fjoll knivar.....

Startat av jockefors, 2012-06-02 20:47

Föregående ämne - Nästa ämne

jockefors

hej undra hur många jag retar nu...men har jobbat i kök 20 år å sett dyra å fina knivar som varit så slöa att dom max går att nyttja som smörknivar...har en egen ide om detta....har skälv kört med både dyra å billiga knivar å kommit fram till att skillnaden inte e så stor...alla knivar blir slöa oavsett vad dom kostar.......

skulle hälldre se att folk lärde sig slipa grejerna dom ska jobba med en fräch å nyslipad billig hackman/fiskars  kniv är mycket mer använbar än en slö mac eller globakniv....

kör perssonligen hällst med soligen,frost å viktorinox knivar då dom e hyfsat billiga å funkar bra ...frost måste va den kniv som underskattas mäst av alla knivar

webguide

Då retas jag tillbaka, det heter fjollknivar, inte fjoll knivar. :)

Men ja, om man inte tar hand om sina knivar så blir de slöa, jag stålar mina knivar innan jag använder dem och efter att jag har använt dem. Genom att göra så behöver jag slipa dem max 1 gång/år nu är det 1,5 år sedan jag slipade dem. Så nu är det nog dags igen.

jockefors

hej ...joo så e det ju slipar man kniven å håller efter den med brynstålet funkar dom oavsett om dom kostar 129kr eller 3000kr..kniven jag gillar bäst hemma är en 89kr Hackman som ändå e riktigt bra

har byggt knivar i nått år samt jobbat med knivar hela min tid som kock å det verkar va nån form av komplex som vissa har att kniven måste kosta xxx tusen kronor för å va bra...
Retade mig på en lirare som nog hadde knivar för 10 000 kr men ingen av dom gick använda pga att liraren inte klarade av å slipa sina knivar......vore bättre för han å köpa fiskars knivar

vi har ett svenskt stål från sandvik som heter 12c27 å är nog bland det bästa stålet som finns just för å tillverka knivar,amrekanska knivmakare gillar det skarpt.
Mora använder det till flera av sina knivar+ Helle å Bruchletto med,tyvär har väl moras andvänning "sänkt" hipp facktorn på stålet...men det e lika fullt ett väldigt bra stål

tycker perssonligen att det är bättre med ett lite mjukare stål som går att få vasst på ett lätt sätt = skärpstål 

än å ha ett väldigt hårt stål som måste maskin bearbetas för å få det vasst ...lättare å dra på kniven 1-2x per dag å den blir vass än å pula på med ett superhårt stål som inte med vanliga medel går att vässa

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser