Rapsgris - gott och nyttigt?

Startat av Andreas, 2012-09-05 11:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Någon som hunnit provsmaka rapsgris, är det så gott som det sägs?

Och hur stor andel Omega 3 innehåller rapsgriskött egentligen?

För den som inte känner till rapsgris så läs dessa citat ur Land Lantbruk:

"I veckan lanserar Scan konceptet rapsgris.. Den här veckan går 16 kött- och charkprodukter ut till butiker i hela landet. Förgrundslandet är Finland, där rapsgrisen är en succé, med en marknadsandel om 40 procent. ... Grisarna är uppfödda enligt ett foderkoncept ... där rapsolja spelar en avgörande roll. ... I Finland markandsförs rapsgrisen som en hälsoprodukt för att den innehåller mindre mättat fett och fettsyran Omega 3." http://www.lantbruk.com/lantbruk/rapsgrisen-nar-butikerna

"Till grund för projektet ligger 4 års forskning i Finland att få fram rätt foder. Idag ägs konceptet av det finska foderföretaget Raiso. Rapsoljetillskottet i fodret sänker andelen mättat fett från 38 procent till 33 procent och innehåller omega 3. ... konsumenten är, efter vad man sett i Finland, beredd att betala cirka 15-20 procent mer för grisens hälsoeffekter." http://www.lantbruk.com/lantbruk/scan-satsar-pa-rapsgris

Christian Hellberg på Griffins Steakhouse i Stockholm: "- Alla älskar det. Kvällsgästerna jublar och även luncherna har gått bra. ... - Köttet har en väldigt bra och mild smak." Claes Friberg på Malma gård vid Kinnekulle i Västergötland: "- Köttet blir smakrikare och även fodret är godare än det konventionella, säger Claes, som själv har provsmakat fodret. ... - Jag ser skillnad på grisarna. De växer bra, är blanka i hårremmen och håller sig väldigt friska. " http://www.lantbruk.com/lantbruk/rapsgris-gor-succe-pa-stockholmskrog
Den som inte frågar får inga svar.

Hankki

Jag kan inte säga att jag vet om skinkpålägget är raps eller inte. Jag har sett märkningen på vissa paket men inte desto mer funderat på innebörden, nu vet jag. Tack! Jag skulle inte betala mer för köttet bara för att det är rapsgris.
Jag väljer ett lokalt slakteri till det mesta men smörgåsskinka har ett annat bättre kvalitet på så då blir det deras skinka och ett tredje har bättre korv osv.

Andreas

Men har du alltså smakat rapsgris? Det hade varit mycket intressant att få ta del av en opartisk jämförelse mellan vanlig och rapsgris. Är rapsgris så bra som alla säger eller är kocklandslaget och de krögare som Scan refererar och de receptmakare/bloggare som använder rapsgris i sina recept helt enkelt köpta av Scan eller förblindade av kejsarens-nya-kläder-effekten?
Den som inte frågar får inga svar.

hobbykocken

Idag har jag grillat på några rapsgriskotletter, luktar gott.. smakar? Återkommer med det.

Hankki

Citat från: Andreas skrivet 2012-09-08 11:02
Men har du alltså smakat rapsgris?

Ja, som basturökt skinka, men jag känner ingen skillnad.

agnetasch

Jag har inte smakat rapsgris men ska göra det så fort jag snubblar över ett par kotletter. Vem vet, dom kanske är jättegoda :P

Själva lanseringen tycker jag däremot verkar grotesk. Varför har inte svenska grisbönder någonsin funderat på att ge sina grisar rapsfoder? Varför importera ett koncept som borde vara en naturlig produktutveckling i ett land som som odlar och t.o.m exporterar raps?

Om det nu kostar 5% mer att utfodra med raps, varför är det då så naturligt att av bara farten höja priset till konsument med 15-20%? För en hälsoeffekt som ingen har bett om. Vill jag ha mindre mättat fett äter jag mindre griskött. Eller? LCHF:are vill inte ha mindre mättat fett, ska dom köpa ful-gris då? Omega3 är det inte alla som vill ha; alla Sveriges 130 000 Warananvändare är alltså också hänvisade till ful-gris.
Vad jag menar är att man inte ska tvångsmedicinera folk o sedan ta ohemult betalt för det. Den 5%-iga foderkostnaden borde man kunna ta in på att grisarna: "växer bra, är blanka i hårremmen och håller sig väldigt friska"

Fördelarna med smak o mörhet får vi väl hjälpas åt att utreda. Man undrar förstås hur mycket av rapsgrisens smak som kommer fram i Falukorv Rapsgris, kryddad med cayennepeppar, rökarom, svartpeppar, ingefära och muskot ;D

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2012-09-22 09:02
Själva lanseringen tycker jag däremot verkar grotesk. Varför har inte svenska grisbönder någonsin funderat på att ge sina grisar rapsfoder? Varför importera ett koncept som borde vara en naturlig produktutveckling i ett land som som odlar och t.o.m exporterar raps?


Hålelr med låter lite konstigt och varför marknadsföra gris ur ett hälsoperspektiv, varför inte rakt av pga smaken!?

Citera
...köpa ful-gris då? Omega3 är det inte alla som vill ha; alla Sveriges 130 000 Warananvändare är alltså också hänvisade till ful-gris.


Haha fulgris, årets uttryck! Ilike!  8)

Hankki

Här finns HK's sortiment, på finska förstås, och klickar ni i "rypsiporsas" så ser ni alla rypsgrisprodukter.

http://www.tiesydameen.fi/tuotteet

Håller med webguide: Ful-gris är årets uttryck :-)

hobbykocken

Så igår grillade jag då kotletter på rapsgris och jag kan väl säga som så att dom kostade dubbelt så mycket som dom vanliga kotletterna och smaken var... den samma. Måste säga att jag väntat mig något lite mer spektakulärt, men det uteblev. Kanske kanske att de var lite saftigare än vanliga kotletter, men inte värt pengarna på långa vägar. Vanliga kotletter nästa gång.

agnetasch

Krögaren Christian Hellberg på Griffins Steakhouse i Stockholm berättade att hans gäster jublade över rapsgriskotletterna. Frågan är om det är rapsgrissmaken som är bättre (vilket det tydligen råder delade meningar om) eller det helt enkelt är att folk inte kan laga till en kotlett hemma. Restaurangmat smakar ju alltid godast ::)

Christian Hellberg kör vidare med rapsgrisen på menyn. Förhoppningen är att rapsgrisen ska vända konsumenternas negativa syn på griskött Existerar det verkligen en sådan negativ syn hos konsumenterna? I så fall borde inte de enorma mängder av griskött i livsmedelsbutikerna bli sålda. Eller är det restaurangernas konsumenter som är negativa? "Jag vill inte köpa rätter av gris för det lagar jag jämt hemma"

Skogis

Gjorde ett aktivt val och köpte wienerkorv med kött från svensk rapsgris. Om dom nu ska lyxa till det med exklusivare kött, kunde dom då inte rökt korven på riktigt också?

Hur det smakade? Korv, inte bättre än någon annan korv, kryddningen har större påverkan än rapsoljan i fodret.

Känns bättre att äta fisk om jag nu vill ha omega-3 olja, varför jag nu skulle vilja ha det specifikt?
Omega-3 alltså ;)

agnetasch

ÄNTLIGEN har jag provsmakat rapsgris! Köpte fläskkarré av rapsgris på Martin Olsson o grillade i skivor i går kväll. Tyckte det var bättre att prova karré i stället för kotletter; fläskkarré kan jag, kotletter köper jag aldrig.
Besvikelse kan jag bara säga. Smaken var densamma som hos vanlig karré o knappt det, konsistensen var snäppet sämre. Köttet gjorde lite motstånd när man skar i det, det var liksom lite grovt.
Nu har vi 2 kg skivad seg karré i frysen. Hurra! >:(

kayaker

Bara det faktum att det är Scan som marknadsför "rapsgris" gör att jag drar öronen åt mig. Scan symboliserar "den onda sidan". :)
/F

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2013-07-09 08:12
ÄNTLIGEN har jag provsmakat rapsgris! .... Smaken var densamma som hos vanlig karré o knappt det, konsistensen var snäppet sämre. Köttet gjorde lite motstånd när man skar i det, det var liksom lite grovt.


Iofs. är det kanske lite i linje med vad Christian Hellberg på Griffins Steakhouse i Stockholm säger i mitt citat i första inlägget ovan "- Köttet har en väldigt bra och mild smak."

Mild går ju att tolka som smakar inte så mkt.

Å andra sidan så säger Claes Friberg på Malma gård vid Kinnekulle i Västergötland: "- Köttet blir smakrikare..."

Vem skall man tro på egentligen?  ???  ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Åbjörn Westerman

På väg hem, vrål hungrig, tag en packet fläskkarré, krydda med salt och svartpeppar, stekte, tag ett par tuggor.
Då var jag tvungen att titta på datummarkeringen, detta var min första tanke, att det var gammalt, för gott var det inte
detta för ett pris på 95 kr/kg.
Första och naturligtvis sista gången jag köper/äter rapsgris.

Steffe

Av rapsgrisen säljs 30% inom konceptet, resten går in i den vanliga produktionen....men Scan kallar det en succé!!!!
Den största skillnaden är priset...men som personal på Scan kan du köpa det för 30-40kr/kg via personalköp!

Halv Tomte

Jag tyckte rapsgris-julskinkan var den godaste jag smakat.
Köttet är magrare och därför troligen hälsosammare.

Ska tillägga att jag normalt sett inte gillar fett på kött
är mer förtjust i vilt & magert kött.

För fettälskarna är nog inte rapsgriskonceptet något att ha,
men för dem som mig vill äta lite nyttigare och minska kött
intagandet är det perfekt!

God Jul

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal