den är för klar i plasten. Jag provade igår att klä den på insidan med tunnt papper, men jag tror att det skärmar av för mycket. Man kanske ska rugga upp utsidan med fin smärgtelduk istället. Den blrv i alla fall inte speciellt neutral i färgen, ljuset i den blir mycket gult. Till viss del kompenseras detta av det blåvita blixtljuset. Resten av kompensationen får man göra i kameran med vitbalansen.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2007-10-25 09:48
Hasse: Det där var kul arrangemang! Men kan du få fram en bild utan några skuggor alls?

Nej, men det var just det som var min poäng. Att man kan experimentera med skuggor och "smalt" riktat ljus. Vill man ha skuggfritt ska man ha ett mjukt ljus från så många håll som möjligt, och då passar en ljuslåda bättre.

Andreas

Tack Calle och fina bilder fast går det att göra något för att få lite mer skärpedjup i samma typer av bilder? Och du som jobbar i photoshop en del: vet du om det finns nån "solljuseffekt"?

Sweber: Intressant att höra om dina ljuslådeexperiment, vad var det för typ av låda du köpte som var för klar och var hittade du den? (Så man vet vad man kanske inte ska köpa....)

Hasse: Jo jag förstod vad du menade, jag skrev det om skuggorna lite som en utmaning. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

2007-10-31 14:33 #59 Last Edit: 2007-10-31 15:23 by Sweber
Andreas, jag vet inte om den är för klar, jag bara tror det. Har klätt in den med tunnt papper, men jag tror att det stjäl för mycket ljus. dessutom blir blixtljuset ganska gult när det filtreras genom pappret. Man får ställa in vitbalansen på glödlampsjlus när man fotar med blixt. Har inte testat att fota utan papper. Lådan är en förvaringslåda på hjul med lock av märket Curver, köpt på Bauhaus. När jag fått allt på plats tänkte jag ha den som förvaring av allt som behövs för denna typ av fotografering, som stativ, storblixt, lampor, tyger i olika färger att ha som bakgrunder.

Plasten är ganska tunn och klar, dock inte helt klar som glas. Ska testa att fota utan papper, funkar inte det kan man ju alltid ruga upp ytan med smärgelduk.

Edit, jag hittade en bild. Den är ca 60x40x35 cm

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal