Croc-Pot

Startat av agnetasch, 2011-05-05 16:34

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

2011-05-05 16:34 Last Edit: 2011-05-05 17:30 by Hasse
JAG VILL OCKSÅ HA EN CROC-POT!! Det har jag önskat mig i 20 år. Jag visste inte att dom kommit till Sverige.
Kan man med o ge sin man en sån i födelsedagspresent? Det är ju han som släpar hem viltet som är lämpligt att lagas till i en sån ;D
Men vilken storlek ska man välja. Normalt är vi ju 2 personer som lagar kanske 4 portioner (äter 2, fryser 2) Ska man satsa på en större för kalas? Eller är det onödigt?
Varför valde du den storleken du valde Camilla?


(Hasse klippte ut detta inlägg från tråden Svenska Matbloggar och skapade en ny tråd.)

camillak

Hej!

Jodå, nu finns Slow Cookern Crock Pot att köpa i Sverige! De säljs hos Järnia, men min Crock Pot kommer från Acretos webbsida som du hittar här: http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=acreto&gid=42

Vi är också bara 2 personer i familjen, men vi har även med oss matlådor till jobbet. Därför tyckte jag den stora såg bra ut, kanske mest för att jag gillar den ovala stengodsgrytan mycket bättre än den runda. Tycker den formen är bättre till stekar och kyckling t.ex.

Jag har bara använt min "potta" vid två tillfällen än då den är alldeles ny, men nu i helgen ska jag testa den igen ett par gånger, så du får väl titta in på  min matblogg för att se hur det går för mig! ;) http://www.camillak.com.

Jag är verkligen supernöjd!
Tycker absolut du kan köpa en "potta" till din man i present!  :)
Det ska bli spännande att höra hur det går för dig! // Camilla i Motala

Hasse

En Crock Pot verkar vara en pryl som passar min matlagning. Långsamma långkok i gryta.

Men vad är det egentligen som gör en sådan överlägsen en vanlig gryta med svag värme på spisen?

bryggens

Jag har också väntat på detta!
Då är frågan: ska man ha en med timer eller är det onödiga pengar?

agnetasch

Är inte timern inbyggd? Är den inte det ska jag ha det, det är väl själva vitsen; att kunna gå ifrån.
Bra info Camilla; oval form är ju bättre till just stekar o kyckling (våra livrätter)

Filippa

Har inte hunnit klämma och känna än men hur funkar det ? In med sladden i uttaget, ställ gradantal och sedan antal timmar ? Och hur funkar de utan timer ?

camillak

Ska försöka svara så gott jag kan på frågorna. (jag är ju en relativt ny Crock-Pottare efter att endast ha använt den i 1 vecka då jag har lagat 4 rätter i "pottan")

"Men vad är det egentligen som gör en sådan överlägsen en vanlig gryta med svag värme på spisen?"

Du kan inte på en och samma hand jämföra en potta och en kastrull. Pottan kan du fixa till på morgonen, eller redan kvällen innan och sen förvara i kylskåp över natten, för att sen köra igång den på morgonen när du går till jobbet. Hinner du inte hem tills pottan är färdig så håller den maten varm till dig med sin varmhållningsfunktion! Den drar endast så mycket el som är jämförbart med en glödlampa, behålla aromer och näringsämnen bättre eftersom ingenting kokar bort. En sak till är att om du lagar kyckling/kött och grönsaker i samma gryta så blir köttet så mört att det ramlar av sina ben..men grönsakerna/potatisen är inte sönderkokt!

"Har inte hunnit klämma och känna än men hur funkar det ? In med sladden i uttaget, ställ gradantal och sedan antal timmar ? Och hur funkar de utan timer ?"

Det funkar exakt så som du beskriver. Sätt i sladden. Vrid på vredet för hög eller låg effekt...samt vredet för tid. Klart!
Jag själv skulle inte välja en potta utan timer. För mig skulle då vitsen med det hela försvinna..att kunna gå till jobbet och komma hem till en gryta nylagad mat!

camillak

Min 27åriga dotter kom hit och lånade min Crock Pot igår kväll, och nu läser jag detta på hennes statusrad på Facebook. Det säger väl allt om pottan eller? :)

"Terese Karlsson:
Jaha... Resultatet av långkoket blev mycket överraskande! Så god kyckling har jag inte ätit någonsin :) Imorgon blir det köttfärsås. Mamma: Jag lånar den uttröttade en dag till!" ;)

agnetasch

Det där med kycklingen lät ju spännande! Hur gjorde hon den?

Andreas

Citat från: camillak skrivet 2011-05-09 17:45
Den drar endast så mycket el som är jämförbart med en glödlampa


Vad har den för effekt?

Citat från: camillak skrivet 2011-05-09 17:45
En sak till är att om du lagar kyckling/kött och grönsaker i samma gryta så blir köttet så mört att det ramlar av sina ben..men grönsakerna/potatisen är inte sönderkokt!


Det låter för bra för att vara sant! ??? Är det din egen erfarenhet eller har du hört det någonstans?
Den som inte frågar får inga svar.

camillak

Andreas:
En Crock-Pot använder bara mellan 75 och 150 watt el på inställningen Låg,  som är den inställning jag alltid använder mig av. På HÖG effekt drar den mellan 150 och 210 watt.

Detta är absolut min egen erfarenhet..men jag ska villigt erkänna att jag var skapligt skeptisk till att börja med.  // Camilla

camillak

Agneta: Missade att svara dig. (Har inte lärt mig än hur man kopierar in era frågor i mitt eget svarsmeddelande!?)

Dottern tog kycklingdelar som hade kryddats..lade dom i pottan med lök, mörötter och 1 dl ganska stark kycklingbuljong.

Jag har också lagat hel kyckling vid ett tillfälle och gjorde på ungefär samma satt. Har inte hunnit blogga om det än men har försökt ta mig tid till det inom kort. Du får hålla lite koll i min matblogg. ;)  http://www.camillak.com

Har även ett nytt meddelande från min dotter som fortsätter prova min Crock-Pot:
Vill bara dela med mig ;) Idag har jag gjort köttfärssås i Crock-potten. Och det blev lika lyckat som kycklingen jag gjorde igår! Köttfärssåsen bli mycket mustigare och mer smakrik än vanlig köttfärssås i panna. Själva köttfärsen blir inte lika "kornig" det smälter liksom i munnen. Att laga mat på det här sättet är SÅÅ bra och speciellt om man har småbarn i hushållet! Min lilla Edith som är 1½ år kan tex. sätta i halsen av vanlig köttfärssås men inte en enda gång av den här, jag kan också berätta att den lilla damen haft en sond i näsan pga matvägran under en lång tid och hon har ätit med mycket god aptit i två dagar nu! Jag måste erkänna att jag blivit frälst ;) . Terese

Hasse

Citat från: camillak skrivet 2011-05-11 17:49
En Crock-Pot använder bara mellan 75 och 150 watt el på inställningen Låg,  som är den inställning jag alltid använder mig av. På HÖG effekt drar den mellan 150 och 210 watt.


Fast en spisplatta drar inte mer om den är inställd på svag värme. En gammaldags glödlampa förbrukar normalt 40 - 60 W, och en modern lågenergilampa endast c:a 10 W.

Därmed inte sagt att Crock Pot är en dålig pryl, men att den sparar energi är inget argument som håller riktigt.

(Här kan du läsa hur man citerar:)
http://matforum.se/index.php?topic=180.0


camillak

Citat från: Hasse skrivet 2011-05-11 18:08
Fast en spisplatta drar inte mer om den är inställd på svag värme. En gammaldags glödlampa förbrukar normalt 40 - 60 W, och en modern lågenergilampa endast c:a 10 W.

Därmed inte sagt att Crock Pot är en dålig pryl, men att den sparar energi är inget argument som håller riktigt.

(Här kan du läsa hur man citerar:)
http://matforum.se/index.php?topic=180.0




Du har säkert helt rätt i det du skriver Hasse..och för mig personligen så har effekten absolut inte prio 1, utan för mig är det matens kvalitet + att den lagas medan jag är på jobbet som är det enda viktiga!  :)

Tack för att du lärde en nykomling som mig att citera (testar om jag gjort rätt)!

agnetasch

Citat från: camillak skrivet 2011-05-11 17:56Du får hålla lite koll i min matblogg. ;)  http://www.camillak.com
Tro mig, det gör jag. Jag är verkligen intresserad av en "potta" o har varit det sedan jag var i USA o såg min systers. Toppen att kunna sätta på maten o sen åka o bada eller shoppa hur länge man ville. När man sen kom tillbaka trött o hungrig; voila, bara att ösa upp ur grytan.
Tyvärr har vi ingen ström framdragen just där jag vill ha "pottan" men vi jobbar på det.


Ulf Stjernberg

Hej!

Bor i USA för tillfället och Croc-pot:ar ganska mycket fast dom jag använder har något annat märke.
Har precis lagt ner middagen som är en köttfärsås såm står och lagar till sig.

Vi har nog en 3-4 Slow cookers som används ganska flitigt och det är riktigt kul att testa fram nya härliga grytor och maträtter.

Följer tråden med nyfikenhet!

Andreas

Kul höra av dig Ulf! Vore intressant höra exakt vad det är för märke på den du använder så kanske den går att hitta på nätet.

Citat från: agnetasch skrivet 2011-05-11 18:19
Toppen att kunna sätta på maten o sen åka o bada eller shoppa hur länge man ville. När man sen kom tillbaka trött o hungrig; voila, bara att ösa upp ur grytan.


OK att laga sakta. Men jag har svårt förstå detta varmhållningstänk. I åratal har man talat om att varmhållning av mat inte är bra då man tappar både smak och näringsämnen, att skolmat och sjukhusmat lagad i storkök och sen uttransporterad till värmeskåp och får stå några timmar blir torr och tråkig i konsistensen. Vad är skilladen på det och en sån här långsamgryta?  ???
Den som inte frågar får inga svar.

Ulf Stjernberg

Citat från: Andreas skrivet 2011-05-12 09:45
Kul höra av dig Ulf! Vore intressant höra exakt vad det är för märke på den du använder så kanske den går att hitta på nätet.


Hejsan!

Dom som jag har är av märket Hamilton Beach och hemsidan finns här: http://www.hamiltonbeach.com/

Tycker att dom fungerar riktigt bra.


agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2011-05-12 09:45Vad är skilladen på det och en sån här långsamgryta?  ???
Ingen skillnad alls om man kör varmhållningen i pottan för länge. Men själv ser jag inte varmhållningen som den viktigaste delen i pott-kokningen utan att pottan slår av sig när man vill. Bra om man inte har någon programmerbar spis.

Andreas

Jo det är ju både sant och praktiskt.

Citat från: Ulf Stjernberg skrivet 2011-05-12 15:58
Dom som jag har är av märket Hamilton Beach och hemsidan finns här: http://www.hamiltonbeach.com/


Tack för länken.

Ah en sån där Set 'n Forget® 6 Qt. Programmable Slow Cooker MODEL: 33966 med köttermometer var intressant.

http://www.hamiltonbeach.com/products/slow-cookers-programmable-slow-cookers.html
http://useandcares.hamiltonbeach.com/files/840161402.pdf

Den går alltså över till varmhållning när köttbiten har den temperatur man önskar.

Men det verkar tyvärr inte som man kan välja temperatur i själva grytan. En sån modell skulle man hittat, det vore en riktigt användbar produkt.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal