Glaze

Startat av Urban, 2007-05-21 21:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Startar en ny tråd där frivilliga gärna får lägga ut recept på glaze.
Personligen så är jag mycket fötrjust i glaze gärna rökiga typer.

Andreas

Finns det inte många goda färdigblandade glace i butiken också? Jag skulle gärna få lite rekommendationer på sådana.

Nåt jag funderar på också är att ibland sägs det att man ska hålla på och penska glace på maten hela tiden under grillningen och ibland bara just innan det är klart. Jag brukar inte pensla hela tiden, men blir det på något sätt godare av det?
Den som inte frågar får inga svar.

Kurtson

Jag ÄSKAR santa maria pineapple glace, PERFEKT till spareribs.
bara pensla på och fräsa in mot slutet av grillningen 2-3 ggr / sida.
är urgott som kall rätt också.

den som kan uppbringa recept på denna glace vinner ära i mina ögon!
vi gör av med kanske 40-50 stycken flaskor om året.

agnetasch

Jag köpte faktiskt en honungsglace häromdagen.Det är Svensk Honungsförädling AB som gjort den o plötsligt ville jag stödja något som lät så rejält o lokalt.Det finns med smakerna timjan, BBQ o lemon(tog jag)Den var rätt god o en stor fördel är att den är rätt lätt att imitera;den har en rätt utförlig innehållsförteckning(förlåt Svensk Honungsförädling AB)men 33:- för 250 ml tycker jag är dyrt.

Andreas

Aha! Har du lyckats imitera den eller är det ett framtidsprojekt?

Kurtson: När du äter dina spareribs med pineapple glace på vad har du då för andra tillbehör?

agnetasch

Framtidsprojekt,återkommer med recept.

Kurtson

TILLBEHÖR?????
Behövs inte!
Möjligtvis lite hushållspapper och tandpetare... :-)

Vi har antingen ris, potatis kokt, eller klyftpotatis (oftast)

agnetasch

Den va bra...hushållspapper o tandpetare som tillbehör..haha.

Urban

Citat från: Kurtson skrivet 2007-05-22 21:42
den som kan uppbringa recept på denna glace vinner ära i mina ögon!
vi gör av med kanske 40-50 stycken flaskor om året.

Var på COOP Forum idag varvid jag såg den dära glazen. Den betingade ett pris på ca:20 kr det kan ha varit lite mer också.
Det innebär att du på ett år bränner ca:1000 pix på denna Glaze :-).

Jag är motiverad att prova den!

Jonas

Här är ett recept på Ginger glaze. Jag har använt det här receptet som grund och sen tillsatt tex svartavinbär, mango mm.

1 dl socker
½ dl äppelcidervinäger
4 dl kycklingbuljong
50 gr ingefära. Skalad och fint strimmlad
1 vitlöksklyfta tunt skivad
1 msk tunt skivad chili peppar

Smält sockret till ljus karamell. Häll i vinäger och buljong. Koka upp och skumma av.
Lägg i ingefära, vitlök och chili. Sjud i ca 20 min. Smaka av och red av med maizena.
Har snott receptet ur en kokbok som heter Eat the heat av Jonas Borssén.
I den finns det många roliga recept på glazer och andra heta saker.

Andreas

Tack så mycket. Vad passar den bäst till för kött tycker du?

Jonas

Till det mesta, Lax, fläsk, kycling.
Sätter man i tex svartvinbär så passar den utmärkt till anka.

agnetasch

Av misstag lyckades jag kopiera Santa Marias Sweet Pinapple Glaze(tror jag);jag gjorde en ananaschutney som aldrig tog slut,så jag satte passerstaven i den,hällde den på flaska o glömde bort den.Igår inhandlade vi den "riktiga" glazen för att prova.Då hittade jag ju "pirat-glazen" o provsmakade båda.Ingen större skillnad på smaken,men konsistensen på "piraten" var något grynigare p.g.a äpplet,det kan man kanske skippa likaså kan man låta bli maizenan.Jag har inte testat pirat-glazen på grillen än,men funkar det är det ett billigt alternativ,det blev massor.Receptet på chutneyn:

Äppel- och ananaschutney
100 g färsk eller konserverad tärnad ananas
(1 skalat tärnat äpple)
1 finhackad gul lök
½ finhackad färsk röd chilifrukt med kärnor
2 dl råsocker
4 dl ananasjuice
1 dl vitvinsvinäger
1 finhackad vitlöksklyfta
(Maizena till redning)
Blanda alla ingredienserna utom maizenan i en kastrull. Låt koka i 10 minuter.(Red av med maizena till en simmig konsistens)
Plocka fram passerstaven eller matberedaren..........

Andreas

Tack! Vad använder du för slags ananasjuice?

agnetasch

Det var en vanlig 1-l PP,God Morgon eller vad dom heter.KAN hända att det var en ananas/apelsin.

Urban

Hoppas att Herr Kurtson testar din Glaze Agneta...
Jag tycker att sammansättningen låter som en trovärdig annanasglaze faktiskt!

Kurtson

Citat från: Urban skrivet 2007-05-23 20:03
Var på COOP Forum idag varvid jag såg den dära glazen. Den betingade ett pris på ca:20 kr det kan ha varit lite mer också.
Det innebär att du på ett år bränner ca:1000 pix på denna Glaze :-).

Jag är motiverad att prova den!

varför gör du så här? jag har aldrig RÄKNAT på vad den kostar, den kostar ju så lite då när man köper den, och frugan brukar köpa några åt gången...
hu, det är dyrt att grilla.

Kurtson

Citat från: Jonas skrivet 2007-05-24 19:57
Här är ett recept på Ginger glaze. Jag har använt det här receptet som grund och sen tillsatt tex svartavinbär, mango mm.

1 dl socker
½ dl äppelcidervinäger
4 dl kycklingbuljong
50 gr ingefära. Skalad och fint strimmlad
1 vitlöksklyfta tunt skivad
1 msk tunt skivad chili peppar

Smält sockret till ljus karamell. Häll i vinäger och buljong. Koka upp och skumma av.
Lägg i ingefära, vitlök och chili. Sjud i ca 20 min. Smaka av och red av med maizena.
Har snott receptet ur en kokbok som heter Eat the heat av Jonas Borssén.
I den finns det många roliga recept på glazer och andra heta saker.

detta skall jag testa, och DEN boken skall jag köpa.

Kurtson

fick igår webers två nya kokböcker och där finns det också lite recept att kika på om glace, skall studera dem mer i morgon.

Urban

Citat från: Kurtson skrivet 2007-05-25 23:56
varför gör du så här? jag har aldrig RÄKNAT på vad den kostar, den kostar ju så lite då när man köper den, och frugan brukar köpa några åt gången...
hu, det är dyrt att grilla.

Förlåt Kurtson.... Tänkte inte riktigt på vilka enorma konsekvenser den sk.glaze kalkylen jag gjorde skulle få på dig och din familj.. Förlåt.. Förlåt.. Förlåt.. :-)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser