Jordbävningar,tsunamis.

Startat av roffekock, 2011-03-11 09:54

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

Det är med stor förskräckelse man ser vad som moder Jord ger oss i gåvor i form av prövningar. Vem är inte påverkad?
Att vi helt har slutat känna empati för vår kära gamla planet gör att vi får tillbaka det vi sått. Så vad göra?
Nu talas det om världsekonomi och att allt ska stiga i pris...................... :o

Naturligtvis står vi nu och tittar med stora ögon på händelserna nu senast i Japan nästa gång?

Jag får en svår ångest över människan och hennes framtid.

Vad tycker du?

Rolf
Matforum är bäst

roffekock

2011-03-12 18:41 #1 Last Edit: 2011-03-12 18:43 by roffekock
Jag ser att 30 pers. har tittat och ingen har något att säga om detta inlägg, MÄRKLIGT, eller är det för stort?

Rolf
Matforum är bäst

Hasse

När man ser vad som händer i Japan just nu, är det sannerligen lätt att hålla sig för skratt. Mina tankar går till dem som drabbats.

Men jag förstår inte riktigt hur du menar att vi får tillbaka det vi sått? Konsekvenser av vårt sätt att misshandla miljön kan vi se i andra sammanhang, men knappast när det gäller jordbävningar?

Att ett kärnkraftverk är skadat på grund av naturkatastrofen, och vad detta kanske kan leda till, är ju däremot en konsekvens av en riskfylld verksamhet.

roffekock

Att människan inte orsakar en jordbäv. ät ju klart, men detta är ju inte det enda problemet som  Japan står inför nu,rovdriften och egoismen som har utbrett sig över moder jord på ett sätt som indirekt har satt mänskligheten på pottkanten. 
Det är dessa ego tankar som mänskligheten har sått och nu får skörda. Och glöm inte att vi bara ser framkanten av problemen.
Frågeställningen blir då VAD GÖRA?   :(

Rolf

ps jag har just stigit upp och sträckt på mig, samtidigt som jag matas av nyheter och spekulationer om situationen i Japan

God Morgon

Rolf
Matforum är bäst

Karolina

Ja, vad göra? Försöka vara en god människa, arbeta för att länder som har ekonomiskt överflöd delar med sig till länder som drabbas av katastrofer. Hoppas och be att kärnkraftsopinionen påverkas. Konsumera lagom. Det är svårt!

Andreas

Kärnkraftsolyckor är skrämmande. Nu rapporterar media att folk i Finland hamstrar jodtabletter, tabletterna har t o m tagit slut på en del apotek. http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=210790

Men finns det nåt realistiskt alternativ till kärnkraft?

Och finns det belägg för att naturkatastroferna blivit fler på grund av vårt leverne?
Den som inte frågar får inga svar.

vilsjin

Vårt leverne påverkar nog knappast plattektoniken;)
Otäckt är det dock, en av mina bröder bodde i Sendai i över två år.
Det gör att det känns lite mer personligt.

Mickan

Citat från: roffekock skrivet 2011-03-13 10:47
Att människan inte orsakar en jordbäv. ät ju klart, men detta är ju inte det enda problemet som  Japan står inför nu,rovdriften och egoismen som har utbrett sig över moder jord på ett sätt som indirekt har satt mänskligheten på pottkanten. 
Det är dessa ego tankar som mänskligheten har sått och nu får skörda. Och glöm inte att vi bara ser framkanten av problemen.


Greed is good
http://www.youtube.com/watch?v=ONXpaBQnBvE&feature=related
Video meliora proboque deteriora sequor

roffekock

Vårt leverne har gjort att människor tränger ihop sig mer och mer i stora städer där de blir helt beroende av el och teknik.
Man har ingen möjlighet att få vatten i sina kranar eller kan använda toaletterna om det inte finns elförsörjning. :'(

Det har varit intressant att se programmen om mega städerna på TV men samtidigt förfärligt. Hur ska människor få en känsla för vår jord när de aldrig kan njuta av att gå i daggfriskt gräs eller höra fågelsång mitt i allt bruset.

Jag är priviligierad som får bo på landet och kan hämta upp vatten ur brunnen eller använda utedasset om det behövs. Dessutom har jag glädjen att kunna odla en del av min egen mat. Basilikafröerna har precis stuckit upp ur jorden och jag väntar otåligt på att få sätta igång med mitt växthus :)

Rolf

Matforum är bäst

Andreas

Visst är det på sätt och vis tokigt med stora städer. Jag bor själv en bit ifrån stan. Men brukar ibland tänka att det nog inte är det miljövänligaste. Det innebär mycket mer bilåkande än för en stadsbo. Dessutom är det betydligt energieffektivare att värma en lägenhet i ett flerfamiljshus än en villa.

Så det bästa för miljön är nog tyvärr att vi klämmer ihop oss så mycket som möjligt på så liten yta som möjligt. :(
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Andreas.

Du tänker på värmen och den får du ju naturligt som fri gåva när du kopplar ihop dej med din gumma el gubbe (det får i vart fall jag) ;D

Mina tankar går bortom detta lilla problem. :'(

Rolf
Matforum är bäst

Andreas

Jag får lyckönska dig till den heta kärleken! Men tyvärr är det nog få som klarar att värma sitt hus med endast kärlek. :)

Hur tänker du bortom detta lilla problem, är inte mycket av de nuvarande problem i Japan en konsekvens just av energibehov och tät befolkning?
Den som inte frågar får inga svar.

Hankki

Genom att konsumera får vi upp Japan på fötter igen  ;)
Har just beställt Canons nya 2x telekonverter från Holland eftersom canons ena objektivfabrik skadades vid jordbävningen, med risk för att produkten kan bli slut i lager.
15 personer skadades i denna fabrik och jag hoppas naturligtvis att allt i Japan ska bli bra så fort som möjligt.
Jag jobbar på ett företag som är leverantör av "tilläggsmaskiner" åt japanska stansmaskins och lasertillverkaren Amada. Deras Solution center är stängt för utomstående tillsvidare samt att ett lager för begagnade maskiner totalförstördes.

Andreas

Konsumtion är A och O i det hållbara samhället. :)

Men har Japan egentligen några som helst ekonomiska problem med anledning av detta? Tycker inte de borde ha det då det är ett så rikt land.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal