Vad drack du för vin senast? Var det gott och passande?

Startat av Andreas, 2009-01-23 10:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Den som vill får jättegärna lite kort och lättsamt berätta i denna tråd vad du druckit för vin senast och vad du tyckte om det. Och gärna om du åt någonting till också och om det passade bra till vinet. Har nån en bild att posta ger det plus i kanten och ställ gärna följdfrågor den som vill!

Jag börjar med mitt senaste vinäventyr:

Ibland dricker jag vin ganska ofta men ibland kan det gå några veckor, som nu. Det senaste vinet jag drack är i alla fall Cameleon, Malbec, Jean Bousquet 2007, Mendoza Argentina (hade kvar flaskan). Vet inte om jag köpt det själv eller om jag fått det av någon, ibland kan flaskorna bli liggande ett tag i matkällaren. Minns inte så mycket mer av smaken än att jag tyckte det var ovanligt pepprigt och syrligt. Jag gjorde nämligen misstaget att försöka göra en rödvinssås till entrecote på en del av vinet (innan jag smakat) och den såsen blev inte god... Lärdom: smaka vinet innan du försöker göra sås på det. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Gotish

Igår gjorde jag ett ecperiment. Jag köpte två viner av druvorna shiraz (Jacobs Creek) och (Rawsons Retreat). Jag gillade bägge. Shiraz druvan har fallit mig på läppen verkar det som, jag gillar den lite mer kryddiga smaken som vinerna får.

//Mattias

ivanl

Riesling Hugel 2007 (art.nr. 12191) till indisk takeaway Chicken Anarkali (mellanstark)
Gifte sig bra eftersom denna indier lagar fräscha och friska såser utan överflöd av kräm och fett.

patrik.svensson

Drack ett fantastiskt gott vitt vin igår som jag bara måste rekommendera.

Chablis Premier Cru Beauroy (nr 7125) (167kr)


ivanl

Citat från: patrik.svensson skrivet 2009-01-24 13:32
Chablis Premier Cru Beauroy (nr 7125) (167kr)


Den är ypperlig till skaldjursrätter au naturel. Man får inte döda den med för mycket kryddstarkt.

ivanl

Les Launes Crozes-Hermitage 2006, en ung ädling som passade utmärkt till en arabisk lammgryta.

MiGa

Till dagens plommonspäckade karrè dracks det två viner:
Les Closiers ogier 2006 Châteaunaf-du Pape ett ganska strävt fruktigt vin med doft av bla körsbär lite jordgubb och lakrits.
Sen ett vin från den franske Prins Henriks vinslott i Cahors " Les Marches de Caïx 2006" ett mörkt kraftigt vin med mycket tanniner smak av bär.Bägge vinerna ok till maten.

Mickan

En torr Muscat från Eguisheim, Alsace. Henri Brecht. Den här typen av Muscat måste provas. Helt annat än söt Muscat. Gott? Mmmmmm
Video meliora proboque deteriora sequor

MiGa

Till kvällens köttgryta dracks det ett Bordeauxvin (Cotes de Bourg) Château Labadie 2004 SB nr 3550.
Mycket gott vin doft av kaffe,choklad,gräs,och vinbär smaken medelfyllig kaffe,choklad även här lite plommon kanske.
Såg att vinet på SB nu är årgång 2006.

MiGa

Till dagens ugnsgrillade kyckling med ungsrostad potatis,morötter och lök dracks det en Bourgogne Rouge   Couvent de Jacobins 2006  SB nr 5283.Härlig doft av jordgubb,hallon,vanilj och en liten del blommor.
Smak av jordgubb,hallon,vanilj,lite körsbär ganska kryddigt.Ett gott vin som passade maten bra :)

MiGa

Till helgens lasagne drack vi ett italenskt vin som hette Campolieti Ripasso nr 6792  85kr.
Mycket gott vin som passade den krämiga lasagnen perfekt. Ett kryddigt vin med fatkänsla smak av körsbär,vanilj.lakrits och lite choklad.Härlig doft av körsbär,choklad,lakrits.

Mickan

Privatimporterat rött Chianti Grande Reserva som heter Le Gaggiole. Man gör ca 8000 flaskor per år av druvorna Sangiovese (85 %) och Mammolo (15 %). En alldeles lysande rubinröd färg. Härlig doft av vanilj och skogsbär. Doften var intensiv! Tung bärighet, björnbär och körsbär i smaken. Vaniljen rundar av fint.

Åts till grillad rostas med getosttimbal. Rosmarin och timjan i smakgrunden.

5/5 poäng!
Video meliora proboque deteriora sequor

ChristerKastrull

Drack ett Pimonte vin, Lange Nebbiolo.
Är mycket svag för viner från hela detta distriktet, framför allt vinerna från Barolo men det får bli vid festliga tillfällen.


MiGa

 kvällens vin blev Chàteau Courac Laudun 2005 ett vin från septembersläppet, tyvärr slut på SB nu.
Ett vin från appellationen Cotes-du-Rhône-Villages.Örter , lagerblad , vitpeppar ,voil ,mycket gott helt i min smak.
Tur att man hann köpa på sig ett par ;D
Kvällens mat inget specielt färsbiffar , potatis i ugn och en god sallad.

MiGa

Dagens vin kommer från Corbiers i frankrike L.Excellence de Château Capendu 2005.
Härlig doft av rökt fläsk , mörka bär ,viol, och konstigt nog lite badring den där gummidoften man minns när man var liten ;D. Smak av  gräs , mandelmassa , plommon , örter och lite chocklad. Till detta åt vi helstekt karrè med ungsbakade rotfrukter, passade utmärkt till vinet.

MiGa

Idag skulle det bli Entrecotè och rösti men entrecon var slut :(brist på annat så grovmalde jag en hel karrè och gjorde biffar istället , till det drack vi Palandri Estate 2005 Cab/Sav från Western Australia ett mycket fruktigt vin med smak av choklad ,gräs ,plommon , lite lakrits , bra syra ,  doft av chocklad , vinbär , gräs och en smula mandelmassa ett myket gott vin som jag kan rekommendera SB nr 6560 99kr :)

MiGa

Till gårdagens Bouef Bourguignon drack vi  Domaine du vieux Lazaret   Chateaneuf-du-Pape SB 2211 182kr som INTE alls passade bra till maten men för sig själv var det gott  doft av cacao , lakrits , örter , ceder och en kryddig smak ,  lite peppar , örter , mörkabär , lakrits. Jag tror jag skulle ha valt ett vin från norra Rhonè istället  :)

ivanl


MiGa

Ja jag vet men hade ingen hemma :( har du tips på en lagrad Bourgogne från SB ordinare sortiment?

ivanl

Tyvärr inte, har bara avnjutit kombinationen på restaurang.
Det ska erkännas att här hemma lagas BB med hjälp av vin från B(i)B :D och då dricks i regel samma vin till.
Har druckit en Bourgogne från Systemet till gåsmiddag för några år sen, den gjorde inget djupare intryck så jag lade inte sorten på minnet.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal