Merkostnad kapselkaffe, värt det?

Startat av Andreas, 2010-12-11 12:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Kaffemaskiner är verkligen i ropet nu. Fick precis en hel 8-sidig annonsbilaga från Elgiganten med enbart just kaffemaskiner. Mest utrymme får kapselbryggarna. Men om kapselbryggare vet jag just ingenting. Nån som vet nåt eller har en?

Hur mycket dyrare är egentligen kapselkaffe per liter jämfört med vanligt bryggkaffe?

Och är det värt merkostnaden?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

En kapsel till Dolce Gusto kostar 3kr.
Vissa drycker, tex Cappucino drar två kapslar, en med mjök och en med kaffe.

Bloggade i veckan om den runda:
http://www.spisat.se/2010/12/snyggaste-kapselkaffemaskinen-dolce.html

Anna

Jag tycker personligen att det är mycket roligare att prova olika sorters bönor, vill inte känna mig låst till ett visst fabrikat. Inte så miljövänligt heller.


Kari

Anna: Instämmer i frågan om omväxling, det är viktigt. Men samtidigt finns det inget som hindrar en användare att prova andra sorter - det finns refillsystem som du själv fyller med kaffe av valfri sort.
Engångskapslarna som sådana återvinns som hårdplast.

Patrik: Svar ja. Speciellt Intenso har fallit mig i smak.

David

2010-12-14 00:45 #5 Last Edit: 2010-12-14 00:49 by David
En kapsel räcker till hur mycket kaffe?

Vanligt kaffe går runt 60gr per liter så ett paket ger drygt 8 liter kaffe. Jag har ingen aning vad ett paket kostar just nu, 35kr?

Kari

En kapsel ger en kopp och vissa koppar kräver två kapslar, tex cappocino.

David


Patrik

Känns enbart som ett sätt att kunna ta ut mycket högre priser för samma produkt för mig. Ingenting jag kommer köpa.

Kaffe är ju för övrigt godast kokat i sotpanna över en videeld i 7 sekundmeter och 8 plusgrader ute i naturen.

David

8 plusgrader? Vart kommer du ifrån, afrika? Herregud, på min tid var man tvungen att sova med vedträna i sovsäcken så de tinade nog för att kunna eldas. Koka kaffet? Tar ju flera timmar att smälta isblocken, det får räcka med snösörja!

Kari

David: Som alltid kostar det att vara bekväm ;)

Patrik

Jag är från ett köldhål utanför Umeå. Jag pratar ju givetvis om sommaren då det kan vara 8 grader. På vintern går man ju i idé. Då funkar ju inte kaffe, för det första får man svårt att sova, för det andra så måste man på toaletten hela tiden.

Sara W

Jag fick en Nespressomaskin i present och jag tycker att kaffet är otroligt gott! Klart att det blir dyrare än vanligt bryggkaffe, men skillnaden i smak är i mitt tycke stor. Sen blir det aldrig något spill, man gör ju precis så många koppar som behövs. Det enda som jag upplever som negativt är miljöaspekten... 

Andreas

Hur tänkte du miljöaspekten? Det borde ju vara bra för miljön om man bara gör precis så många koppar som behövs.
Den som inte frågar får inga svar.

Sara W

Jovisst, det blir sällan spill. Men våra kapslar är av metallfolie och jag tror att långt från alla som använder dem, återvinner dem. Jag är själv slarvig med det.

Andreas

Metallfolie är förstås inte bra. Är alla kapselkaffekapslar gjorda av metall eller finns det miljövänligare alternativ?
Den som inte frågar får inga svar.

Sara W

Jag vet faktiskt inte vad andra märken har för kapslar, men jag hoppas att det kommer miljövänligare alternativ i framtiden för själva maskinen är väldigt trevlig.

Andreas

Hittade ett blogginlägg om detta http://plastprojektet.blogspot.com/2010/12/kaffekapslar.html

Tydligen består vissa kapslar av 100% aluminium och vissa är aluminium blandat med plast. Det sistnämnda är förstås inte bra eftersom det är svårt återvinna sammansatta material.

Men måste det vara aluminium i alla kapslar, hade väl varit bättre för miljön om det varit bara plast i dem. Eller ännu hellre något slags papper.

Sen säljer visst Kjell & Company återanvändningsbara kapslar man kan fylla själv, det borde vara ett bra miljöval.
Den som inte frågar får inga svar.

Sara W

Papper hade ju varit jättebra men undrar hur det fungerar med trycket i maskinen. Kombinationen plast och
metall känns minst bra om det inte finns något enkelt sätt att separera dem. Jag måste bättra mig på återvinning av våra kapslar. Lämpligt nyårslöfte, kanske?

Hampus

Fyller i angående miljöaspekterna, jobbar själv med att marknadsföra detta kaffe just pga miljömedvetenheten:

http://publicwww.zinzino.com/engine.wbf?pid=6332&mid=6010&id=6813#

De har pods i oblekt papper som går att slänga i naturen om man så skulle vilja, dvs helt komposterbara.
Vakuumförpackade i den minst farliga plasten som finns, helt återvinningsbar. Kaffesorten är skriven med
vattenfärg.


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal