Bearnaisesås

Startat av Urban, 2007-07-16 18:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Ibland när man inte har tid, eller helt enkelt inte ids röra ihop sin egen bearnaisesås så blir det lättaste alternativet att köpa färdig "bea" från affären.
Men det finns ju som sagt en hel drös av olika märken... En del ska man röra ihop själv (pulversås), medans andra märken är färdiga att severa direkt.
Vilken sort skulle ni rekommendera mig att köpa?, och vilken skulle ni absolut inte rekommendera?.



Anne

Jag gillar.. eh.. Spisa heter den nog, färdig kall sås i vacuumpåse. Den är inte alls dum, lite mild i smaken.
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

Spisa är god.. de har flera såser som alla är goda.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

kryddburken

2007-07-16 20:17 #3 Last Edit: 2007-07-16 20:25 by kryddburken
Jag kan ge betyg på värsta & bästa i "färdig-väg"! :-) Har provat de flesta men ingen som gett mig nån vidare "åhhh"/"wooow" eller "ojdå"-upplevelse!! Hemmagjort ÄR bäst!

VÄRST :
Blå Bands tetra går bort direkt! Syns inget "grönt" från persilja i såsen över huvudtaget! Färgen är limegrön & stänk från svartpeppar syns tydligt??!!

BÄST :
Knorr´s pulver bea är kanon!! BETYG = 5! Rätt färg, konsistens & utseende, grön persilja finns! + rätt smak!

Sen föredrar jag egenhändigt hemmakokt äkta bearnaisesås! Så himmelsk gott!! Slår allt även att det tar lite tid!!

agnetasch

kryddburken:varför tycker du att det är så viktigt med persilja i bearnaisesås?Räcker det inte med dragon,den för mig viktigaste kryddan i bearnaise?

kryddburken

Citat från: agnetasch skrivet 2007-07-17 09:28
kryddburken:varför tycker du att det är så viktigt med persilja i bearnaisesås?Räcker det inte med dragon,den för mig viktigaste kryddan i bearnaise?


Tycker att persilja ger fint färgstänk i såsen! *S* Men håller med dig det är dragon som gör smaken! :-)

Urban

Jag åt ridderheims delikatess bearnaisesås förra veckan.
Det var en klart godkänd (färdiglagad) beasås som var krämig och hade en fin smak av dragon samt en lagom syra från vinäger

agnetasch

Bara för att jag läst den här tråden var jag ju tvungen att köpa en burk bearnaisesås när jag var o handlade.Det var på Martin Olsson jag köpte Lohmanders kylda bearnaise(den finns på Hemköp också)Mannen blev väldigt förtjust i den o jag tyckte den var OK,precis så där jolmig som en bearnaise ska vara o med äckelkänslor som inställer sig när man ätit en aning för mycket ;D

Urban

Lohmanders bea är en riktigt god bearnaisesås! :P. Det är nog en av dom bästa man kan köpa om man inte orkar sno ihop en sjäv.

Andreas

Läser ni innehållsförteckningen på era köpta såser nåt? Hade varit intressant att höra vilken färdig sås som är mest lik "riktig" bea i innehåll / "renast".
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Hemmalagad bearnaise enl Wikipedia:
Smör,äggulor,scharlottenlök,dragon o vinäger

Lohmanders bearnaise:
Ägg, rapsolja, smörarom (essens, ej smör), emulgering E322, karoten E160a, ättika, vinäger, salt, kryddor, tamarinder.

Vad kan man dra för slutsats av detta?  ???

Urban

Jag tror att nästan all bearnaisesås som finns att köpa på affären är oljebaserade istället för smör.. Kanske blir hållbarheten kortare med smör?.
Jag googlade på smörarom och fann att det kemiska namnet för smörarom är "diacetyl"

http://mesh.kib.ki.se/swemesh/show.swemeshtree.cfm?Mesh_No=D02.522.296.400&tool=karo

Undras om diacetyl är nyttigt ???

Anso

Citat från: agnetasch skrivet 2007-07-26 18:13
Vad kan man dra för slutsats av detta?  ???


Att mjölkallergiker kan njuta också ;)

Andreas

Agneta: Tamarinder - är det samma som sådan där syrlig tamarindpasta? Förstår inte varför något som redan innehåller vinäger behöver sådant.

Urban: Tror du inte snarare det handlar om att kapa kostnader än hållbarhet - olja är väl bra mycket billigare än smör? Du menar att det knappast finns nån färdig sås som innehåller äkta smör, det lät ju trist - en sådan skulle jag vilja hitta.

Egentligen borde ju just smörsmaken då bli bättre i en pulversås där man tillsätter eget smör än i en färdig sås med olja.

Ang. diacetyl står det på länken du skickade att det bildas bl a vid öljäsning, det kan inte vara så onyttigt då va? ;) Eller jo det kanske det kan... http://en.wikipedia.org/wiki/Diacetyl Tydligen har arbetare i fabriker där det tillverkats drabbats av obotliga lungsjukdomar. I Terminator-guvernörens hemtrakter ropas det visst på förbud mot användning av diacetyl.


Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Ganska säker på att Jesses såser innehåller riktigt smör: http://www.jessesdeli.com/ (usel hemsida, dock.)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Tack för tipset Anne! Vilka butiker säljer deras produkter?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Andreas: Visst är det en ekonomisk aspekt att inte använda smör istället för olja det har du helt rätt i.
Men om man använder olja istället för smör vilket förlänger hållbarheten så känar väl företagen förmodligen mera pengar på det också förmodar jag.

Anne

Andreas, jag har sett dem på vår Ica Maxi. Mest har jag stött på dem på matmässan på hösten, och provsmakat - de smakar verkligen ganska likt hemlagade. Med MASSOR av fett, tyvärr. (Men så är det ju.)
Anne's Food - min matblogg

smokehead

Citat från: Urban skrivet 2007-07-23 16:37
Lohmanders bea är en riktigt god bearnaisesås! :P. Det är nog en av dom bästa man kan köpa om man inte orkar sno ihop en sjäv.


Kan bara hålla med där. Den bästa färdiga Bea som går att köpa.

Andreas

2007-08-11 11:25 #19 Last Edit: 2007-08-11 12:16 by Andreas
Jag och Urban pratade i onsdags med en representant för delikatessfabriken http://www.delikatessfabriken.se/ på Noliamässan i Umeå som tillstod att oljan var en kostnadsfråga men han hävdade också att konsistensen blir bättre med olja och att bea med olja inte fastnar i gommen.

Edit: det var så sant, han vi talade med sade att deras bea hade blivit rekommenderad av kocklandslaget och dessutom hade den vunnit nåt test nyligen i "någon gourmettidning". Någon som kan bekräfta detta?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal