Göra rent ugnsglaset

Startat av bryggens, 2008-11-08 15:35

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Har någon tips på ett bra sätt att göra rent glaset på ugnsluckan.
Jag provat ugnsrengöring, såpa m.m
Tycker inget funkar bra.

Anne

Anne's Food - min matblogg

Marie

Svinto som löddrar, helt suveränt faktiskt det är bättre än något annat jag provat. :)

Markus138

Senast använde jag grön såpa. Kladdade på i ugnen och luckan, lät ugnen gå på 60 grader i en halvtimme. Efter det rann princip smutsen bort. Kompleterade med svinto på fastbrända fettfläckar.

bryggens

Såpan har jag provat, funkar bra i själva ugnen, men när man stänger luckan rinner den bara av.
Det är riktigt fastbränt!

ena

Låter kanske väldigt mysko men fungerar över all förväntan:
Fukta tidninspapper (dagstidning, inget glättat) i aska (allra helst från björkved)...spraya ev med lite såpavatten på luckan och sedan gnuggar man med pappret...riktigt envisa ställen kan svinto vara bäst till, man kan skrapa lätt med en rakbladsskrapa på själva glaset om man tycker det behövs.
Sedan torkar man rent med såpavatten och rena trasor (och rent vatten efter det)
Man gjorde ju lut av aska förr...säkert därför det fungerar.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Har du en löstagbar ugnslucka så lägg den i blöt i badkaret eller annat stort kärl några dagar. Vatten är det bästa rengöringsmedlet (om man har tid o tålamod)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser