Vad bakade du för matbröd senast?

Startat av Andreas, 2007-05-06 13:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Ja jösses bakade Annes grova bröd med hasselnötter och honung för ett par dar sen och vad kan man annat säga än try it, you'll love it. http://annesmat.blogspot.com/2007/03/grovt-brd-med-hasselntter.html

Eftersom jag litar på Anne så dubblade jag och gjorde två bröd på en gång. Följde receptet till punkt och pricka så när som på att jag hade mellanfil istället för lättfil. Och så valde jag lingonsylt där man kunde välja mellan äpplen o lingonsylt.

I receptet står inget om storlek på brödformen men jag hade 1,5 liter och det passade bra.

Det ogräddade brödet blev lustigt nog blåaktigt när man rörde ihop det, kan det ha varit nån reaktion mellan lingonsylt och bikarbonat?

Hur som helst ett mycket gott, mustigt och enkelt bröd! (Och jo det blev aningens för välgräddat - får kolla till det efter 50 minuter nästa gång.)
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Mm - ibland blir solroskärnorna lite gröna också, de reagerar med bikarbonaten. Fast lustigt nog inte varje gång... Sist gjorde jag det här med torkade tranbär istället för äpple eller lingonsylt, och det blev också jättegott. Mina brukar också bli väldigt mörka på ovansidan, och jag ska försöka komma ihåg att täcka dem med folie tidigare.
Anne's Food - min matblogg

kryddburken

Här blev det två rågbröd med lingon & vetegroddar! Gott med lite nybakt bröd när man slitit  hårt i skogen en hel dag! http://kryddburken.wordpress.com/2007/10/14/mustiga-raglimpor-med-lingon/

Andreas

Anne: torkade tranbär, köper man det i nån hälsokostbutik?

Kryddburken: det såg fint ut, vad är det du sliter i skogen med?

Sist bakade jag nåt som heter "frövi tekakor" från ett gammalt urklipp som verkar komma från ett ICA-reklamblad. Det blev goda men ganska ordinära tekakor.
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Citat från: Andreas skrivet 2007-10-15 17:34
Kryddburken: det såg fint ut, vad är det du sliter i skogen med?


Vi bor i en skogsglänta där tomten/gräsmattan omgärdas av 25 meter djup tallskog som numera inte ser så igenväxt ut av allt sly och div buskar, 14 traktorlass har körts bort till åkern, kommer bli en fin majbrasa till våren! *S*

Det fina i kråksången är att vi kommer nu ha en omgärdad naturtomt med enbart höga tjusiga tallar och hav av vitsippor till våren! :-)

Anne

Torkade tranbär köper jag bland andra torkade bär och nötter, på Hötorget. Men det finns nog faktiskt på Ica Maxi också, nuförtiden :)
Anne's Food - min matblogg

justrom

Rågbröd med surdeg provade jag idag. Igen blev det från Vår kokbok och en snabbsurdeg gjord på jäst använde jag.

http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=34197

Jag gjorde den på grovt rågmjöl och hade två limpor (istället för fyra enligt receptet). Jag tycker bättre om stora mackor istället för många små. :)

kryddburken


Anne

Anne's Food - min matblogg

annamaria


roffekock

2007-11-17 18:17 #50 Last Edit: 2007-11-17 18:21 by roffekock
Jag bakar nästan alltid surdegslbröd i stenugn. Vi är ett gäng som just nu går på kurs hos roffekock för att lära sig den tekniken. Att elda upp ugnen och hålla rätt temp är det viktigaste.
Matforum är bäst

Andreas

Hur gör du din surdeg Roffekock?

Igår bakades frukostbullar med fikon, en favorit!
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Frukostbullar med fikon? Kan det vara gott? Får man prova eller är receptet hemligt?

Andreas

Såklart kan du få det! Ingredienslistan är inte märkvärdig, men fikonen och den trekantiga formen gör detta trevligt tyckar jag.

Frukostbullar med fikon, ca 20 st
¤ 50 g jäst
¤ 50 g margarin
¤ 5 dl mjölk
¤ 2 dl torkade fikon
¤ 1 tsk salt
¤ 3 dl rågsikt
¤ 12 dl vetemjöl

Smula jästen i en degbunke. Smält margarinet, häll på mjölken och värm till ca 37°C. Lös upp jästen. Dela fikonen i mindre bitar (körde hacken i matberedaren nu men det blir nog bättre om man skär för hand) och tillsätt tillsammans med salt och nästan allt mjöl. Spara lite av mjölet till utbakningen. Arbeta degen till den är smidig och fast och släpper degbunkens kanter. Låt jäsa ca 30 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord. Knåda och forma den till en längd, ca 40 cm. Skär längden i ca 20 trekantiga bitar (skär diagonalt som ett zick-zack mönster). Lägg trekanterna på ett bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk 20-30 minuter.

Pensla med mjölk och grädda i mitten av ugnen i 225° ca 12 minuter.
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Surdegen jag gör är följande.

Dag 1
2 dl grovt rågmjöl
1,5 dl 35 grad. vatten
1 rårivet äpple eller 1msk honung
1 hasselnötstor jästbit inte nödvändigt men den kommer igång snabbare.

Dag 2
Matar med 1,5 dl rågmjöl
1dl vatten
om degen känns lös så häller jag bort vattnet som finns på ytan innan jag blandar.

Dag 3
Matar igen samma mängd.

Dag 4.
Blandar med rågmjöl tills jag får en stabil deg. Kavlar ut till en  1/2 cm tjok skiva som sedan får torka 2 dagar. Sen kan bryta denna torra deg   förvara den i tex en glasburk till nästa generation. No problem :D
Matforum är bäst

annamaria

Ska prova din surdeg. Min gick och dog tyvärr.  :(


annamaria

Valnötsfrallor med morötter - kalasgoda  ;D! Vassle, dinkel, morötter - hela receptet finns här:

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2007/11/nsta-generations-matnrd-r-fdd.html

Anne

Jag gjorde potatisbröd - väldigt spännande, och väldigt gott. :)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Annamaria: det var ett konstigt bröd med gul lök, kalvbuljong och vin... :)

Anne: du är som den värsta försäljare! Vad kostar receptet? :)

Igår blev det klassiska solrosbröd men det ser kanske mer ut som ufon när de jäste så på höjden.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal