Whisky

Startat av Urban, 2007-04-24 20:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne

Nej, särskilt unik skulle jag inte säga att den är. Eller ja, lika unik som alla andra sorter - alla har ju sin egen karaktär. Men det är inte så att Mackmyra är MER unik. :)

Andreas - tja, 01:orna säljs för 5000:- till privata samlare, så det känns som en skaplig investering. Vi har inte köpt våra flaskor för att dricka - i alla fall inte förrän vi har alla sex preludiorna.

Och vi har betydligt dyrare i samlingen.. :)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Hur förvarar ni whiskyn ni samlar på?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Citat från: Anne skrivet 2007-05-03 11:05
Och vi har betydligt dyrare i samlingen.. :)

Skulle du kunna berätta lite om vilka sorter som ingår i din samling?.

Anne

Andreas - åh, de står i ett skåp... vanliga flarrorna står med resten i barskåpet, mackmyrorna står för sig (för de får inte plats annars). Inget speciellt. Jag tycker inte att flaskor är några vidare inredningsdetaljer, så de står inte särskilt synligt.

Urban - maken gillar Doublewoods, så vi har ett par sådana, Oban och Balvenie har jag för mig. Sen har vi nån Single Cellar (En Glenmorangie?), och nån Single Barrel också. (Balvenie igen, har jag för mig.) Och en 25-årig Bowmore, som är riktigt bra.

Åker via Heathrow snart igen, så får se vad vi kan komplettera med...

Andreas

Citat från: Anne skrivet 2007-05-07 07:36
Andreas - åh, de står i ett skåp... vanliga flarrorna står med resten i barskåpet, mackmyrorna står för sig (för de får inte plats annars). Inget speciellt. Jag tycker inte att flaskor är några vidare inredningsdetaljer, så de står inte särskilt synligt.

Så du gör inget särskilt för att få whiskyn att bevaras bättre då du samlar lite finare sorter som kanske skall stå många år..? Nån skillnad borde det rimligen göra.

Anne

Nej, whisky är inte som vin på det sättet. De lagras inte i flaska. De ska inte stå i solsken, eller alltför varmt, men det är väl ungefär allt.. Och i synnerhet flaskor med naturkork SKA förvaras stående, så inte whiskyn tar smak av korken. Helt olikt vin, alltså. De vinner inte på lagring, så att säga.

Andreas

Citat från: Anne skrivet 2007-05-07 11:49De vinner inte på lagring, så att säga.

Nä precis, men tror du inte att de håller aningen bättre om de förvaras kallt?

Anne

Nej, oöppnade flaskor ska det inte göra någon skillnad på alls, och öppnade flaskor tror jag inte heller påverkas nämnvärt - men de ska ju drickas ur förhållandevis fort. (Ja, nåt år har man väl på sig..)

Urban

Balvenie är en av mina favoriter också!. Oban är också god men är ingen Doublewood så vitt jag vet.
Har dom kanske en sådan som specialprodukt?. Vad är det för speciellt med "single Cellar"?.

Med "single barrel" menar du att Balvenien endast lagrats på ett fat i stället för två som normalt, eller ligger whiskyn fortfarande i ett fat?. Jag håller med dig angående 25 årig Bowmore.. Den är verkligen riktigt bra!.
Citat från: Anne skrivet 2007-05-07 07:36
Urban - maken gillar Doublewoods, så vi har ett par sådana, Oban och Balvenie har jag för mig.
Åker via Heathrow snart igen, så får se vad vi kan komplettera med...

Anne

Jodå, vår Oban är en Doublewood. De flesta har ju börjat släppa tvåfatslagrade nu, men tyvärr säljs nästan inget i Sverige. Balvenie finns väl i vanliga varianter också? Men Doublewooden är lite extra god...

Single Cellar - whiskyn kommer bara från en viss källare på distelleriet, som ligger närmast havet. Den anses ha lite annan karaktär.

Med single barrels kommer allt ifrån samma fat, annars blandar man ju olika fat för att få "rätt" karaktär. Står mer här:
http://www.balvenie.com/range/singlebarrel_15yo.html

Urban

Ok, att Oban hade en Doublewood var en nyhet för mig.. Mycket intressant!.

Tror du att det är andra destillerier än Balvenie som gör på detta vis.. Alltså blandar ihop Whisky från olika fat för att få samma karaktär?

Att dom använder rörsocker för att få samma nyans på färgen visste jag, men dock inte detta. Också Intressant!.

smokehead

2007-05-09 22:22 #31 Last Edit: 2007-05-09 22:27 by smokehead
Eftersom jag är en stor idol av Rökig Ö-whisky måste jag rekommendera Smokehead. Mycket prisvärd, kostar 369:-. Har blivit en favoritwhisky ihop med Ardbeg Uigeadail.
En annan budgetwhisky som smakar rök är Macleod's Islay. 318:- är priset för den.

Däremot har jag inte provat Ardbeg Airigh Nam Beist, Kallas "The beast".  Skall vara något i hästväg vad gäller rök och tjära. Någon som provat denna och kan berätta?

Urban

Citat från: Anne skrivet 2007-05-10 08:03
Jamen oh ja - alla. Det är standard. :)
Citat från: smokehead skrivet 2007-05-09 22:22
Eftersom jag är en stor idol av Rökig Ö-whisky måste jag rekommendera Smokehead. Mycket prisvärd, kostar 369:-. Har blivit en favoritwhisky ihop med Ardbeg Uigeadail.
En annan budgetwhisky som smakar rök är Macleod's Islay. 318:- är priset för den.

Däremot har jag inte provat Ardbeg Airigh Nam Beist, Kallas "The beast".  Skall vara något i hästväg vad gäller rök och tjära. Någon som provat denna och kan berätta?

Tjena Smokehead!. Så du var Isla-Whisky diggare också.. Kul!. Då är vi två då :-).
Den sistnämnda har jag bara hört talas om på en whiskyprovning jag var på för några år sedan.
Ardbeg ville visst skapa världens rökigaste Whisky. Den vill jag jättegärna smaka.

Mcleod´s Isla är vekligen prisvärd.. Brukar köpa en sån lite då och då.
Men smokehead har jag aldrig hört talas om.. Finns den i beställningssortimentet?
Vilket distrikt kommer den ifrån?
Bowmore gör en Pure Malt Whisky som också är riktigt prisvärd, den kostar under 300´ingen men tyvärr så kommer jag inte ihåg namnet just nu. Ska kolla upp det senare.

smokehead

Citat från: Urban skrivet 2007-05-10 18:22
Tjena Smokehead!. Så du var Isla-Whisky diggare också.. Kul!. Då är vi två då :-).
Den sistnämnda har jag bara hört talas om på en whiskyprovning jag var på för några år sedan.
Ardbeg ville visst skapa världens rökigaste Whisky. Den vill jag jättegärna smaka.

Mcleod´s Isla är vekligen prisvärd.. Brukar köpa en sån lite då och då.
Men smokehead har jag aldrig hört talas om.. Finns den i beställningssortimentet?
Vilket distrikt kommer den ifrån?
Bowmore gör en Pure Malt Whisky som också är riktigt prisvärd, den kostar under 300´ingen men tyvärr så kommer jag inte ihåg namnet just nu. Ska kolla upp det senare.

Smokehead finns i ordinarie sortiment och är en Islay whisky. Bör finnas i varje whiskyentusiasts skåp.

Urban

Kikade in på systembolagets Internetsida och sökte på Smokehead.
Den hade säljstart 2007-03-12, så det är inte så konstigt att jag inte hört talas om den än.
Har inte sett den i Umeå än så länge heller, men som tur är så kan man beställa i butik.

Urban

Jag frågade även Jonas Lilja om Whisky´n Smokehead som jag blev rekommenderad att köpa.
Han sade att det var en god whisky men dock ganska så ung i smaken.

Smokehead är en Isla Whisky, men den kommer inte från något specifikt destilleri utan från en oberoende buteljerare/uppköpare som gett Whiskyn dess namn.
Det intressanta med detta är:
Isla är inte någon direkt stor ö på Skottland och innrymmer endast ett få antal olika destillerier. Då kan man fråga sig vilket destilleri som sålt whiskyn till denna uppköpare.
Så jag ställde frågan till honom!. Han sa att det ryktades om att det eventuellt kunde vara en Caol Ila, eller en Ardbeg.. Dock så trodde han att det mer lutade åt en Caol Ila.

Samma sak gäller märket Macleod's Whisky, som finns att köpa från olika distrikt som: Islay, Island, Highland, Lowland, Speyside.
Deras Islay whisky (som är mkt. prisvärd) "sägs" vara en 8 årig Lagavulin (men ingen vet riktigt säkert), dock så påminner den mycket om just Lagavulin 16 YO.
Jag tycker att det är roligt att sitta och smaka på whisky från oberoende buteljerare/uppköpare som maskerar flaskorna med ett annat namn än vad som egenligen finns i den, och försöka lista ut vad det "egentligen" kan vara för Whisky i flaskan  :).

Andreas

Citat från: Urban skrivet 2007-05-17 18:02
Jag tycker att det är roligt att sitta och smaka på whisky från oberoende buteljerare/uppköpare som maskerar flaskorna med ett annat namn än vad som egenligen finns i den, och försöka lista ut vad det "egentligen" kan vara för Whisky i flaskan  :).

Hehe låter skoj. Borde ju annars finnas någon site på nätet med en sammanställning av "genomskådade" såna saker?

Urban

Hmm.. Kanske det. Det känns värt att kolla upp!

Milla

Detta är väl ett ämne (en tråd) som inte diskuterats på ett tag, men vi var till Edinburgh, Skottland, förra veckan då min sambo fick det i 40-års present av mig och vännerna. Vi besökte deras Whisky center (http://www.whisky-heritage.co.uk/) så han fick åka i deras "whiskytunnor" och se och höra om whisky tillverkning samt provsmaka 4 sorter. Det tog ca 2 timmar totalt. Han tycker om rökig whisky från Skottland och de han fastnade för heter: Black Bottle och The Six Isles. Tyvärr vet jag att den första inte går att köpa i Sverige. Turen kostade inte så mkt, mellan 10-20 pund (120-240kr) och man får även ett whiskyglas med sig hem.

Kan verkligen rekomenderas till er som tycker om whisky och har vägarna förbi Edinburgh.

agnetasch

Tack för tipset, det där lät kul! Var det någon speciell researrangör som fixade resa, logi o studiebesök?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser