Hemgjord Glögg

Startat av annamaria, 2008-09-03 17:33

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Äntligen har jag kommit ihåg GLÖGGEN! I år ska den sättas i tid. Har aldrig gjort hemgjord glögg. Jag har ett recept med svagdricka. Det ska dra 6 veckor och sen gärna längre på flaska.

Har ni gjort glögg?

Hur?

Har hört att viss svagdricka inte jäser - vilken sort är bäst?

agnetasch

Jag gjorde svagdrickeglögg för hundra år sedan, tyckte inte det blev så bra men det är många som talar lyriskt om det. Svagdricka är inte så lätt att få tag på nuförtiden (märker jag när jag ska ha till surströmmingen) så man får nog ta det man hittar.

Jag är mer för vinglögg, den godaste glögg jag någonsin gjort blev till så här:
Hemgjort rödvin, vodka o denna glöggessens:
http://www.pgw.se/catalog/product_info.php?products_id=951
Glömde bort den ett år. Nästa år var den superb, tog med lite till jobbet där det blev slagsmål om den :D

Karin

Förr i tiden fanns något som hette Bryggalätt att köpa i svenska butiker. Det var en liten flaska och innehållet skulle blandas med socker och vatten och lite jäst. Slutprodukten blev någon sorts svagdricka.

Bryggalätt finns fortfarande att köpa i Norge. Tyvärr minns jag inte om namnet är detsamma på norska för det var så länge sedan jag handlade där.

ena

Bor man i närheten av Marks kommun (Kinna o Skene...) så finns Marks bryggeri som fortfarande gör bra svagdrick...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

annamaria

Jag beställde i går svagdricka på konsum här i byn. Det gick fint! Sen meddelade jag att den inte får vara utan jäsmedel - handlarn tittade lite skumt och konstaterade att jag hade inte lite krav - och skrattade. Vi får se vad som kommer på måndag. Sen har jag handlat hem pomerans, russin, socker, potatis, nejlikor, hel kardemumma och jäst. Allt kan läggas i en spann eller en sån som jag aldrig kan stava till men som man uttalar "damojang". 6 veckors jäsning. Spännande!

Andreas

Vad kan svagdrickeglögg tänkas få för alkoholhalt? Kan bilförare dricka den?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Nej ingen bilkörning! Har läst att glöggen ska bli mellan 10-15%. Det är potatis i - har det med %-en och göra då kanske eller?

agnetasch

Jag skulle nog passa mig för en damejeanne; den är inte speciellt lättarbetad. Flashalsen är för trång för att bekvämt stoppa i eller hälla ur saker. Du kan inte röra i den (vilket jag gissar att du ska göra i din glögg) utan måste ruska om den o det är inte lätt eftersom den är tung o slipprig.

Min bror ruskade en gång på en damejeanne med 20 l vin, tappade taget o fann sig plötsligt stående i en glassplitterfylld vin-tsunami ;D

En jäshink är mycket, mycket bättre; väger inte mycket o är lätt att göra ren.

http://www.pgw.se/catalog/popup_image.php?pID=293

annamaria

I mitt recept ska det inte röras - receptet är en vanlig hederlig hink och sen plastfolie över med små hål i. Kanske det är ännu billigare och enklare? Är jäshinkarna dyra?

Jag får ångest när jag tänker tsunami i min källare.

agnetasch

Uj, det blir mycket billigare med en vanlig hink.
En jäshink+jäsrör kostar c:a 100:- Sen tillkommer frakt, det finns ju inga "essens-butiker" på stan längre.
Vill man ändå investera i en jäshink är den bra till andra grejer också (förutom att göra vin i); man kan göra stora satser äppeldricka, bada katter i m.m,m.m

Andreas

10-15%, det var inte lite, svagdrickeglögg var allt en förrädisk glöggbenämning!

Citat från: annamaria skrivet 2008-09-11 10:29
Jag beställde i går svagdricka på konsum här i byn. Det gick fint! Sen meddelade jag att den inte får vara utan jäsmedel


Vad är det för jäsmedel som finns i svagdrickan? Potatis var skumt, jäser det inte ändå av sockret?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-09-11 16:37
Vad är det för jäsmedel som finns i svagdrickan?
Jag undrar om det inte är konserveringsmedel som INTE får vara i svagdrickan. När man startar en vinjäsning med hjälp av juice får det inte vara konserveringsmedel i den, då dör jästen.

annamaria

Finns det verkligen svagdricka utan konc.medel egentligen? Jag måste luska vidare i detta.

annamaria

Nu är den på G!!
Glögg gjord på svagdricka med bryggeri-jäst i. Det är viktigt att det inte står "utan jäsmedel" i eller att det står att det är antijäsmedel i. Glöggen kan antingen göras i en spann som man har plastfolie över med små hål i eller i en damejeanne (tack agnetasch för stavningen) med jäsrör på. Jag använder damejeanne eftersom det fanns att tillgå i svärmors källare. Glöggen tappas sedan på flaska med hjälp av en plastslang (funkar bra med dem de har i djuraffären till akvarier). Sug till i ena änden och sen rinner det av sig självt. Eller så kan man hälla allt genom saftsilen.

Min julglögg


5 l svagdricka
1 pkt jäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk skalad ingefära (ca 5cm)
2 kanelstänger
1 påse pomerans
2 pkt russin (ca 500 g)
2.5 kg socker

Häll 1 liter socker i en bunke och häll i jäst och socker. Rör tills sockret löst sig. Häll i alla ingredienser inkl svagdrickebladningen. Sätt på jäsrör och låt stå 6 veckor.

Den står nu varmt och gott ovanpå kylen i köket. Det är dessutom betydligt snyggare med en damejeanne än en spann i köket i 6 veckor.  ;D

Justin undrade vad Matte höll på med.....

annamaria

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiihhhhhhhhhhhhhhhh en lycklig annapanna! Vi har precis nyss avnjutit vår 6 veckor gamla glögg. Den har en styrka av 15% - och den är väldigt smakrik och supergod!! Så kom igen nu - gör glögg. Både roligt och gott!

Tommy

Hej Glöggfriends!

Det är fantastiskt vad gott det man gör själv, smakar!

Tyvärr är det många som använder bakjäst när de gör denna glögg. Den jästen är bra att baka med och inget annat då den skapar biprodukter som huvudet finner otrevligt. Likaså är det meningslöst med potatis i. Potatis innehåller stärkelse som måste omvandlas av stärkelsenedbrytande enzymer till socker. Finns inte dessa enzymer med, är det helt onödigt med potatis vare sig den är rå eller fryst. Rågbrödskivor som ibland ingår, är heller inte så lämpligt då dessa redan fångat upp massor av luftens mögelsporer.

Köp en bra starkvinsjäst och du får renare smak och färre skräpprodukter som ger huvudvärk och skit.

Annars kan man göra på ett annat sätt som jag gjorde. Detta kräver inga särskilda kunskaper om jäsningsprocesser och där tillhörande renlighetsprotokoll.

Jag har en vän som är diabetiker. Hon hade aldrig druckit glögg av förståeliga anledningar.
Jag tog en påse glöggkryddor och blandade med en liten flaska renat. Den fick stå ett dygn varpå jag silade av vätskan.
Jag hade rött, hemmagjort vin som jag sötade upp med flytande sockerersättning( Canderel tror jag).
I med kryddsprit till god styrka och smak och vips hade jag gjort en sockerfri(!?) glögg. Gissa om hon blev glad.

Man kan göra likadant fast söta med vanligt socker eller sockertopp och köpa ett billigt rött vin som bas.

Jag vet att många gör glögg på svagdricka men är det rätt? Kan man göra glühwein med svagdricka också?
Eller sangria?

Skämt åsido. Var och en har sitt tycke och smak.

/Tommy

annamaria

Vad skönt - då vet jag varför jag får huvudvärk efter min glöggfest framöver då  ;D ;D ;) ;)

annamaria

I år blir det ingen glöggproduktion för min del men jag vill påminna er andra!! Det är både roligt och smakar underbart gott! Anledningen till att jag hoppar över årets bubbel i källaren är att det blir mycket - så jag har flera flaskor över.

Eller har ni annat roligt recept så kanske jag kan göra det?

Här är receptet igen:

Min julglögg

5 l svagdricka
1 pkt jäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk skalad ingefära (ca 5cm)
2 kanelstänger
1 påse pomerans
2 pkt russin (ca 500 g)
2.5 kg socker

Häll 1 liter socker i en bunke och häll i jäst och socker. Rör tills sockret löst sig. Häll i alla ingredienser inkl svagdrickeblandningen i en spann eller en damejeanne. Sätt på jäsrör/plastfolie och låt stå 6 veckor.

Ia

 Konstigt det känn att prata JULglögg... det går för fort.. O det sägs att det bar går fortare och fortare med åren...det sägs också iofs att det bara blir bätrte och bättre med åren  ;D
Ia´s Matblogg

annamaria

Ja det tar lite tid att få den klar också. Blir lite spännande att testa förra årets glögg - även den ska bli bättre med åren.  ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal