Kattråden

Startat av jobro, 2007-12-02 10:19

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Vinterförvaring av katter ja, suck, hur gör man?

Vi har ju Viking o hans bror Margareta som inte får komma in utan bor på verandan. Förra vintern fick dom en frigolitlåda som dom bet o klöste i en miljon elektriska småsmulor. Kul!

I år har jag hittat en kul sak; en slags fållbänk eller inomhuskoja för små hundar, "Lyan" kallad. Jag har mailat efter mått- o prisuppgifter för länge sedan men inte fått något svar.
Lyan kan man ju klä invändigt med inplastad frigolit eller liggunderlag+lite gossiga, avlagda fleecetröjor. På ovansidan kan man lägga en dyna; perfekt utsiktsplats för vaktkatter.

Här finns den:
http://www.furutra.se/ovrigt.shtml

Andreas

Frågan är om Kissen inte behöver en uppvärmd boning? Vinterisolerade hundkojor med värmeelement som tillbehör finns att köpa http://www.lundhs.com/ShowProduct.aspx?ProdId=96&p=&CatId=51 men frågan är om det finns färdiga kattkojor? Enklast är nog att spika ihop något själv fast inte lämna eventuell frigolit åtkomlig förstås. :)

Se bara upp så att Dalton inte gör som Moses Chan och försöker krypa in genom kattdörren. http://www.dailymail.co.uk/news/article-1033317/Moses-massive-hound-rescued-firefighters-cat-flap.html
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Hundkojorna är lite stora bara, jag hade tänkt att även vi människor skulle få plats på verandan ;D
Lite dyrt också; 3400 för den minsta+minst 600 för golvvärme=4000:- Det blir inga fickpengar på lääänge för Viking
Man kan säkert snickra ihop nånting själv, men trä är inte billigt o spånskivor kan man inte använda utomhus.
Sen finns den här käcka saken; kattkojan "Kattkojan" 495:- för en koja av 3 cm tjock polystyren=frigolit :o
http://www.kattkoja.se/product_info.php?products_id=34

Snulle Moses Chan!

agnetasch

EFTERLYSNING:
Jag hade tänkt sy utomhusdynor (inbrottssäkra) fyllda med såna där frigolitbollar/bitar som ligger i post-paket med känsliga grejer. Är det någon som vet var man köper såna? C:a 50 liter.

Hasse

En googling på "förpackningschips" ger flera träffar. Men det kan nog vara svårt att köpa så pass lite som 50 liter.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=f%C3%B6rpackningschips&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=lr%3Dlang_sv

ena

gå in på ett företag i närområdet som skickar saker, kolla ev med fraktbolag och be att få köpa såpass, brukar inte vara några som helst problem :)
jag köpte via ett dataföretag för ett par år sedan, de fick det runt sina maskindelar när de kom och var bara glada för en peng till sin kaffekassa för sånt om ändå var skräp enligt dem.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Chipstiggeri? God idé. Ska kolla omgivningen. Det ligger en datoraffär i Lerum......

Annars har du nog rätt Hasse att så lite som 50 l är svårt att beställa. Det minsta jag hittade var 500 l :o Ett bra sätt att göra sig omtyckt på Posten(=liten hörna på bensinmacken)

Anne

Grattis till nytillskottet :)
Anne's Food - min matblogg

kryddburken

Ja, något rejält vinterbonad måste de bli och även med värme har vi funderat på, det kan ju blåsa rätt så rejält här om vintrarna och det är ju det som verkligen kyler... Tack för alla tips, ska kolla upp dom lite mer nu!

Citat från: Anne skrivet 2008-09-14 19:10
Grattis till nytillskottet :)

Tack Anne!

agnetasch

"Hur man tar sig ner ur ett träd som inte har några grenar": Kortkurs ledd av Spindel-katten Viking

Andreas

Tar sig ner? Jag tycker det mer ser ut som "Hur man kommer åt fågelboet"..? :)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Haha Viking, du är avslöjad! :D

"VEM KOM PÅ ATT KALLA MIG RUT?" undrar grannens katt.

helfgren

agnetasch : Jag har en ide angående din kattkoja , köp några billiga hyllplan i fura i lämplig storlek och skruva ihop dem .
Man kan få dem tillkapad i den storlek man vill ha dem på dem flesta byggaffärer till en liten kostnad.
Sätt ihop den så att det sista du sätter dit är taket , för innan du sätter ditt taket ska du kapa till markisolering som är betydligt hållbarare än frigolit och isolera kojan med . Sedan skär du till en bit och limmar denna på taket . gör du takbiten med bra passform kan du bara klämma dit den och då behöver den ej skruvas . Vilket kommer att underlätta rengöringen av den avsevärt.

MVH// Henrik
Carpe diem

kryddburken

Se så stiligt litet hus vår Kiiise har fått!
Mannen har snickrat & fejjat ute i garaget och överraskade oss härom veckan med denna charmiga lilla katt-stuga! Isolerad och självklart röd med vita knutar!  :P

Kiisen är sååå nöjd! Nu har han bytt boplats från trädgårdsstolen mot en egen stuga!

agnetasch

Oj, nu bara haglar det idéer o goda föredömen! Tack så mycket. Ska nog överlämna till mannen, den av oss som inte har tummen mitt i handen ;)

Kissen måste vara väldigt stolt över sitt fina hus! Ska han skaffa familj nu? ;D

kryddburken

Citat från: agnetasch skrivet 2008-09-25 10:35
Kissen måste vara väldigt stolt över sitt fina hus! Ska han skaffa familj nu? ;D

*host* FAMILJ?? nä, nu sjutton räcker det!
En Dalton, en kanin-Evert och så nu Kiisen!! Det får var djur-stopp nu för ett tag! TACK!! Hm... Kastrering nästa... *S*

annamaria

Det där med kastrering...min lille justin kastrerades i våras, Någon vecka efter kom grannen och talade om att hon träffat på två små glada kissar i källaren två veckor tidigare. Justin var en av dem....nu finns det 6 kattungar som börjar bli stora...varav två knallröda precis som Justin.

kryddburken

annamaria...

Här på ön så är det andra filosofier som gäller än att behålla kattungarna... Vi vill inte ha en massa kattungar som blir bortglömda till höger och vänster av folk som är "seriösa" köpare/överlåtare...

Det brukar ofta resultera i att de sommartid blir övergivna eller överkörda då ingen tar hand om dem... De flesta kattungar som föds på gårdar här på landet och som inte med säkerhet går till "öländska" hem tas ihjäl direkt...

Grymt men sant! Sommarkatter här på ön är allt för vanligt... Men kastrering vore nog ändå att föredra...

Kari

Träffat en Cornish Rex kille på 17bast(!) och har ju allergi mot katt, men det funka perfekt!! Inte en reaktion! Ändå en rejäl exponering, kf somna precis under hakan på bröstkorgen..

Ni som kan katter & allergi, vad beror detta på? Vissa katter kliar direkt i ögonen.. *förbryllad*

Anne

Det finns över 30 allergen på katt, och det är inte alls konstigt att man kan tåla en del av dem, men inte andra. Med andra ord, en allergiker behöver absolut inte reagera på alla katter. Just cornish rex och devon rex har en speciell pälstyp, och anses ofta vara "allergivänliga" vilket är en rätt korkad benämning, men hur som helst verkar VISSA allergiker tåla dem bättre. Men, det finns inga regler, utan du kan tyvärr bli allergisk mot en annan katt av samma ras. (Dock är det ju en bra indikation, att du kanske tål dem.)
Anne's Food - min matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser