Tillsätta fukt vid BBQ-grillning - hur, varför?

Startat av Andreas, 2007-06-21 00:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Citat från: Sweber skrivet 2007-06-18 15:38
Det viktigaste med bbq-grillning enligt mej är att hålla nere tempen och uppe luftfuktigheten


Tillsätter du extra fukt eller menar du att hålla kvar fukten från det man grillar i grillen?
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Jag brukar ha glödbädden vid ena sidan och jag brukar ställa ett litet alutråg med vatten ovanför glöden. Om man har en köttbit på i 6-7h måste man fylla på vatten lite då och då, det kokar bort.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

roffekock

Citat från: Andreas skrivet 2007-06-21 00:34
Tillsätter du extra fukt eller menar du att hålla kvar fukten från det man grillar i grillen?
Ett bra sätt är att använda en blommspruta och duscha köttet lite varje halvtimma förslagsvis,Du kan blanda olika vätskor i blommsprutan men en viss syra är alltid bra för kött då uppstår en form av enzymprocess och gör köttet smakligare.tex vatten rödvinsvinäger.
Matforum är bäst

Andreas

Välkommen till forumet roffekock!

Kan du utveckla - på vilket sätt menar du att slutresultatet förändras när man duschar köttet med vatten i blomspruta varje halvtimme?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

2007-08-20 05:37 #4 Last Edit: 2007-08-20 07:10 by roffekock
Detta är ett sätt att bevara fukten på köttytan att det inte ska torka ut. Man kan naturligtvis använda sig av andra metoder vilka vet du säkert. Att blanda denna vätska med en syra är positivt detta är en iaktagelse som bygger på mångårig erfarenhet och om du tittar på olika metoder som man använder tex. i USA som är BBQ land No ett så använder man sig ofta av denna metod. Jag har funnit den väldigt bra och se detta som ett tips. Rent kemiskt kan jag inte utveckla resonemanget men kan naturligvis göra det om intresse finns. Men det viktigaste är ju naturligtvis att bevara fukten i smokern för det är denna metod jag talar om men skulle kunna tänka mig att det blir samma reultat i en klotgrill.ote author=Andreas link=topic=57.msg5242#msg5242 date=1187556963]
Välkommen till forumet roffekock!
ps. en metod som man kan kalla för "mopping"

Kan du utveckla - på vilket sätt menar du att slutresultatet förändras när man duschar köttet med vatten i blomspruta varje halvtimme?
[/quote]
Matforum är bäst

Andreas

Citat från: roffekock skrivet 2007-08-20 05:37
Detta är ett sätt att bevara fukten på köttytan att det inte ska torka ut. Man kan naturligtvis använda sig av andra metoder vilka vet du säkert.


Tack!

Nej, jag vet inte vilka andra metoder man kan använda för att köttytan inte skall torka ut - berätta!

Citat från: roffekock skrivet 2007-08-20 05:37
Att blanda denna vätska med en syra är positivt detta är en iaktagelse ... Rent kemiskt kan jag inte utveckla resonemanget men kan naturligvis göra det om intresse finns.


Gör inte syran att grillen rostar mer?

Och ja utveckla jättegärna ditt resonamang rent kemiskt, det här med iaktagelser är överskattat inom matlagning, ofta ser man vad man vill se.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal