Limesalt

Startat av agnetasch, 2011-08-02 17:27

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Affärskedjan Oil&Vinegar har ett limesalt; Fleur de sel with zest of lime (vilken språkmix) Det är ett salt med en lite unken limearom som jag bara älskar.
Nu finns tydligen inte O&V längre i Göteborg utan vill jag ha det limesaltet får jag åka till Malmö eller Jönköping. Eller skicka efter från USA. Båda varianterna verkar lite överkurs.
Nu funderar jag om jag ska försöka göra limesalt själv med hjälp av grovsalt o limeskal. Är det någon som har ett hum om proportionerna; hur mycket lime till hur mycket salt o hur länge ska skalet ligga i saltet? Ska man ha i limesaften?

Mickan

Jag har gjort limesalt. Tog 1 lime till 1 dl flingsalt. Allt skal, rivet på microplane och saft av halva frukten. Blandade allt försiktigt, strödde ut på bakplåtspapper och lät torka. Gott!

Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Tack! Du är en ängel! Nu ska det tillverkas limesalt så det visslar om det ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal