Varför fungerar kooperationen (Coop) så dåligt?

Startat av Andreas, 2007-12-19 08:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Psilander

CiteraMen Domus fick ju hjälp av lika många EPA- o Åhlensvaruhus att förändra våra städer. Är t.ex Åhlens något du också bojkottar av dessa ideologiska skäl?
Smaken förändras med tiden. Nu går det an att gnälla på att inte hela Sverige är som Skansen, men på 60-talet tyckte man ofta att det var snyggare med ett modernt hus än en massa ruckel ;)


Nej, men jag kan ju säga att jag handlar på Åhléns ungefär varannan Palmsöndag. De är inte guds bästa barn heller. Mycket besviken på utformningen av nya Swedbank/ Ålhénshuset vid Östermalmstorg hemma. Det är hiskelit fult och passar inte in stadsbilden av 1890-1920-tals patricerhus. Helst hade jag sett att man inte byggde mer än en basar för cafér och utvecklad torghandel, i sydeuropeisk stil.

De stora skälet till bojkott av KF är att de är sossarna kedja.

agnetasch

Citat från: Psilander skrivet 2012-07-22 10:56Helst hade jag sett att man inte byggde mer än en basar för cafér och utvecklad torghandel, i sydeuropeisk stil
Varför sydeuropeisk stil? Det passar väl knappast in bland nordiska sekelskifteshus. Hellre då en rysk marknad med saltgurkor o brännvin under bordet. Vi är väl nordbor? ;D

Psilander

Citat från: agnetasch skrivet 2012-07-22 11:11
Varför sydeuropeisk stil? Det passar väl knappast in bland nordiska sekelskifteshus. Hellre då en rysk marknad med saltgurkor o brännvin under bordet. Vi är väl nordbor? ;D


Själva utformeningen till utseendet borde vara jugend om jag fick bestäma/ nyklassism, vad som sedan säljs där är upp till handlarna. När Folkan var riven så bildades en litet hörn som i samklang med gården bakom och de äldre husen gav ett ganska italienskt intryck, därav min referens till sydeuropa.

agnetasch

Citat från: Psilander skrivet 2012-07-22 11:46När Folkan var riven så bildades en litet hörn som i samklang med gården bakom och de äldre husen gav ett ganska italienskt intryck, därav min referens till sydeuropa
Aha! Ok då.

Hankki

Citat från: Psilander skrivet 2012-07-22 10:56
Det är hiskelit fult och passar inte in stadsbilden av 1890-1920-tals patricerhus.


Lite OT, inte personligt åt psilander men många har samma åsikt som dej.

På 1700-talet byggde man inte som på 1600-talet, på 1900-talet byggde man inte som på 1800-talet så varför skulle man på 2000-talet bygga som på 1900-talet. Tiden går framåt och arkitekturen med den.
Det är samma tjat här var jag bor av en massa folk som tycker att tiden borde stå still.
Borde kanske även volvo se ut som 240 gjorde på 1975 eller nya forden som den gjorde för 100 år sedan?

Andreas

När det gäller byggnadsstil har väl byggnadsnämnden ganska mycket att säga till om, är det inte den man skall vara missnöjd på snarare än Domus, Epa och Tempo?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

"De anställda i mataffären Coop Forum i Östersund blev hotade med sparken om de skulle sjukanmäla sig under Storsjöyran. En chef satte upp en lapp på anslagstavlan där det stod: "Yranrelaterad sjukdom :-) = avsked"." http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=5209547

"RNB har tecknat ett samarbetsavtal med Coop som innebär att Coops medlemmar får återbäring, rabatter och exklusiva erbjudanden från Polarn o Pyret, JC och Brothers & Sisters. ...en återbäring om en procent på alla inköp..." http://www.market.se/Brancher/Mode/Nytt-avtal-Coop-medlemmar-far-aterbaring-i-tre-stora-modekedjor/

Jag är skeptisk, tycker Coop borde lägga allt fokus på att få fason på matvarubutikerna. Även för de som inte handlar på Coop är det bra med fungerande konkurrens.
Den som inte frågar får inga svar.

Psilander

CiteraNär det gäller byggnadsstil har väl byggnadsnämnden ganska mycket att säga till om, är det inte den man skall vara missnöjd på snarare än Domus, Epa och Tempo?


1, Man river inte kulturhistoriskt viktiga byggnader. River man såna gör man det för att utplåna historia. Precis som Stalin och Honecker gjorde för utplåna Preussen (Berliner Stadtschloss, Garnissonskyrkan i Potsdam, Slottet i Köningsberg. tex)

2. Byggnadsnämden motsv var ju lierad med KF. Det satt röda partivänner i båda styrelserna som hjälpte varandra.

Andreas

"Choco Bears som är Coops egna frukostflingor innehåller 38 procent socker, att jämföra med kexchoklad som innehåller 29,4 procent socker, enligt Livsmedelsverket. ... Enligt Coop är det efterfrågan som styr marknaden. - Hela den typen av frukostflingor har väldigt hög sockerhalt och har haft det av tradition. Så det är därför vi har det och det finns en efterfrågan på marknaden"

http://www.svt.se/nyheter/sverige/mer-socker-i-coops-frukostflingor-an-i-kexckolad
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Enligt svenska akademins ordlista betyder ordet prima "förstklassig, av bästa sort". Enligt Coops hemsida står deras varumärke "Coop prima" för "noga utvalda delikatesser av högsta kvalitet från leverantörer som älskar mat".

Jag borde ha anat ugglor i mossen redan när jag såg burken med texten "Coop prima inlagd sill med rödlök och frisk svartvinbärssmak". Men jag får väl skylla på julhandeln att jag inte insåg det uppenbara.

För uppenbart blir det när man äter produkten. Milda matilda vilken onaturligt kraftig sötaktig vinbärssmak! Och mycket riktigt, i innehållsförteckningen finns vinbärsarom men inte ett enda vinbär. Alltså precis det jag borde insett direkt när rubriken på burken lyder "inlagd sill med rödlök och frisk svartvinbärssmak" och inte "inlagd sill med rödlök och svarta vinbär".

Så i viss mån får jag förstås skylla mig själv. Men vad håller konsumentägda Coop på med egentligen? Det är en sak att sälja riktigt billiga skräpvaror utan sitt eget varumärke på, det är inget märkligt i att vilja erbjuda lågprisalternativ av sämre kvalitet till priskänsliga kunder. Men så fort du sätter ditt varumärke på en produkt blir det kinkigare, för att inte dra det egna varumärket i smutsen krävs att produkten i fråga håller något slags miniminivå, även om det tydligt framgår på produkten att det är en "billighetsvara".

I det här fallet sätter Coop alltså sitt eget varumärke på en produkt som skall vara "prima" men som milt sagt inte är det. Vilket innebär att Coop blir förknippat både med dålig kvalitet och att fara med osanning.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Sverker Olofsson har skrivit en intressant krönika om Coops lansering av egna mejerivaror:

"10,20 kr eller 12,15 kr är mitt exempel. Coops egen vispgrädde eller Norrmejeriers. En struntsak kan tyckas. Ja visst, men också en viktig princip. Coops grädde kommer från Würzburg i Tyskland. Det är säkert inget fel på den tyska grädden, men jag tror inte en sekund på att den är billigare för Coop än den som görs utanför butiksknuten*. Jag tror att Coop vill stärka sitt inflytande längs hela kedjan från åker till kund. I den ambitionen är Coop beredd att ta upp konkurrensen med sina egna grannar och motarbeta sina kunders intressen." http://www.vk.se/955858/tva-kronors-prisskillnad-gor-skillnad

Nu tror jag i och för sig att Sverker är fel ute, jag tror att den tyska grädden faktiskt är billigare i inköp, och att det inte handlar om att stärka sitt inflytande "från åker till kund" utan om att erbjuda kunderna riktigt billiga produkter.  Men det hela är givetvis ändå heltokigt. Dels förstås att transportera grädde från Würzburg. Och dels att inte stödja lokal matproduktion och lokala bönder. Coop saknar moral.

*) För er som inte vet så; Norrmejeriers mejeri ligger på 3 minuters avstånd från Coop Forum i Umeå.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Jag håller med om att man inte ska hålla på att frakta mat kors och tvärs i onödan.

Men ofta glömmer man att Sverige är ett avlångt land. Från Malmö är det närmare till Würtzburg än till Umeå, till exempel. Det är ju inte med nödvändighet så att svenskproducerat är mer lokalt än utländskt.

(Sedan skulle jag inte bli ett dugg förvånad om den tyska grädden först transporteras till något centrallager i Stockholm för att sedan köras tillbaka söderut till butiker i Skåne.)

Andreas

Det har du helt rätt i, att bara tänka svenskt när det gäller avstånd kan bli tokigt, givetvis måste sunt förnuft råda där. Vad gäller just mejeriprodukter borde väl i alla fall Skånemejerier ligga närmare Malmö än Würtzburg?

Sen bör man väl också väga in andra parametrar som till exempel djurskydd i olika länder.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Här är en till Coop-relaterad nyhet:

"Coop i Norden satsar på big data för att få bättre koll på kunderna. ... Allt större dataströmmar samlas nu in via kassor, smarttelefoner, sms och via webben. Allt från säljstatistik till köpvanor används för att utforma sortimentet, sätta priser och ta fram kunderbjudanden..."  http://computersweden.idg.se/2.2683/1.516906/coop-kartlagger-kunder-med-big-data
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2013-08-29 18:11
Vad gäller just mejeriprodukter borde väl i alla fall Skånemejerier ligga närmare Malmö än Würtzburg?


Tveklöst är det så!    :)

Citat från: Andreas skrivet 2013-08-29 18:11
Det har du helt rätt i, att bara tänka svenskt när det gäller avstånd kan bli tokigt, givetvis måste sunt förnuft råda där.


Jag tror att det är lätt att köpa svenskt av ren slentrian och därmed känna att man gjort något bra. Men om man verkligen vill göra en insats för bättre miljö och matkvalité fordras mer än så. Sunt förnuft och en gnutta kunskap, skulle jag vilja påstå.

Själv är jag långt ifrån ett föredöme, men på senare år har jag blivit allt mer medveten om ursprung och kvalité. I den lilla ort där jag bor är det faktiskt svårt att hitta varor av hög kvalité, även om man är beredd att betala mer för dem. Vilken butikskedja vågar profilera sig på kvalité och inte bara lågt pris?

Andreas

Citat från: Hasse skrivet 2013-08-30 16:54
Jag tror att det är lätt att köpa svenskt av ren slentrian och därmed känna att man gjort något bra. Men om man verkligen vill göra en insats för bättre miljö och matkvalité fordras mer än så. Sunt förnuft och en gnutta kunskap, skulle jag vilja påstå.


Den där gnuttan kunskap hade matbutiken kanske kunnat förmedla genom att aktivt i reklam och skyltning lyfta fram bra produkter och förklara varför de är bra...

Citat från: Hasse skrivet 2013-08-30 16:54
Vilken butikskedja vågar profilera sig på kvalité och inte bara lågt pris?


I viss mån gör väl alla butikskedjor det med sina "kvalitetsmärken" typ coop prima (där den usla sillen jag skrev om ovan ingår). Men du menar kanske kvalitet rakt av, där det inte finns något skräp alls i sortimentet? Ja det vore en dröm att handla i en sån affär...
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

"Coop Sverige har det tufft. För att klara sig måste matjätten spara 500 miljoner kronor. ..under perioden 2013-2015. Det betyder att omkring 200 personer inom KF:s och Coops centrala organisationer ska bort... ... En stor kostnadspost är återbäringen till kunderna som kostade koncernen 850 miljoner kronor förra året." http://www.aftonbladet.se/minekonomi/shopping/article17379770.ab

Ulf Johansson, professor vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet intervjuas i Svd: "- Det är klart att deras existens är hotad. De måste lyckas vända det här. Det är väl bara SAS och KF som kan förlora tre miljarder under loppet av två år och ändå fortsätta verksamheten. ...Vad är Anders Sundströms största dilemma? - Hans största bekymmer är att det ur ett kundperspektiv egentligen inte finns något som talar för Coop. Ica har bättre service, bättre eller likvärdiga varor och bättre standard på butikerna." http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/det-ar-klart-att-deras-existens-ar-hotad_8470206.svd
Den som inte frågar får inga svar.

Freddy

Livsmedelsbranchen börjar likna hemelektronikbranchen mer och mer där det enda konkurrensmedlet man har är priset. Att man dessutom de senaste åren har haft två jättekoncerner i tyska Lidl och danska Netto som tar sig in på marknaden med budgeterade mångmiljardförluster för att ta marknadsandelar.

ICA har gjort väldigt mycket rätt dock, de har lyckats sälja in nån slags mervärde till sina kunder som inte bara handlar om priset eftersom de ligger ofta dyrare än både Lidl och willys t ex. Deras TV-reklam har ju verkligen gått hem hos svenska folket. De var tidigt ute och började kartlägga sina kunders matvanor för att kunna ge dom riktade erbjudanden (som folk rasade emot initialt, men det fungerar!).

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal