Dagens grillade - Vad grillade ni idag?

Startat av Kurtson, 2007-05-17 10:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindström

I söndags vart det 2 kg "Pulled Pork" på BBQn med Hickoryflis. Rökning från 09:00 till 21:00.

roffekock

Ser ljuvligt ut, men brödet får du bakläxa på sådant bröd används av tandlösa sk "doppebulle" ;D ;D
Kör hårt nu vill vi se "brisket" :o
Ha en trevlig dag/och glöm inte Kryddburken idag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

/rolf
Matforum är bäst

Lindström

Tandlösa doppebulle... ha, ha :) Måste erkänna att det faktiskt var ett taktiskt val av bröd. Tycker att hamburgarbröd blir för tort. Positiva erfarenheter med kebab i franska gjorde att valet föll på denna doppebulle. Alla goda safter uppsugna i det lätt grillade brödet...mmm..mmmm...mmm.

Lindström

I helgen vart det belastningstest av nya grillen. Ett par grilltokiga bekanta fick komma över och hjälpa till med saker att grilla. Det blev:

- Baby backs, BBQ:ade i 2-3 timmar
- Marinerade fläskfilér
- Grillspett
- Ett par skivor entrécote
- Lite uppskuren paprika.

Sweber

Ikväll tänkte jag grilla ett par hela fläskfileer.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

MiGa

Idag grillade vi kycklingfilé fyllda med ädelost , soltorkade tomater , färsk basilika och inlindade med bacon kanongott :P

Sweber

Just nu ser fileerna ut så här.
Skålarna i bakgrunden innehåller yoghurtsås och en hemmagjord (första gången) guakamole.

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

roffekock

Matforum är bäst

Sweber

Sedan blev det så här.

Jag la på två små bitar av blötlagda plommonkvistar som gav en god rökton.

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

bryggens

2009-04-04 19:10 #210 Last Edit: 2009-04-04 19:13 by bryggens
Grillade kamben som förkokats i lite liquid smoke och kryddor..Blev gott.

roffekock

2009-04-04 19:41 #211 Last Edit: 2009-04-05 13:41 by roffekock
Jag ber om ursäkt i går funkade det men ska se till så bilden kommer,

Mikael mitt falköga säger mig att dina kamben är tyvärr revben,men det är så här det ser ut i Sverige (och nu bor vi ju här.)

Men om du klickar på länken så ser du hur kambenen styckas (vilket du säkerligen redan vet) nästa gång du går till disken med kött, be och få tala med ansvarig, kopiera en bild och visa honom den och berätta. Detta sätt är inget översitteri utan vi måste hjälpas åt för att få mer kött på våra ben och du behöver inte vara rädd, detta är vad som är kamben och inget annat.

Man måste vara medveten om att dessa ben kan inte köpas för 29.90 utan ca 65-100 kr/kg beroende på var du köper dem. Jag kan tänka mig att det är bättre att köpa en hel trimmad kotlettrad och få styckat det på ditt sätt det som blir kvar kan du göra mycket gott på tex grillspett,fläskrullader,snitzel mm. Bäst är ju om man gör jobbet själv då får man det exakt som man vill ha det  ;D

Mikael i alla fall så ser dina ben goda ut och du har gjort ett gott jobb säger min magkänsla och det är ju inte lätt att få tag på rätt "start" alltså råvara och då är det det man får se till.

Kör så det ryker Bryggens. ;D ;D ;D

Jag har alltid undrat frå vart dit namn kommer eller ditt alias.

din BBQ kompis /roffekock

Matforum är bäst

bryggens

2009-04-05 09:07 #212 Last Edit: 2009-04-05 15:33 by bryggens
Kom ingenstans med din länk.
Så här såg benen ut på ett ungefär:http://www.svenskkottinformation.se/styckning_420/2/

Sweber

bryggens

Citat från: roffekock skrivet 2009-04-04 19:41

Mikael mitt falköga säger mig att dina kamben är tyvärr revben

Är det så här du menar att dom ska se ut? Jag tänkte mig mera som Baby Back Ribs.
Den här styckningsdetaljen har jag nog aldrig sett förut.

roffekock

Jag kontrar med att det är helt fel produkt här har du förmodligen en clubsteak som skiljer sig "en aning :D)från kamben.

Bilden på dina kamben ser rätt ut men för mig personligen är det för lite kött.

Men denna bild har ju inget med dina första grillade kamben dom du visar där är mycket längre därav att jag trodde att dina ben var revben.

/rolf
Matforum är bäst

bryggens

Nu ska vi se.
Eftersom det var som jag tyckte bra pris så köpte jag två förpackningar.
49,90/kg.
Bild på vad jag köpt:

roffekock

Ser bra ut fast man ser benen (skiner igenom) och det innebär för lite kött. Länken som inte funkade lägger vi ner utan du kan se denna i stället.
Du ser här att det är mer så jag vill ha det.

http://www.youtube.com/watch?v=KdGPVgTgHeU

/rolf
Matforum är bäst

BBQforever

Biifogar en länk som vissar på ett rätt bra sätt att fixa benen, med Chris Mark.

http://videos.kansascity.com/vmix_hosted_apps/p/media?id=1872667

Nu då jag är på hugget bifogar jag  ett par andra trevliga filmlänkar.

http://videos.kansascity.com/vmix_hosted_apps/p/media?id=1796609&genre_id=839

Sist men inte minst en riktig höjdare.Korven som används är kanske inte den billigaste men mycket god.

http://www.youtube.com/watch?v=dIS73NmZBco

roffekock

Utomordentligt bra filmer som visar med all tydlighet det jag har försökt att få fram.

Tack o bock.

/rolf

ps mer köttpåbenenrörelsen när startar den, typ camillas matuppror ;D
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser