Varför finns rättika?

Startat av Andreas, 2010-07-18 11:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

För en tid sen köpte jag en rättika. För den som inte vet hur den ser ut så är det en stor avlång vit rotfrukt som väger kanske ett halvkilo. Smaken är som stark rädisa. Rädisor köper man i små kvantiteter och de är goda i tunna skivor i sallader osv. Men vad sjuttsingen gör av något som smakar rädisa men är jättestort?  ???

Provade ungsrosta rättika och det blev beskt och inte alls gott.  >:(
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

LCHF:are brukar göra falsk Janssons frestelse med rättika. jag tror dock att man ska förvälla den först för att få bort den beska smaken.

Andreas

Du menar att de använder rättika istället för potatis då, har rättika alltså betydligt lägre glykemiskt index än potatis?

agnetasch

Rättika innehåller bara 2,3 g kolhydrater/100 g mot potatisens c:a 16 g.
Glykemiskt index vet jag inte, det får du fråga en GI:are om ;D

Anne

Det är vanligt i det japanska och koreanska köket. Ofta serveras den inlagd, som grönsakstillbehör.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Ah asiatiskt, nu ringer en klocka, det är rättika som används i kimchi?

Citat från: agnetasch skrivet 2010-07-20 09:39
Rättika innehåller bara 2,3 g kolhydrater/100 g mot potatisens c:a 16 g.

Ja det var stor skillnad det! Frågan är bara om det där med förvällning för att slippa beska fungerar, men det borde ju vara samma som med rädisa, nån som provat förvälla rädisa?

Filippa

Att strimla rättika och blanda med tex morotsstrimlor, rödbetor, mm är jättegott ! Det är klart att om man sätter i sig en hel rättika på en gång så kan det bli lite mycket :-)

Krista

Rå i sallad äter jag den. Så besk är den väl inte? Mest lite stickig i smaken. Köper den i turkisk/orientalisk mataffär.

annamaria

Citat från: Anne skrivet 2010-07-20 09:48
Det är vanligt i det japanska och koreanska köket. Ofta serveras den inlagd, som grönsakstillbehör.

Japp, har också ätit rättika i koreansk mat. Krispigt gott. Passar till kryddstark mat.

Andreas

Citat från: Krista skrivet 2010-07-21 11:26
Rå i sallad äter jag den. Så besk är den väl inte? Mest lite stickig i smaken. Köper den i turkisk/orientalisk mataffär.

Jag köpte min rättika på den exotiska affären Coop Forum. :)

Du äter ju din färsk och färsk uppfattade jag den inte som besk, beskan kommer kanske bara om man är dum nog att försöka ugnsbaka den. ;)

Citat från: annamaria skrivet 2010-07-21 20:03
Japp, har också ätit rättika i koreansk mat. Krispigt gott. Passar till kryddstark mat.

I rå form då eller uppvärmd?

Rå rättika har jag inga problem med, strimlad som råkost som Filippa föreslår är säkert inte alls dumt! Men om man nu vill försöka använda den i nån varmrätt fast utan att den blir besk, ingen som faktiskt provat koka den eller har några andra tips?

Anne

Nej, jag har inte provat den varm och är inte så sugen heller - jag gillar inte varma rädisor heller nåt vidare, och inte heller varm gurka. För mig ska rättikan vara just kall och krispig och kommer då till sin "vattniga rätt" eller vad man ska säga. :)
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Jag läste några trådar om "falsk" potatissallad, d.v.s  man använder kokt rättika istället för potatis. Tydligen blir rättikan beskare ju längre salladen får stå; ät den direkt, dagen efter är den inte god.
Men det verkar vara väldigt olika från rättika till rättika; individer alltså, inte olika sorter.
Fattar ingenting ???

Andreas

Beska om de får stå alltså, det var intressant, men det borde väl i så fall sådana som Anne och Filippa som brukar äta rå rättika upptäckt, eller sparar ni kanske aldrig salladen till dagen efter?

Det där med individer och inte sorter lät väldigt mystiskt, hur kan man vara säker på att det är samma sort? Jag skulle satsa mina sekiner på att det ändå rör sig om olika sorter.

Citat från: Anne skrivet 2010-07-22 12:02
Nej, jag har inte provat den varm och är inte så sugen heller - jag gillar inte varma rädisor heller nåt vidare, och inte heller varm gurka. För mig ska rättikan vara just kall och krispig och kommer då till sin "vattniga rätt" eller vad man ska säga. :)

Varm rädisa ska jag inte säga nåt om men varm gurka är faktiskt inte alls tokigt, det är det i nån kycklingrätt jag gjort några gånger.

Det måste ju gå att använda rättika i varm mat så att det blir gott, det här börjar kännas som en utmaning!

annamaria

I den koreanske maten så var det marinerad kyckling och sen ett gäng olika råa grönsaker + sås och ris som blandades på tallriken. Tydligen vanlig sätt att äta den koreanska maten.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2010-07-23 10:24Det där med individer och inte sorter lät väldigt mystiskt
Det verkar finnas runda eller avlånga rättikor, det var nog det som menades med sort. Sen avhandlades bara individer av den avlånga sorten.

Andreas

Jag förstår, borde det då inte kunna finnas flera underarter inom släktet avlånga rättikor?

Citat från: annamaria skrivet 2010-07-23 19:38
I den koreanske maten så var det marinerad kyckling och sen ett gäng olika råa grönsaker + sås och ris som blandades på tallriken.

Du har ingen aning om vad maträtten hette så kanske man kan söka fram nåt recept på nätet?

Nu har jag i alla fall hittat ett recept med tillagad rättika, det kommer från Marcus Nemrin på Sofiero slottsrestaurang och serveras det på en slottsrestaurang borde det väl vara någorlunda gott? Smörkokt rättika i dill med halstrad gös: http://www.ewerman.se/modules/core/downloader.php?fileid=421&filename=April-r%C3%A4disor_och_r%C3%A4ttika.pdf Få se om jag vågar mig på att smörkoka rättika nån gång framöver.

annamaria

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser