Diskussion om grillmodeller

Startat av smokehead, 2007-05-09 20:46

Föregående ämne - Nästa ämne

smokehead

Citat från: Urban skrivet 2007-05-09 20:37
Jag tror att det säkert blir riktigt bra i den gasolgrillen... Weber misslyckas sällan med sina grillprodukter.. Vet inte av nåt misslyckande än iaf.
Det är väl det att jag är lite konservativ när det gäller grillning hehe!..
Jag gillar kombinationen kol o rökspån.. Känns som mer äkta på nåt vis.
Hur som helst.. Jag har sagt det förrut, och säger det igen. Jag har inget emot gasolgrillar och förstår dom som gillar det.
Själv så siktar jag på att köpa en Weber Gold Touch med sidobord (eventuellt till sommarn).
Det är en grill som har allt jag önskar  :)


Har själv en Weber Platinum med sidobord (57 cm). Mycket nöjd med denna. Har även Webers Go-anywhere. Men skulle gärna komplettera med en gasol också.

Urban

En go-anywhere finns också i mina ägor. Jag är helnöjd med den, använder den hemma när vi är få som ska äta.
Brukar också ta med mig den när jag åker iväg och fiskar, eller när jag vill ha en god middag nere vid sjön.
Jag röker även abborre i den vilket funkar utmärkt.
Det som tilltalar mig med Webers grillar är delvis att dom har en lång hållbarhet, men delvis för att dragen på Webers grillar verkligen funkar som ett drag ska.
Har provat antal andra märken.. Me så fort man vill sänka temperaturen litegrann med dragventilen  (efter man lagt på locket), så dör glöden i dom flesta fallen (eller blir för sval). Tror ibland att tillverkarna inte vet hur ett drag ska funka.. Eller så tror dom att människor inte använder locket på grillen.
Weber är den enda som har funkat riktigt bra i det här fallet.

smokehead

Citat från: Urban skrivet 2007-05-09 21:01
En go-anywhere finns också i mina ägor. Jag är helnöjd med den, använder den hemma när vi är få som ska äta.
Brukar också ta med mig den när jag åker iväg och fiskar, eller när jag vill ha en god middag nere vid sjön.
Jag röker även abborre i den vilket funkar utmärkt.
Det som tilltalar mig med Webers grillar är delvis att dom har en lång hållbarhet, men delvis för att dragen på Webers grillar verkligen funkar som ett drag ska.
Har provat antal andra märken.. Me så fort man vill sänka temperaturen litegrann med dragventilen  (efter man lagt på locket), så dör glöden i dom flesta fallen (eller blir för sval). Tror ibland att tillverkarna inte vet hur ett drag ska funka.. Eller så tror dom att människor inte använder locket på grillen.
Weber är den enda som har funkat riktigt bra i det här fallet.


Håller med dig helt och hållet angående Webers kolgrillar. Funktionen och hållbarheten tycker jag är överlägsen.

Brukar också ta med min Go-Anywhere vid fisketurer. Har dock aldrig testat att använda den som en rök.
Får väl prova till helgen då det blir fiske efter Horngädda. En kanonfisk att röka.

Urban

2007-05-09 21:11 #3 Last Edit: 2007-05-13 12:06 by Andreas
Bara svar!.. Dum fråga av mig  ;D

Var på Ica Maxi i umeå idag och där sålde dom en Weber gasolgrill med flavourizer.. Ojj vad fin den var..
Blev nästan omvänd helt enkelt  ;D.
Åsså sålde dom en Platinium med sidobord vilket är den grillen som jag vill HA!!!.
Skrev i ett tidigare meddelande att jag ville ha en Gold-Touch, men jag blandade tyvärr ihop dessa två.

(Andreas klippte och klistrade lite för att få julksinkan i egen tråd.)

Urban

Btw. Välkommen till forumet!. Kul att få prata med en BBQ fantast!.
Hoppas du blir kvar så vi kan utbyta lite mera ideér.

smokehead

Citat från: Urban skrivet 2007-05-09 21:13
Btw. Välkommen till forumet!. Kul att få prata med en BBQ fantast!.
Hoppas du blir kvar så vi kan utbyta lite ideér.


Man tackar...
Hittade in på denna sida idag för första gången. Alltid trevligt att snacka BBQ med andra fantaster. Detta forum lämnar man inte i första taget. Precis vad jag sökt efter.

Urban

Kul att höra!. Jag har försökt att lära många av mina närmaste vänner konsten med BBQ, och faktiskt lyckats omvända en del av dom.
Vi får väl agera missionärer i detta forum och lära ut BBQ teknik och recept.
Kanske vi lyckas omvända några till i detta avlånga land  :).
Många människor som jag mött har faktisk inte vetat om att locket på grillen ska användas till. Utan dom har hela tiden trott att det är för att skydda grillen från regn när den inte används.
När jag sedan förklarat varför det sitter en ventil uppe på locket och en ventil i botten på grillen (vilken dom endast använt för att få ut koldamm) så blir dom lite ställda. Det hade jag ingen aaaning om blir svaret då.
Tycker att det är lite synd att tillverkarna av div. grillar inte informerar om hur man använder grillen och dess funktioner.

smokehead

Citat från: Urban skrivet 2007-05-09 21:30
Kul att höra!. Jag har försökt att lära många av mina närmaste vänner konsten med BBQ, och faktiskt lyckats omvända en del av dom.
Vi får väl agera missionärer i detta forum och lära ut BBQ teknik och recept.
Kanske vi lyckas omvända några till i detta avlånga land  :).
Många människor som jag mött har faktisk inte vetat om att locket på grillen ska användas till. Utan dom har hela tiden trott att det är för att skydda grillen från regn när den inte används.
När jag sedan förklarat varför det sitter en ventil uppe på locket och en ventil i botten på grillen (vilken dom endast använt för att få ut koldamm) så blir dom lite ställda. Det hade jag ingen aaaning om blir svaret då.
Tycker att det är lite synd att tillverkarna av div. grillar inte informerar om hur man använder grillen och dess funktioner.


Vet att dom flesta grillar utan lock, men då försvinner ju funktionen den är till för. Lock på och sedan justera värmen med spjällen.
Förstår inte riktigt det här med att köpa en grill på macken för 199:-. Är ju oftast sönderrostad efter en säsong. Satsa istället på kvalité och få många fina timmar ihop med din grill.
Har haft min Platinum i 5 år och den är fortfarande lika fin. Kommer att hålla många år till.

Nu är vi nog lite Off topic...

Urban

Citat från: smokehead skrivet 2007-05-09 21:43
Nu är vi nog lite Off topic...


Vi vart nog det.. Ja får be Andreas städa lite i denna tråd imorr´n

Urban

Hej Kurtson och välkommen till forumet.

Det gläder mig att vi ytterligare fått in en grillfantast!.

I Umeå har vi en butik som heter Fritidscenter som specialicerar sig endast på kvalitetsprodukter bla. har dom sålt Webers grillar och tillbehör i ganska så många år nu.
Det är alltid lika roligt att gå in där o glutta på alla Weberprodukter som dom har. Och det är nästan bara dom som tillhandahåller rökspån.. Eller har varit i alla fall. Tror att det finns någon fler uppstickare nu som säljer spån också.
Jag såg Webers Flavourizer grill där för första gången för ungefär 1-2 år sedan och försäljaren var eld och lågor över den nya produkten.. Behöver knappast nämna att han pratade väldigt gott om den  :).
Jag tvivlar inte en sekund att Webers gasolgrillar är riktigt bra.. Det vore faktiskt kul att få testa en nån gång.
För det är nog som du säger om Landmangrillarna..
Och det är nog pga. av Landman som jag inte gillar gasolgrillar speciellt mycket heller.

Däremot så brukar jag inte lyckas bränna mina köttbitar på en kolgrill, utan jag tror att det är själva handhavandet/kunskapen om kolgrillning som avgör resultatet.

agnetasch

Kurtson;vi behöver snart en ny gasolgrill,en som inte är alltför stor.Just nu har vi en gammal Char Broil som har varit OK o därför sneglar vi på en Broil King Gem.Drar du Broil King över samma kam som Landmann; måste det vara en Weber eller kan det vara ett alternativ. 2700:- är ändå ett bra pris,vad kostar en billig Webergasol(utan tub)? ???

Kurtson

Nej, det måste inte vara en weber, mest att jag är van vid dem, sök på nätet på lynx eller smeg ser ni tt weber inte är SÅ dyra :-)

genesis spirit e-210 ligger på 4995 och spirit e-310 på 5995 som standardpris (2 o 3 brännare)
med tanke på hållbarhetstiden är det ett riktigt bra pris.
annars ligger en q 200 på 2795, och då har man en portabel en.
q220 med termometer kostar 200 mer, q300 ligger på 4495 som standard, med vagn.
varför jag säger standard är för att det förekommer kampanjer på t.ex. stora byggvaruhus och trädgårdsaffärer där dessa ibland är billigare.

charbroil är faktiskt ok, men de kunde haft rostfria brännare på alla modeller.
men det är inte någon 7-25 års garanti....

jag säger inte att landmann är helt kass, men det är mycket strul och MÅNGA besvikna gamla kunder.

jag har en grill nu som motsvarar det som är spirit e-310, den hette genesis silver b förut.
kolla på blocket, en 3-6 år gammal grill är helt ok. nya brännare, gallar och så kan man kansk ebehöva efter 10 år.
sålde häromveckan reservdelar till en weber från 93, och han ville inte köpa ny då den fortfarande såg fräsch ut, och på jobbet står e från 85 som vi använder ibland..., gasolgrillar som håller, bevisligen!

själv är jag stoppad av frugan att köpa fler, har redan för många säger hon....vad hon nu menar med det , men jag har varken råd eller plats, men en summit 650 skulle vara trevligt :)


smokehead

2007-05-10 21:31 #12 Last Edit: 2007-05-10 21:37 by smokehead
Kommer troligtvis att investera i en Weber gasolgrill längre fram. Jag är dock oerhört nöjd med min Platinum. Men en gasolgrill blir ett bra komplement. Väljer nog någon av modellerna i klassen 15-16000:-. Många brännare och även med gasolplattor vid sidan.
Lägger gärna ut dessa pengar för en grill. Det är ju viktiga saker vi pratar. ;D ;D

Någon som vet vad Rob Rainford använde för gasolgrillar i "License to grill"?

Kurtson

i år har weber inga grillar i prisklassen mellan 12-22'
genesis s-320 kostar 11995 ordinarie pris och nästa steg upp är summit 450 för 21995
nu vet jag att 2(!) butiker i sverige har tagit hem summit 420, dvs 450 utan röklådqa, utan rotserie och utan infrabakstycke, och de lär hamna mellan 17-18' DET är en ruggit trevlig grill för de pengarna.
Fast s-320 är trevlig den med.
/Köpsugen....

agnetasch

Kurtson; jag har hittat en spirit e-210 för 4695:-,inte fel alls,är det flavorizers i den?
Hur vågar ni ha så dyra grillar utomhus?Är ni inte oroliga för att de ska stjälas?Här vågar vi inte ha mer ute än för några tusenlappar. Gräsklipparen blev(trots cykellås)stulen två gånger innan vi fick låsa in den. >:( Hur gör ni när ni reser bort?Rullar in monstren i huset?

Kurtson

ja, det är flavorizer i e-210, dock har den bara två brännare. det var ett bra pris på den annars.
se om du inte kan pruta lite på en spirit e-310 så får du en grill som orkar mer hela året och dessutom ökar du möjligheterna för direkt/indirekt  grillning.
Dessutom finns det mer tillbehör till e310, rotsseri, röklåda, stekplattor m.m.

Min grill står på balkongen.... de får allt jobba för att få ut den :)

Kurtson

Vilken modell såg du?
och är inte en perfomer med gaständning ännu ett snäpp upp. ;)

Jag har gått och sneglat på summit 450 nu i flera dagar men nu är den äntligen såld (phu!)

Urban

Sorry.. Jag kollade aldrig vad modellen hette, men den gick lös på runt 5500:-.
Sen så hade dom en annan modell där som såg ut som ett t-fat nästan, dock var den utan flavourizer.
Priset på den var nånstans runt 3200-3500.
Ska besöka Fritidcenter imorgon och titta på dom "värre" gasolgrillarna weber tillhandahåller

Kurtson

då var det en spirit e310 du såg, det är en sådan jag har!
q grillen är faktiskt hel ok (tefatet) men det är en plattmatsgrill (korv, hamburgare, entrecote osv...)
men j-gt praktisk att ha med sig. hade 2 men har sålt ena.

Kurtson

synd att ni inte bor i sthlm för du hade jag kunnat ordna lite bra priser... ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal