Var hittar man mandelmjöl?

Startat av Krista, 2010-05-04 12:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Krista

2010-05-04 12:28 Last Edit: 2010-05-04 12:33 by Krista
Har snöat in på macaroner, som resten av kak-Sverige (de syns överallt i tidningar och matbloggar) och bara måste testa gör själv. Men jag har ingen mandelkvarn. Dessutom tipsade en macaronbagare om att egenmald blir för grov ändå så finmald köpt är att föredra.

Hittar inte mandelmjöl/mald mandel på Ica, Hemköp, Coop. Google säger att det fanns på Lidl förut men där hade de inte heller (utgått ut sortimentet). Eller hälsokosten kanske? Eller måste man köpa på nätet? Nån som vet?

Macarons: http://recettes.romandie.com/get/5508/macarons_ladure.jpg

Filippa


agnetasch

Jag köpte en påse mandelmjöl på Netto i Tyskland. Man kanske kan övertala dom att ta upp det i sitt sortiment. Varenda LCHF:are letar ju med ljus o lykta efter mandelmjöl.

Ett rykte säger att mandelmjöl ska finnas på Pierias Livs i Hötorgshallen:
http://www.hotorgshallen.se/handlare/pierias-livs

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor


Filippa

och jag hittade mandelmjöl på Dagslivs Fridhemsplan igår *Ler nöjt* Det är ju inte billigt men ...

Krista

Citat från: Filippa skrivet 2010-05-06 09:52
och jag hittade mandelmjöl på Dagslivs Fridhemsplan igår *Ler nöjt* Det är ju inte billigt men ...


Köpte där jag med, tack för tipset. Nope verkligen inte, 100 g för ca 35 kr var det väl. Macaronbak hägrar :)

Krista

Macarons kan vara den roligaste och godaste kaka jag bakat :)

Igår, 17 jun-10, fanns mandelmjöl både på Pierias Livs i Hötorgshallen och Daglivs Fridhemsplan.

Anne

Jag bakar ofta macarons, men jag kör alltid med mandel mald i matberedare. Blir jättebra. Enda gången jag verkligen misslyckats var faktiskt med mandelkvarnen, det blev alldeles för ojämnt och grovt. :)
Anne's Food - min matblogg

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

David

Citat från: Anne skrivet 2010-06-24 14:30
Jag bakar ofta macarons, men jag kör alltid med mandel mald i matberedare. Blir jättebra. Enda gången jag verkligen misslyckats var faktiskt med mandelkvarnen, det blev alldeles för ojämnt och grovt. :)

Finns få saker som kan sabba en beredare lika mycket som nötter. Om man inte har en ruskigt hållbar (dyr) en kommer knivarna bli slöa och plasten kommer spricka när nätterna tumlar runt. Brukar stå en varning i alla bruksanvisningar att man absolut inte får köra mandlar.

Krista

Citat från: Krista skrivet 2010-05-04 12:28Men jag har ingen mandelkvarn.


Nu efter jul har jag en mandelkvarn :)

Har hunnit baka muffinsar och kakor med mandelmjöl, blir väldigt gott och saftigt. Måste testa göra macarons med den. Läste ett tips om att man kan dubbelmala för att få mjölet finare, alltså först mala mandlarna och sen mala mjölet igen. Skalet lossnar lätt när man klämmer på mandeln efter blötläggning i hett vatten några minuter. Skulle tro att det inte funkar att göra bortklemade macarons med mjöl på oskalade mandlar.

Andreas

Citat från: Krista skrivet 2010-05-26 14:22
100 g för ca 35 kr var det väl.


Oj! Är alltså normalt kilopris för mandelmjöl 350 kronor kilot?!
Den som inte frågar får inga svar.

Krista

Jag vet, absurt och hutlöst dyrt. Antar att det har med tillgång och efterfrågan att göra. Har bara hittat det på de nämnda två ställena i stan och det finns massa lchf-are. Säkert billigare på Lidl men där har jag inte hittat senaste gångerna jag kollat.

Andreas

Dyrt ja, låter som det kan vara en bra affär att mala själv. Vad är kilopriset för hel sötmandel? I och för sig pjollrigt skålla mandel, finns det färdigskållad och vad kostar den?
Den som inte frågar får inga svar.

Krista

Hel sötmandel kostar ca 25 kr för 200 g (ICA). Det finns skållad hel mandel (Dr Oetker har den tror jag) och den är rätt dyr, gissar att den kostar runt 25 kr för 100 gram. Annars är det helt ok småpyssel framför tv:n att klämma mandlar, påminner lite om att sprita bönor.

Man ska alltså låta dem ligga i hett vatten några minuter och sen är det bara klämma dem baktill på den runda änden så kommer den nakna mandel fram :)

Karolina

Klämma mandlar och mala dem i mandelkvarn är ett bra jobb för små flinka barnfingrar ;)

MiGa

Har provat att mala själv,först skålla sen mala.Tyckte det kändes lite fuktigt efter man malt det,va tycker ni?
Testade att torka i ugnen på svag värme sen mala en gång till men tycker att fukten finns kvar.
Hur förvarar ni mjölet sen?Sägs att nötter håller bättre i kylen.

agnetasch

Prova att torka dom några dagar mellan skållning o malning.
Jag förvarar mitt mandelmjöl i frysen.

Karolina

Finns mandelmjöl på alla Lidls? Det är ju omöjligt att hitta någon att fråga eftersom det aldrig finns personal ute i affären, och jag hittade inget mandelmjöl när jag letade själv i butiken.

Barnen har tröttnat på att pluppa mandlar och jag med.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal