Vad är tjusningen med gasolgrill?

Startat av Andreas, 2007-04-24 08:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Fler och fler i bekantskapskretsen köper gasolgrillar men jag förstår inte riktigt varför, jag grillar för att få grillsmak och en del av grillsmaken är kol. Varför då gasol?

Eller inbillar jag mig, är det ingen smakskillnad?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag tycker det är mycket smakskillnad!
Vi har både kol o gasol.Kolgrillen(med grilltändare,ABSOLUT INTE tändvätska) används med större vördnad o till  kött som ska ha en "riktig" grillsmak.
Gasolen används när grillningen kommer hastigt på,till vardags kan man säga.Skiner solen smakar falukorven bättre grillad än stekt.
Kalas med många gäster betyder gasol,då åker den gamla gasolgrillen(som vi sparat i reserv) också fram.

Urban

Håller med er båda. Jag tycker att det är otroligt stor smakskillnad... Dessutom kan man inte grilla äkta BBQ med en gasolgrill. Jag har testat använda gasolgrill många gånger och aldrig blivit riktigt nöjd, vare sig med smak eller grillyta... näedu!! en gasolgrill kommer aldrig över tröskeln i mitt hem!.

Andreas

Så ni menar att det enda som talar till gasolgrillens fördel är att den är snabb att få igång?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Själv så ser jag ingen fördel alls. Om man använder en brikett-tändare ifrån Weber så går det i princip lika fort som att tända en gasolgrill.
En gasolgrill måste ju stå på ett tag så att lavastenarna blir heta... Annars så grillar man ju bara med gas.
Med Webertändaren så har du perfekt glöd inom 15-20 min.
Som tändmedel använder man endast gamla tidningar.. Miljövänligt, och snabbt!.

agnetasch

Har det gått snobberi i kolgrillning?
När jag var på det Stora Byggvaruhuset för att köpa en ny brännare till gasolgrillen sprang jag följdriktigt runt bland gasolgrillarna.Två "ungherrar" i mörka kostymer stod vid kolgrillarna(alldeles framför en sådan vi har!)De kastade nedlåtande blickar på oss proletärer på gasolsidan o talade HÖGT om att man kan ju BARA ha en kolgrill.
Nej det kan man inte;man kan ha båda.Då är man helgarderad;regnar det häftigt kan man ta in gasolen på glasverandan o grilla där,det gör man inte gärna med en sprättig kolgrill.Har man fest o välkomstdrinken(-drinkarna)drar ut på tiden har du ingen deadline när du måste börja grilla.Vid det laget märker heller ingen om man grillar på gasen,då är man i gasen(förlåt,kunde inte låta bli)
Kolgrillen har man för för smakens o mysighetens skull;gärna en candlelightdinner på tu man hand när man grillar rådjursfilé,de där lillfingersstora sakerna man inte unnar sina gäster.
Jag funderar på om man kan göra en kombinerad gasol-o kolgrill.Man byter ut lavastenarna mot kol,tänder gasolen svagt o när koler brinner stänger man av o låter kolen bli glöd.Kan inte komma på någon fördel,men det är kul att experimentera.

Urban

Jag ser inget fel i att folk vill använda gasolgrill.. Det är ju både snabbt och bekvämt om man har många gäster så att säga. Visst har jag varit på grill-partyn där karrén har blivit "Gasgrillad"  ;D.. Men vid dom tillfällena har smaklökarna och sinnet oftast varit bedövade av en å annan bira+nån Whisky innan det är dags att grilla o äta  :o.
För mig är gasolgrillning inte riktigt äkta. En gasolgrill ger mig inte smakmässigt det jag vill ha, och när jag ändå ställer mig och grillar så får det gärna ta lite extra tid.
Sen så går det inte att använda rökspån i en gasolgrill vilket jag använder 90% av gångerna.

agnetasch

Visst kan du använda rökspån i en gasolgrill.
Men bara om du lägger dom på en plåt o vill göra varmrökt lax,ål eller kyckling.Du ser vad användbar en gasolgrill är,den kan allt utom att grilla ordentligt.

Andreas

Snart ingen som vågar hävda innehav av gasolgrill i denna tråd. ;)

Men en stor fördel som inte nämnts måste väl ändå vara möjligheten att finjustera effekten?


Den som inte frågar får inga svar.

Jonas

Med risk för att reta upp den stora massan!!!!
Jag har använt gasol i ca 10 år och visst kolgrill ger mycket mera smak men lägger man ner lite tid på att jobba med spån och att man grillar stora bitar (som tex kotlettrad) på ganska låg värme under en längre tid så kan man faktiskt få en jäkligt god grillkväll.
En förutsättning för att man ska kunna göra så här är ju att man har lock på grillen.

agnetasch

Du har rätt Jonas,lägger man ner lite möda kan det bli gott med en gasolgrill.Det sätter ens matlagningskunskaper på större prov o det är ju aldrig fel att vässa sig lite.

Urban

Trodde faktiskt inte att det gick att använda rökspån i en gasol grill... Där ser man..
Det bästa med ett sådant här forum är att man får lära sig nya saker  :).
Tack Agnetasch!

agnetasch

Nu blev vi helt vilda här,mannen o jag.
Kan man använda spån i gasolgrillen utan plåt?Kanske om man fuktar dom innan man slänger dom bland lavastenarna?
Ett fuktigt al-vedträ kanske(föreslog jag som hatar alar,såga ner skiten)
Är det någon som provat nåt kul?

Urban

Man ska alltid låta rökflisorna ligga iblöt minst 30 min före man lägger dom på glöden, helst 1 timme annars kommer flisorna att brinna upp för fort och det blir väldigt lite rökutvekling på kort tid.
Jag brukar (för att påskynda blötläggningen) lägga flisorna i en panna vatten och koka upp dom. Då blir dom riktigt genomfuktade på väldigt kort tid.
Al eller Ek går bra. Kanske grannen din har en stor gammal ek som du kan kapa om natten, å sedan flisa upp :-).

Citat från: agnetasch skrivet 2007-04-28 10:06
Nu blev vi helt vilda här,mannen o jag.
Kan man använda spån i gasolgrillen utan plåt?Kanske om man fuktar dom innan man slänger dom bland lavastenarna?
Ett fuktigt al-vedträ kanske(föreslog jag som hatar alar,såga ner skiten)
Är det någon som provat nåt kul?

crlhrv

Annars kan man väl lägga flisorna i ett foliepaket och göra ett litet rökhål? Ned med paketet direkt på kolen (eller vad man använder), stäng locket och vänta på röken. Lägg på köttet och stäng igen.
Eller är det så ni gör?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Jättebra idé crlhrv.Måste prova detta.
Annars använder vi inte gasolgrillen så mycket till rökning sedan vi köpte en rök,det blir lite för varmt o går lite för fort.Men ett par femettor hann vi få in innan röken införskaffades.Bl.a med en bit ål som av mannen bedömdes som färdigrökt men visade sig vara rå inuti.Då la vi den i ugnen,insvept i al.folie,1 tim i 100°Den blev urbra!Mycket,mycket bättre än färdigköpt. Provade metoden på lax o kycklingklubba med samma goda resultat(använd termometer på kyckling)
Vill man inte passa en rök som står o osar en hel dag är detta ett käckt alternativ.

Urban

När jag använder grillen för rökning av tex. fisk, Lamm, sidfläsk. Brukar jag vika en stor bit folie dubbelt så den blir tjockare.
Formar sedan en 4 kantig form med uppvikta kanter av folien. Därefter pickar jag hål jämt utspritt i botten på formen med en knivspets så att en viss hetta ska nå flisorna.
Men även om jag gör på detta vis så blötlägger jag spånen i vatten pga. när flisorna är blöta så avger dom mera rök under längre tid.
Vilket medför att man inte bevhöver hålla på att fylla på med mer spån hela tiden.


Andreas

Hur är driftskostnaderna om man jämför kol/briketter/gasol? Vad är billigast/dyrast i drift?
Den som inte frågar får inga svar.

smokehead

Citat från: Andreas skrivet 2007-04-24 08:39
Fler och fler i bekantskapskretsen köper gasolgrillar men jag förstår inte riktigt varför, jag grillar för att få grillsmak och en del av grillsmaken är kol. Varför då gasol?

Eller inbillar jag mig, är det ingen smakskillnad?


Använder du en Weber gasolgrill med flavorizer stänger får du samma smak som med en kolgrill.

Urban

Har du själv provat webers flavourizer?.
Jag var på en butik i Umeå som säljer många Weberprodukter varvid en försäljare berättade om denna.
Flavourizer konseptet är att man satt 3 kantiga droppjärn i botten på gasgrillen. Syftet är att fettet från maten ska droppa ner på järnet som sedan ska avge os=mer smak.
Visst är den säkert bra, men jag tvivlar lite att den ska ge exakt lika dan smak som en kolgrill.
Vad tycker du?, smakar det exakt lika?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal