Fler varianter på fisksoppa?

Startat av Andreas, 2007-05-13 11:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag kokar då och då fisksoppa på resterna från hel filead lax, potatis, broccoli, lök i ringar och creme fraiche. Det är gott men jag skulle vilja ha lite fler idéer.

Berätta gärna om vad ni har för varianter och recept på fisksoppa i denna tråd.
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

En Bouillabaisse med bröd och aioli brukar sitta fint...
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Bra tips! Hur gör du din Bouillabaisse och din aioli?
Den som inte frågar får inga svar.

hpson

Jag har ett gott recept. Lyxvariant med lax och kräftstjärtar el vardagsvariant med torsk och räkor.
1burk kräftstjärtar i lag el. räkor
Lax, jag brukar köpa dom frysta laxbitarna som är paketerade 4 st
2 gula lökar
1burk hela tomater (körsbärs på burk)+spadet
1krm timjan och lite dill
1 fiskbuljongtärning+½l vatten
1 dl vitt vin+ 1dl grädde

Sjud alla ingr. utom fisk och kräftor ca 15 min.Tillsätt fisk koka 5 min.
Sist kräftor, hetta upp,strö dill över. Gott att klicka i vitlökscremefraich på tallriken och äta till ett måste: pain riche att suga upp buljongen med.
Smaklig måltid

Andreas

Välkommen till forumet hpson och tack för receptet!

Skall man hacka eller skiva löken?

Finns det alltså körsbärstomater på burk? Finns såna både på Ica och Konsum?
Den som inte frågar får inga svar.

hpson

hej och tack! jag skär löken i "båtar" tycker det är mums. Körsbärstomater på burk har jag hittat på konsum. Det går ju bra med vanliga, men det ser fint ut med körsbärs.

Tracey

Saffran är åxå väldigt gott till fisk- o skaldjurssoppa. Här kommer ett av mina favoritrecept, som även funkar att bjuda gäster på:


Fisk- o skaldjurssoppa med saffran, 4 port

Ingredienser:
2 gula lökar, grovt hackade
2 pressade vitlöksklyftor
1 fänkålshuvud i tunna skivor
1 skivad morot
5 medelstora potatisar, skalade och skurna i bitar
1/2 g saffran
2-3 msk smör
1 förpackning krossade tomater, 500 g
6 dl vatten
1/2 dl fiskfond, koncentrerad alt. 1 1/2 fiskbuljongtärning
1 1/2 tsk salt
2 krm malen vitpeppar
400 g torskfilé, i bitar
1 apelsin, strimlat skal och pressad saft
Färska räkor och ev. kräftstjärtar
Färsk timjan


Gör så här:
1. Fräs lök, vitlök, fänkål, morot, potatis och saffran med smör i en gryta några minuter.
2. Tillsätt tomater, vatten, fond, salt och peppar. Låt det koka upp och sedan sjuda under lock på svag värme, i ca 15 minuter.
3. Lägg ner fisken i soppan och låt den sjuda 5 minuter.
4. Smaka av med pressad apelsinsaft och skal. Häll i lite räkor och ev. kräftstjärtar. Strö över med färsk timjan.

Servera med gott nybakat bröd!



Kari

Denna gjorde vi igår och njöt idag med gott sällskap! ;D

--

Maggans fisksoppa
4 personer (nä, jag känner inte någon Maggan.. ;-))

2 palsternackor
2 gula lökar
1/4 rotselleri
1½ blekselleri
500 g paprika (gul, röd och grön)
3 klyftor vitlök (pressas)
2 msk fiskbuljong (pulver)
torkad basilika
cayennepeppar
salt & svartpeppar
5 dl vatten
3 dl vispgrädde, 40% utan E-407
3 dl vitt vin eller vatten
2 msk tomatpuré
400 g krossade tomater
400g fiskfilé

Hacka och fräs grönsakerna, strö på fiskbuljong, basilika, cayennepeppar, svartpeppar, salt och riven vitlök.
Låt det puttra ett par minuter.

Tillsätt vatten, grädde och vin. Kokas på svag värme några minuter.

Tillsätt nu tomatpuré, krossade tomater och slutligen fisken* i lagom stora bitar. Koka upp, låt sjuda. Smaka av - servera!

--

Allt utom fisken (torsken) hade jag i soppan igår. Smakerna fick växa till sig över natten - och det gjorde dom med besked! :)

Förmodligen skulle denna soppa bli precis lika god med kyckling och lite currypasta... ;)

--

Bilden visar soppan ännu utan fisken.

PerG

Den lät god Kari!.. Har en rejäl bit rotselleri som jag behöver göra något med så det passar ju perfekt.

1/4 låter dock lite luddigt, men jag antar att det menas sisådär 150-200g nånstans? En rotselleri brukar väl väga strax över halvkilot?

Kari


Mickan

Till vardags gör jag en snabb på vit filé, gröna ärtor, potatis, purjo, vitt vin och grädde.
Video meliora proboque deteriora sequor

Morsan

Hej på er!
Anna, heter jag, men det namnet var upptaget.
Mitt tips på fisksoppa, om man vill ha den mer matig är att man låter några dl grötris koka med. Jag börjar med att fräsa lök, vitlök och de kryddor jag vill ha med i smör/olivolja. Sedan har jag i riset och vänder runt det. Därefter pytsar jag i grädde och vitt vin och ev en fiskbuljongtärning. (Man kan även ta vatten eller mjölk) Jag låter det hela koka upp och sänker sedan till lägsta värmen. Sedan har jag i de grönsaker jag vill ha med och sist fisken som ju bara brukar ta några minuter för att gå klart. Exempel på kryddor jag har i: persilja, dill, saffran, dragon, chili.
Exempel på grönsaker. grön paprika, broccolibuketter, sockerärter, fänkål.

Jag har lärt mig den här fisksoppan av en kompis och tycker den är suverän. Riset gör soppan både matig och krämig. Så det går åt rätt mycket vätska.

Kari

Hej Morsan och välkommen till Matforum! ;D

Ris i soppan är något jag aldrig tänkt på ens, men varför inte?
Nyfiken fråga: Varför just grötris?

De bli till å testa här snart!! Tack för tipset!! ;D

Morsan

Citat från: Kari skrivet 2009-03-31 12:50
Hej Morsan och välkommen till Matforum! ;D

Ris i soppan är något jag aldrig tänkt på ens, men varför inte?
Nyfiken fråga: Varför just grötris?

De bli till å testa här snart!! Tack för tipset!! ;D


Hej Kari och tack för välkomnandet!
Grötris innehåller mer stärkelse (tänk risotto) och "binder" soppan bättre. Man kan säkert ha i vanligt ris också, men då reds inte soppan på samma sätt.

Anna

Citat från: Morsan skrivet 2009-03-31 12:32
Hej på er!
Anna, heter jag, men det namnet var upptaget.



ja det var jag som registrerade det namnet..OT jag vet men men..  ;)


Kari: jag bara MÅSTE prova ditt recept! låter ur gott som helst! Och ser trevligt ut på bilden också!  :)

agnetasch

Jag brukar ibland göra en kyckling-äpple-currysoppa med ris i. Men det är vanligt långkornigt som inte reder o krämar till; det ligger mer som grus på bottnen av tallriken ;D Jag kanske skulle prova grötris.

Morsan

Citat från: agnetasch skrivet 2009-04-01 08:40
Jag brukar ibland göra en kyckling-äpple-currysoppa med ris i. Men det är vanligt långkornigt som inte reder o krämar till; det ligger mer som grus på bottnen av tallriken ;D Jag kanske skulle prova grötris.


Mmmm, du fick det att låta så gott.;)
Ja, jag tror grötris eller avorioris kunde vara en tanke vad gäller din soppa.

PerG

Kari: ska det vara saffran eller nåt i soppan? Den ser ganska gulaktig ut?

Kari

PerG: Inge saffran... Men det var ett bra förslag, det är ju så gott i fisksoppa! :)

PerG

Jag gjorde soppan idag (utan saffran) och det var därför jag frågade lite i halvpanik... ;)... Dock med lite modifikationer. Ingen blekselleri och jag körde bara med röd paprika (det var en enorm paprika så jag hade inte fått plats med mer .. ;)..

Sen testade jag med en liten aioli-klick på från helgens skaldjursfrossa och det passade utmärkt!

Det blev en rejäl sats så när jag och frugan hade ätit klart så blev det tillräckligt till 4 matlådor! Mums!.. ;)

Citat från: Kari skrivet 2009-04-06 22:32
PerG: Inge saffran... Men det var ett bra förslag, det är ju så gott i fisksoppa! :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal