Går smaklös billig ost förvandla till god ost genom att lagra själv?

Startat av Andreas, 2007-12-21 07:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Jordkällare. Sån vill jag också ha! Är det ett nybygge eller något som fanns i en hörna av trädgården när ni flyttade in?

Själv bunkrade jag 3st Port Salut förra julen, så det var med viss spänning att få provsmaka efter 1 år i vinkyl och kylskåp.
Nja, kanske är smaken lite mer fyllig, men absolut inte värd väntan  :(
Kan vara närvaron av E251 i osten som stört.
Det blev till att delade dom till 1/8dels bitar och kallröka, så nu blir det ny väntan innan jag kan smaka.

agnetasch

Tack, vi lägger Port Salut till listan av ostar som inte är lämpliga att lagar. Undrar hur en rund, röd julost reagerar? Mannen köpte långlagrad edamer i Holland en gång o det var väldigt gott.

Jordkällaren är nog från 1904 = det året som huset byggdes. Jättebra att ha lågförbrukande frysbox o övervintrande växter i. Den är dessutom öl- o vitvinsförråd o numera ostlager. Den ligger insprängt i berget alldeles runt knuten på huset; väldigt bekvämt! :)

Gilius

Brukar spara en liten vaxad engelsk cheddar (ca. 10cm diameter) i kylen i ett år. Brukar vara billiga efter jul/nyår och blir riktigt bra till nästkommande jul.

/g

Skogis

Jag vet inte om det var speciellt Port Salut som inte gick så bra. Tror att det var innehållet i osten som var boven i dramat.

Här finns varken berg eller jordkällare men det är inte otroligt att det blir en jordkällaren vad det lider. Ska bara få lite tid över ;)

agnetasch

Citat från: Skogis skrivet 2013-12-19 23:06Här finns varken berg eller jordkällare men det är inte otroligt att det blir en jordkällaren vad det lider. Ska bara få lite tid över ;)
Köp en gammal husvagn o gräv ner ;D

Det blir till att fynda efter jul när affärerna vill bli av med sina julostar. Bra tips med cheddarn, måste testas.

Citat från: Skogis skrivet 2013-12-19 23:06Jag vet inte om det var speciellt Port Salut som inte gick så bra. Tror att det var innehållet i osten som var boven i dramat
Är det E251 som hindrar osten från att lagras eller vad är det som händer?

agnetasch

Nu har jag börjat saltlakebehandla hushållsosten som möglade i jordkällaren. Jag skar av paraffin o mögel o ställde den "naken" i kylen. Två gånger om dagen penslar jag den med 10%-ig saltlösning. Detta är spännande! :)

Skogis

Spännande!

Enligt instruktionen för hur du gör din egen hard core ost (Parmensan) på ostforum ska du använda samma lake (ca 1/2 liter) hela tiden. Laken blir rätt solkig/simmig efterhand med det ska vara helt okej.
En annan variant är att man lägger hela osten i lake något dygn först och sen penslar med samma lake i några veckor. När ytan blivit hård kan man tvätta av osten med vinäger om den börjar mögla.
Jag har inte provat att pensla ost själv så jag ser fram emot rapport vad det lider. Ligger osten på något galler eller så för att få luft underifrån? Viktigt med luftflöde.

Har en Jarlsberg som jag ystade i våras, men jag var nog lite ivrig att pressa ut vasslen för den har smakade bara ostskalk i början. Nu däremot börjar den få smak åt Parmensanhållet. Den skulle ligga i lake i 3-4 dygn innan det var dags för värmefasen, 2-3 veckor i rumstemperatur. Jag fegade dock ur och hade den i vakuumpack då.

agnetasch

Jag har redan märkt att laken blivit grumlig :) jag undrade just över detta. Är det ok med 10%-ig lake eller ska den vara starkare?

Skogis

Jag letade på ostforumet och hittade efter ett tag att någon rekommenderade 2.25lb salt till 1gallon vatten. Det blir öhhh.... lite mer än 1 kg salt på 3,8 liter vatten gör ju ca 20% lake. Ja varför inte, ytan kommer att torka ut rätt så rejält av att bara bli blötad med så mycket salt. Det förekommer också att man har vinäger i laken, varför vet jag inte.

Hinner osten torka mellan penslingarna?

agnetasch

Ante mig att det skulle vara saltare...får pytsa i lite mer salt då.

Sidorna på osten hinner torka mellan varven, där börjar bildas en hård yta. Värre med toppen/botten. Jag vänder osten varje gång jag penslar för att ändarna ska få komma upp o torka. Svårt att hitta något bra galler som inte är jättestort, just nu står osten på en tallrik med en liten platta grillbrickefolie. Inte bra :(

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2013-12-23 07:23
Ante mig att det skulle vara saltare...får pytsa i lite mer salt då.

Sidorna på osten hinner torka mellan varven, där börjar bildas en hård yta. Värre med toppen/botten. Jag vänder osten varje gång jag penslar för att ändarna ska få komma upp o torka. Svårt att hitta något bra galler som inte är jättestort, just nu står osten på en tallrik med en liten platta grillbrickefolie. Inte bra :(


Gör några små kulor av aluminiumfolie och ställe den på dem.

agnetasch


agnetasch

Nu har jag penslat osten i en vecka o det går bra. Vad jag förstår ska jag hålla på en eller två veckor till. Men sen då? Hur förvarar jag osten sen? Det känns inte trevligt att ha en "naken" ost i kylen.
Kan jag slå in den i vaxat papper? Osten min man köpte i Holland fick han i vaxat papper + rådet att förvara den så i fortsättningen. Men var hittar jag vaxat papper? På nätet finns bara rullar på 100 m, det behöver jag inte. Var kan jag köpa typ ett ark eller två?

Skogis

Snyggt som bara den med vaxat papper men smörgåspapper borde funka.

När jag gör bacon förvara jag det smörgåspapper, ligger det i plastpåse möglar och härsknar det rätt så snabbt. Däremot så har jag hittat en bit bacon i kylen som hade övergått till Pancetta redan efter 1-2 månader  ;)

kayaker

Citat från: agnetasch skrivet 2013-12-29 08:03
Nu har jag penslat osten i en vecka o det går bra. Vad jag förstår ska jag hålla på en eller två veckor till. Men sen då? Hur förvarar jag osten sen? Det känns inte trevligt att ha en "naken" ost i kylen.
Kan jag slå in den i vaxat papper? Osten min man köpte i Holland fick han i vaxat papper + rådet att förvara den så i fortsättningen. Men var hittar jag vaxat papper? På nätet finns bara rullar på 100 m, det behöver jag inte. Var kan jag köpa typ ett ark eller två?

Om du beställer ost från Gouda Cheese Shop så skickar de med en bunt. De har inte bara holländska ostar. :)
/F

agnetasch


madeleine


Ostförädlaren

har gjort 6 månaders lagring av hushållsost, köpte en vid midsommar som förtärdes vid Jul, den lagrades i rumstemperatur, om det blev varmare än 24grader inne så åkte den in i kylen, fanns viss tendens till att den började jäsa, dvs. Vakumförpackningen svällde upp lite grand. Smaken blir iallafall fantastisk i jämförelse med orginalsmaken.
Den blir dock lite grynig i mitten, vet inte om man ska låta den vara längre för att slippa detta.

Hade en incident för några veckor sedan då min julinköpta arla hushållsost sprängde vakumförpackningen, jag ansåg att den var klar och tog med den till en middag jag var bjuden på som en fin present till värdparet, alla tyckte det var en fantastisk ost. Har en Boxholm samt en liten gräddost kvar i mitt lager som är inne på 5 månader vardera, båda ser lovande ut, är dock lite rädd för det där gula som läckt ur osten och lagt sig fläckvis runt osten, gissar att det är någon form av smörsyra eller härsknat fett, den som överlever får se, tror båda kommer att dö under midsommar helgen

Bör man använda ostar med mer eller mindre fett för lagring? finns ju hushålls med typ 17% fett samt de med lite mer.

Skogis

Citat från: agnetasch skrivet 2013-12-29 08:03
Nu har jag penslat osten i en vecka o det går bra. Vad jag förstår ska jag hålla på en eller två veckor till. Men sen då? Hur förvarar jag osten sen? Det känns inte trevligt att ha en "naken" ost i kylen.
Kan jag slå in den i vaxat papper? Osten min man köpte i Holland fick han i vaxat papper + rådet att förvara den så i fortsättningen. Men var hittar jag vaxat papper? På nätet finns bara rullar på 100 m, det behöver jag inte. Var kan jag köpa typ ett ark eller två?


Hur har det gått?
Hittade själv en vakuumpackad ostbit i vinkylen i helgen som jag ystade förra våren, den har blivit riktigt god, lite åt prästost.

agnetasch

Den där saltpenslade osten var ingen höjdare. Visst, den smakade gott men det var nästan inget kvar av den när man skurit bort det stenhårda ytterhöljet. Det där gör jag inte om. Nu köper jag ostar i vanliga plastförpackningar o lägger ut i jordkällaren; 2-3 st per månad. Vänder när jag har ärende ut dit o det går jättebra; inte en mögelplutt i sikte!
Jag köper alla möjliga sorters ost, finns det en mild extraprisost i butiken är den min ;D
Nu har jag hållit på ett år o många ostar är det, jag är tvungen att föra bok över dom; sort, datum, smak.
Först ut var en prästost från september 2013 som serverades på ett brännvinsbord. Det var svårt att skära den grynpipiga prästen men den var delikat!
I kväll är det dags för den första oktoberosten, en herrgård som simmar i ett brunt spad som den släppt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal